Träning för ryttaren-hur gör ni?

P

Pepparn

Som jag har förstått så behöver ju inte enbart hästen en god fysik utan även ryttaren om man ska orka hjälpa hästen mil efter mil. Hur tränar ni? Hur ofta? Med träning menar jag i detta fall ej aktivitet på hästryggen och i stallet. Själv tycker jag om att gå. Går ca 1 mil i veckan, i snabbt tempo och cyklar ibland några mil. Räcker det? Joggar helst inte då jag har dåliga knän.

Har tänkt att införskaffa stavar då jag hört att de ger bättre resultat. Någon som har erfarenhet av det?

MVH Karin

Sv: Träning för ryttaren-hur gör ni?

Är nybörjare när det gäller grenen distans, men däremot kan jag en del om hur ryttaren kan träna för att komma i form. Simmning är ett bra alternativ eftersom man då tränar alla kroppens muskler. Situp, armhävningar (finns olika svårighetsgrader), rygglyft (Samma sak som situp men man ligger på mage och lyfter uppåt med ryggen), gång med stavar som du själv sa är mycket bra. Att vara ute och springa i skog och mark för att förbättra konditionen eftersom under längre tävlingar kan det vara nödvändigt att sitta av och springa brevid hästen. Som sagt så finns det en mängd olika alternativ.

Tänkte ha med en del om ryttarens avsuttna träning i någon av de kommande numrena av Distansryttaren.
När vi var på årets distanssymposium fick vi tips på olika övningar och redskap som är speciellt bra för ryttare och nu har jag utlyst en tävling för de som vill dela med sig av sina erfarenheter kring avsutten träning för ryttare.
Om ni vill vara med så kika in på denna länk.

Puttar upp - passa på att vara med - 20/7 är sista tävlingsdag!

Jag springer någon gång ibland, helst två gånger i veckan och tränar enligt ett sjukgymnastikprogram. Men för att tävla upp till 8 mil räcker det att rida mycket för att klara ritten, men det är klart - ju mer tränad du är desto lättare känns ansträngningen.

/Camilla

När jag själv fick knäproblem och ville få förslag på hur jag kunde träna för att stärka musklerna runt knäna, fick jag svaret att ridningen är så allsidig att annan träning utöver ridning var onödig... Nu verkar det faktiskt som man rent allmänt fått upp ögonen för att ridning sliter på kroppen och att man kan behöva komplementträna. T.ex. fick ju OS-ryttarna för några år sedan göra en fysprofil på Bosön för att se hur de låg till. Och i Ridsport har det varit en artikelserie om skador som ryttare kan få av just ridningen.

Om ni är intresserade av träning för ryttare kan jag tipsa om att vi anordnar en träningshelg på Bosön i november om just detta. Två distansryttare kommer att hålla i föreläsningar och praktiska övningar. Nathalie Löfdahl Hellström, snart färdigutbildad idrottskonsulent, kommer att berätta hur man som ryttare kan träna för att orka mer och längre och hur man kan undvika till exempel skador i knän och ländrygg. Dessutom får man möjlighet att testa både sin kondition och styrka och få fram sin personliga fysprofil. Lena Sandberg, friskvårdsterapeut, berättar om hur vi som ryttare kan träna mentalt. Vi får också lära oss muskulär avslappning, något idrottare ofta använder sig av för att ladda energi, komma ner i varv eller för att fokusera inför en tävling.

Annette

Jag har en liten b-ponny som jag brukar ta med på joggingturer, sedan går jag väldigt mycket med mina oinridna hästar i skog och mark. Cyklar till jobbet istället för att ta bussen. Tränar även lite med hantlar hemma om jag har tid.
Jag hade gärna tränat mer på gym men det har man aldrig tid med när man har ett par hästar...

sanni skrev:
Jag har en liten b-ponny som jag brukar ta med på joggingturer, sedan går jag väldigt mycket med mina oinridna hästar i skog och mark. Cyklar till jobbet istället för att ta bussen. Tränar även lite med hantlar hemma om jag har tid.
Jag hade gärna tränat mer på gym men det har man aldrig tid med när man har ett par hästar...

Så brukade jag också säga förut, men hörde något smart på distansgalan från Ulf Johansson som rider fälttävlan. Han sa att det inte räcker med att mocka eller rida, och om man inte avsätter tid för träning, får man förr eller senare avsätta tid för sjukdom. Kloka ord!

millennia skrev:
När jag själv fick knäproblem och ville få förslag på hur jag kunde träna för att stärka musklerna runt knäna, fick jag svaret att ridningen är så allsidig att annan träning utöver ridning var onödig... Nu verkar det faktiskt som man rent allmänt fått upp ögonen för att ridning sliter på kroppen och att man kan behöva komplementträna. T.ex. fick ju OS-ryttarna för några år sedan göra en fysprofil på Bosön för att se hur de låg till. Och i Ridsport har det varit en artikelserie om skador som ryttare kan få av just ridningen.

Om ni är intresserade av träning för ryttare kan jag tipsa om att vi anordnar en träningshelg på Bosön i november om just detta. Två distansryttare kommer att hålla i föreläsningar och praktiska övningar. Nathalie Löfdahl Hellström, snart färdigutbildad idrottskonsulent, kommer att berätta hur man som ryttare kan träna för att orka mer och längre och hur man kan undvika till exempel skador i knän och ländrygg. Dessutom får man möjlighet att testa både sin kondition och styrka och få fram sin personliga fysprofil. Lena Sandberg, friskvårdsterapeut, berättar om hur vi som ryttare kan träna mentalt. Vi får också lära oss muskulär avslappning, något idrottare ofta använder sig av för att ladda energi, komma ner i varv eller för att fokusera inför en tävling.

Annette

Det låter intressant :)
Är det något man kan anmäla sig till?
I så fall vart hittar man den infon?

Vad kul att du tycker att det låter intressant! Det vågar jag lova att det blir också. Mycket information från kunniga föreläsare och chansen att få göra sin egen fysprofil och se vad just man själv behöver stärka upp. Om man vill veta hur man ligger till förstås...

Förhoppningsvis kan vi lägga ut mer information om kursen redan under helgen, annars inom kort på stockholmsdistriktets hemsida. Det går förresten bra att delta även om man tillhör andra distrikt, eller tränar/tävlar i någon annan ridgren.

Ja det lät verkligen intressant. Det är i Stockholm det ska hållas alltså?

Svarar för millennia! ;)

Ja på bosön, det ligger på lidingö. Titta in på stockholmsdistriktets hemsida, www.distansritt.se där finns information om det!

Hälsn Camilla N

Jag kommer nog att komma :)
Ska du dit Neywaz?

Hej hej!

Nja, i skrivande stund tror jag inte jag åker dit. Det kostar pengar som jag tyvärr inte har och dessa tester har jag gjort liknande av förut. Men jag hoppas det blir roligt där! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 155
Kropp & Själ Här finnes en kvinna närmare 30 vars kropp har förvandlats till nåt jag inte vill att den ska vara. Jag är väl egentligen inte så stor...
2
Svar
21
· Visningar
1 439
Senast: sthu
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 469
Senast: raggsock
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar