träning efter ormbett?

ishorses

Trådstartare
Min häst blev ormbiten för 1 vecka sen i mulen och svullnade upp nästan till ögat, han såg hemsk ut.
Nu har svullnaden gått ner nästan helt men jag undrar hur länge man ska låta hästen vila.
Är det någon som fått några komplikationer efter ormbett? tex att det gått upp till njurarna? Vad gör man om det händer?

Detta är min framtida tävlingshäst så jag hoppas inte detta kommer att ställa till det :(

Sv: träning efter ormbett?

Tycker du ska ta det försiktigt. Hur är allmäntillståndet? Temp, puls osv? Kan han andas normalt? Äter bra? Skulle rådfråga veterinären. Har själv bara varit med om ormbett vid ett bakben. Eller jag tror det var en orm eftersom det var så mkt ormar då och denna sommar säger de ju att det är ett ormår.

Tänker att det kan ju även bero på vad för typ av orm det handlar om vilket kan vara svårt att veta om bettet kom i hagen.

Han mår mycke bättre och har ingen feber. Äter bra men fastnar massa gräs under överläppen så det skaver :S
Det var troligtvis en stor orm då bettet var 1 cm stort :S men vad för orm är ju omöjligt
Jag tycker inte att han är sig själv riktigt.. Han kanske fortfarande har ont iof..

Jag skulle rådfrågat vet. Det har ju gått en vecka och fortfarande är han inte lik sig. Har han ont kanske han behöver smärtstillande. Skulle tippa på det. Och vet kan ge vidare instruktioner ang behandling och sen igångsättning. Känner att jag inte riktigt vågar säga varken bu eller bä om hur giftet kan ha påverkat din häst. Men svullnaden finns ju kvar och borde åtgärdas. Hade själv tagit ut vet på en gång med en sådan svullnad. Min ena fick getinstick (mest troligt iaf) och farligt nära ögat. Vet kom ut på studs och hon fick stå inne med egen hage dagtid med antibiotikakur. Och metacam med.

Hur har du behandlat?

Veterinären var ute några timmar efter han fått bettet och gav kortison, sen har han fått metacam varje dag..
Får kolla med veterinären igen.. Är mest rädd att det gått till njurarna :(

Pa hund som blir ormbitna är det strikt vila i tva veckor och sedan langsam igangsättning för att sprida giftet sa lite i kroppen som möjligt. Sen tas nya blodprover för att kolla lever- och njurvärden.
Jag hade varit försiktig med hästen minst en manad. Men det säger väl sig själv att höra med behandlande veterinär?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama