träning av ...

N

Niljan

Hej!

jag har ett gammalt turridnings sto som har extremt mycket grissepass. men det har blivit bättre nu eftersom nu travar hon i fin form, och så har hennes medeltempo i tölten blivit bättre.

Men nu undrar jag:
1. jag travar i fin form (på vägen t.ex.) och fattar galopp, sedan vill jag ta ner i trav igen. men då blir det grissepass först, sedan kanske trav. Just nu gör jag så att jag saktar av nästan till skritt, och "fattar" trav. Hur ska jag träna bort den där grisse passen efter galoppen? Ska jag fortsätta som jag gör?:crazy:

2. om jag nu töltar, och sedan vill öka lite så blir det bara grissepass. har jag boots på (150 el.240 gr) så vill hon väldigt gärna falla i trav, men annars blir det oxå grissepass. Tips hur man tränar bort det? Har testat att ta ner från galopp, men fast jag böjer, försöker flytta för nån skänkel så fortsätter hon i grisse pass.:o

Hon har som sagt en väldigt bra grissepass:(
Tacksam för svar:bow:

Sv: träning av ...

Blir det grisepass även om du rider på böjda spår; tex. volter och serpentiner?

När hästen är korrekt böjd ( eller formad om man vill utrycka det så ) borde det väl nästan vara fysiskt omöjligt ( tänker främst på balansen, speciellt i grisepass/ passtakt ) att inte gå i ren takt i tölt.

Skrauti skrev:
Blir det grisepass även om du rider på böjda spår; tex. volter och serpentiner?

När hästen är korrekt böjd ( eller formad om man vill utrycka det så ) borde det väl nästan vara fysiskt omöjligt ( tänker främst på balansen, speciellt i grisepass/ passtakt ) att inte gå i ren takt i tölt.

jo jag vet.. men hon klarar allt. och helt ärligt hon har nästar hoppat i grisse pass.. hon passade fram til hindret hoppade och tog ½ galopp språng och sedan fortsatte i grisse pass.
Men jo när jag rider i ridhuset på volt så brukar det inte bli grissepass. förutom då jag försöker galopera eftersom hon inte kan galoppera där inne. hon kan fatta galoppen men sedan inte fortsätta.

Försök att fatta galopp i en backe, och ta ned hästen innan backen är slut. Målet är att inte ta för mycket i tygeln, sakta av till trav. Det brukar kännas säkrare för hästen i en uppförsbacke, det är också lite enklare att få den till att bryta av i trav.

Så småningom kan man söka sig högre och högre upp på krönet av backen med samma mål, avsaktning skall ske i trav.

travar hon när du longerar henne? I så fall kan du ju försöka befästa travfattningen med ett särskilt ord (tex traaaav :angel: ) och sedan försöka överföra det i din ridning.

Vi har en grisepassare tillfälligt hemma som inte alls ville trava från början, efter mycket jobb travar han i corallen och då utnyttjade vi det genom att sätta en ryttare som åkte med i corallen och efter en stund hittade han balansen i traven även med ryttare på.
Nu har han börjat tölta också så det går framåt. :)

Bojs tips är bra men för mig som bor i plattland skulle det vara omöjligt om jag skulle behöva öva på detta.

haha, ja det var ju motsägeslefullt.... :angel:

Hyssiskabergen är en felstavning på en adress som jag bodde på tidigare och adressen finns i Skåne=plattland :D

ja, det här med att skåne är platt är ju egentligen en myt men där jag har hästen finns inte tillstymmelse till backe :(

Fortsätt som du gör ute. Trav-galopp-skritt-trav-galopp-skritt osv. Låt inte hästen ta många passteg mellan gångarterna. Var konsekvent. Blir hästen för pigg så låt den inte galoppera varje gång utan ta några skritt-trav-skritt emellanåt.

Har du tillgång till paddock så lägg ut några travbommar. Trava lite över dem först och sedan kan du galoppera emot dem och sakta av till trav precis innan. Kanske blir det lättare för henne att ta traven då.

Ang. tölten så verkar hon ju inte redo för att öka. Fortsätt tölta på i hennes tempo, ev försök öka liiiite för att sedan återgå till hennes tempo. Det där får man känna efter om hon fixar. Annars skulle jag träna på riktigt långsam och samlad tölt (som för övrigt kan vara lättare att öka ur) och stärka henne där först och främst.

Boj skrev:
Försök att fatta galopp i en backe, och ta ned hästen innan backen är slut. Målet är att inte ta för mycket i tygeln, sakta av till trav. Det brukar kännas säkrare för hästen i en uppförsbacke, det är också lite enklare att få den till att bryta av i trav.

Så småningom kan man söka sig högre och högre upp på krönet av backen med samma mål, avsaktning skall ske i trav.

har provat det med. fast det blir fortfarande grissepass efter galoppen. så det blir trav-galopp-skritt-trav. men det är det att hon är "segdriven" . altså hon är riktigt slö.. så ska man få upp henne i galopp innan bacen är slut så får man driva. för vi har ingen bra backe, bara lååånga eller så små att dom knappast räknas som backar.
men funkar det om jag fattar galopp precis innan en liten backe och hon tar bara något steg på backen och sedan tar ner i trav? för då hinner inte hon bli så trött att man måste göra "ponnysparkar".

marijaa skrev:
travar hon när du longerar henne? I så fall kan du ju försöka befästa travfattningen med ett särskilt ord (tex traaaav :angel: ) och sedan försöka överföra det i din ridning.

Vi har en grisepassare tillfälligt hemma som inte alls ville trava från början, efter mycket jobb travar han i corallen och då utnyttjade vi det genom att sätta en ryttare som åkte med i corallen och efter en stund hittade han balansen i traven även med ryttare på.
Nu har han börjat tölta också så det går framåt. :)

Bojs tips är bra men för mig som bor i plattland skulle det vara omöjligt om jag skulle behöva öva på detta.

jo hon kan signalen "trav", men inan hon väl travar så blir det grissepass innan.:(

jo, det är br att det går frammåt, förr elerl senare måste dom upptäcka att det är bekvämare i trav eller tölt iställer för grissepass.

kryptisk skrev:
Fortsätt som du gör ute. Trav-galopp-skritt-trav-galopp-skritt osv. Låt inte hästen ta många passteg mellan gångarterna. Var konsekvent. Blir hästen för pigg så låt den inte galoppera varje gång utan ta några skritt-trav-skritt emellanåt.

Har du tillgång till paddock så lägg ut några travbommar. Trava lite över dem först och sedan kan du galoppera emot dem och sakta av till trav precis innan. Kanske blir det lättare för henne att ta traven då.

Ang. tölten så verkar hon ju inte redo för att öka. Fortsätt tölta på i hennes tempo, ev försök öka liiiite för att sedan återgå till hennes tempo. Det där får man känna efter om hon fixar. Annars skulle jag träna på riktigt långsam och samlad tölt (som för övrigt kan vara lättare att öka ur) och stärka henne där först och främst.

hon blir ALDRIG för pigg!!:mad: det skulel behövas, för rider man utan spö komemr man itne långt.

Jo det där med bommarna kan jag testa!! :) det verkar bra, fast just då jag rider i paddock eller ridhus (som vi också har) så galopperar hon inte mer än 3-4 meter sen blir det grissepass. så det blir väll att fatta några meter innan och sedan sakta av precis innan bommarna.

jo, altså hon har en rikttigt fin o bra o stark kort och mellan tempo tölt. men jag misstänker att det är när driver jag på och vill öka så blir hon längre och altså tappar kanske lite av sin balans? men kanske ska testa att :
först rida i kort tölt, sedan öka minimalt.. och sedan ännu mer.. och fortsätta så, men om hon börjar gå i grissepass så saktar jag ner 2 snepp, och sedan börjar om? låter det något att sattsa på?:confused:

tack för tipset med bommarna:bow:

Är hon lite klen i galoppen så öva många fattningar, det är dom som stärker galoppen! Men dom får du ju automatiskt när du övar övergångar mellan trav och galopp iofs:idea: Men man kan ju ta det ett steg längre och börja öva fattningar från skritt och så småningom halt.

Ang. tölten så verkar det bara vara att kämpa på, men jag tror det kommer lösa sig när hon blir starkare och kanske får lite mera go i sig när hon känner att hon orkar mer.

kryptisk skrev:
Är hon lite klen i galoppen så öva många fattningar, det är dom som stärker galoppen! Men dom får du ju automatiskt när du övar övergångar mellan trav och galopp iofs:idea: Men man kan ju ta det ett steg längre och börja öva fattningar från skritt och så småningom halt.

Ang. tölten så verkar det bara vara att kämpa på, men jag tror det kommer lösa sig när hon blir starkare och kanske får lite mera go i sig när hon känner att hon orkar mer.

Jo precis. men jag känner redan nu att hon kan skillja på höger fattning och vänster fattning t.o.m på vägen och ovalbanan! :D för det kund ehon inte förut!

Jo så allting kommer ju på köpet om man säger så ;) Och så är dte väll kanske lite så att on har en "liten" mage att bära på.

Angående tölten så tycker inte jag heller att det låter som att hon har styrkan att gå i ökad tölt än, som ngn skrev ovanför. Somsagt träna kort tempo, det är bra att träna kort, riktigt kort tölt mkt, sedan när hästen orkar med så kan du ju börja öka korta sträckor. Tölten kommer att stärkas massor med hjälp av korta tölten ! ;)

Nasi skrev:
Angående tölten så tycker inte jag heller att det låter som att hon har styrkan att gå i ökad tölt än, som ngn skrev ovanför. Somsagt träna kort tempo, det är bra att träna kort, riktigt kort tölt mkt, sedan när hästen orkar med så kan du ju börja öka korta sträckor. Tölten kommer att stärkas massor med hjälp av korta tölten ! ;)

okej.. nä hon har inte så bra kondis än.. och en ganska stor mage. men det är första gången i hennes liv nu som hon tränas så mycket och är påväg att bli smal. :D

Jag har en sju-åring som vi har haft i fem år & han har gått som ridskolehäst m.m. Typ som din. Han grisepassade (& grisepassar fortfarande) VÄLDIGT mycket. Hur man än gjorde så grispeassade han. Sedan hjälptes jag & min kompis Michis åt att få honom att sluta. Vi började på en ganska stor volt, sedan när han grisepassade gjorde vi en skänkelvikning (då gick han rent!) till en lite större volt, sedan gör man så ungefär varje gång man kommer till samma ställe. Det är ju bra att hon travar i form & så. Ett annat sätt man kan göra på är att man kör väldigt korta töltsträckor, t.ex. samla halva kortsidan, gå sedan in på en Liten volt, ta ner till skritt vid spåret och samla igen, tölt, volt, skritt, samling, osv
:)

Om hästen är så slö =avstängd att du behöver ponnysparkar för att få den att galopera uppför en backe så är den prioritet numer ett inte grisepassen utan att få hästen att lyda små hjälper och att tycka att arbetet är kul.
För att kunna jobba en häst krävs att start och stoppknapp funkar, sen vänster och höger förflyttning och sen även bakåtförflyttning. När detta funkar med tankehjälper så är resten ganska lätt.
att sitt aoch ponnysparka en uttråkad häst ger ingen positiv träningsmässig effekt.

Nae, jag överdrev med ponnysparkar. Men det är mest det att hon bara orkar en liten bit av backen... sen blir hon vääääääldigt trött. Hon har inte så bra kondis än häller.
Och sen så har turridningen satt djupa sår i allt. För det var ofta så att dom galopperade i uppförstbackar. Men hon har ju sin vilja så när hon inte hade lust o galoppera så gick hon i grissepass. och den som satt på, gjorde ju ingenting åt det. den bara drev.(nybörjare) Och så var det ju varenda tur. och hon kanske gick minst 7 turer per vecka.
Och det siter mycket vilja i den hästen också. Så en inte precis skänkel döv. Men hon kan, om hon vill skita i visa skänklar. Och så är hon envis. Men allt går frammåt. och sen ett minus är att hon itne vill respektera mindre som ledare. och hon är självsäker av sej. så ungdomar är ju ingenting. Enligt henne, men hon är väldigt snäll, men vissa grejer är. det vägran

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka