Träning för montéryttare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Red jobb på en häst igår och har en obeskrivlig träningsvärk idag. Känns som jag är 90 år gammal, minst...:eek: :eek:

Har haft lite dåligt med ridhästar på slutet, och nu fick man ju sitt straff för att man är lat och inte tränar...

Men, till saken. Finns det något som är särskilt bra att träna för att hålla igång montémusklerna? Jag rider ju bara något kval då och då och något lopp ibland. Det ska ju inte vara några flashiga övningar på gym, för dit hinner man ju aldrig gå, utan enkelt bara.

Förslag?

Sv: Träning för montéryttare

:idea: Övertala chefen att den här hästen behöver minnsan gå ALLA jobb under sadel för att tända till i sulkyloppen:p

För mig gäller det att träna lårmusklerna.
Var gång du ska stå upp i en kö tex eller när du diskar så böj knäna lite, så att du fortfarande är lodrätt, dvs axel höft och häl i en lodlinje. stå så i 1 minut, böj lite till stå så i en minut o.s.v.
Vid ett visst läge så blir det JOBBIGT och det är där du ska öva.
När du kan stå med knän böjda i 90 graders vinkel i 2 minuter så är du vältränad :D

Fast det är en amatörhäst... Och nog är hon tilltänd i sulkyloppen!:D

Mina egna är ju tyvärr inte tillräckligt fräscha för att ridtränas...:angel:

aha, men dra till med om ngn annan häst på jobbet då.
ngn som verkar börja "tappa sugen".

Annars är det väl att göra knäböjningar med rak rygg. Sen ökar du på med tyngd.

Den där träningsvärken känner jag igen... kunde INTE gå, sitta eller böja mig framåt:eek: igår :cool: efter loppet i lördags...

Som tur är börjar det släppa i dag jag tränar(har börjat för en vecka sen) mycket "sittande stolen mot väggen, och sen utan vägg, lite framåtlutad... Sen även stå på tå och häva upp o ner, gärna på en trapp kant. Sen situps, självklart... Sen ligg på rygg, fötterna i golvet och luft upp bäcken/rumpa så att knäna blir 180grader.... Å sist men inte minst, ligga på mage, låt magen ligga kvar i golvet men lyft huvud o fötter samtidigt, så du tränar ryggen...

Lite jobbiga övningar, hoppas att du fattar :D

Det är bra att få upp konditionen också. Cykla är kanon, och man skall ALDRIG sätta sig ner. Mkt bra träning iom att man tränar balans när man är trött vilket är bra att ha när upploppet nalkas. :)

Det är bra att få upp konditionen också. Cykla är kanon, och man skall ALDRIG sätta sig ner. Mkt bra träning iom att man tränar balans när man är trött vilket är bra att ha när upploppet nalkas. :)

Härligt! Konditionen får man inte glömma nej :angel: :D

Ja men han är inte så "för" det här med ridträning, tyvärr. Just nu har vi väl dåligt med lämpliga hästar (jag har lagt ner ridkarriären på lilla "Stressputte", 145 cm hög som sist jag red var på väg till månen, typ... Och han verkar ju gå ändå, utan att ridas:) )

Öka tyngd=Mer skit på grepen? :D

Fort?!?

Jag kan ju inte gå nerför alls, måste gå i sidled:eek:
Fast nu är jag bättre. Men kval på söndag:crazy:

Fort?!?

Jag kan ju inte gå nerför alls, måste gå i sidled:eek:
Fast nu är jag bättre. Men kval på söndag:crazy:

Mja, typ ramla ner för trappen:o :D ... Nu är jag helt återställd efter lite fusk, med massage varje dag:)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 781
Kropp & Själ Gissar att jag inte är den enda som har svårt för att komma igång med träning. Jag har inte tränat på flera år och behöver komma igång...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025