Fast alltså, tycker du att det på riktigt är rimligt att det tar 2-3 veckor innan man kan rida utan ledare?Nu håller jag på med islandshästar, så det skiljer sig uppenbarligen en hel del..
Standard, och "normen", är att skicka iväg fölen/unghästarna till stor flock. Hingstar och valacker till hingstflock och ston till stoflockar, alternativt att stoet får gå kvar i sin "födelseflock" om hästen är född i flock.
Hanteringen av dom unga hästarna är INGENTING, utöver verkning ett par gånger per år, vaccination 1 gång/år och hantering vid chipmärkning/registrering.
Dom kollas av dagligen så ingen är skadad men det tas inte på grimma, leds omkring eller liknande. Vid flytt till och från sommarhagar drivs dom antingen lösa eller körs i grupper i stort släp. Dom lastas då lösa.
Unghästarna som ska ridas in stallas upp på hösten som 3 åringar (i många fall väljer man att rida in senare än det dock..) DÅ börjar den vardagliga träningen. Grimma tas på, ledträning, stå uppbunden, borsta, kratsa hovar osv. Sen börjar inridningen och det tar oftast inte mer än 2-3 veckor innan man rider själv utan ledare, både i paddock och ut med sällskap.
Jag har aldrig varit med om komplicerade unghästar som kommer på inridning som fått växa upp enligt ovan. Alla hästar jag mött på (långt över 150st) har alla varit nyfikna, lättlärda och alldeles lagom känsliga! DÄREMOT har vi haft ett sto på inridning som var riktigt tuff mot oss människor. Hon försökte flytta på oss genom att trycka sig emot en, hotade genom att lyfta benen mot en, nafsade efter en osv. Hon växte upp hemma hos sin uppfödare, i en hage med sin mamma med daglig hantering redan från födseln..
JAG kommer alltid att föredra flockuppfött med så lite kontakt med människor som det absolut är möjligt men det är utifrån MINA erfarenheter. Andra har andra erfarenheter och väljer att göra annorlunda.
Jag rider alltid mina själv, och rider alltså utan ledare från första turen, oftast så rider jag även ut första turen och både travar och skrittar. Det är i regel inga som helst problem, iaf inte hittills.
Det märks att man har lite olika bild av vad som är snabbt. Skulle det ta mig 3 veckor innan jag kunde rida ut så skulle jag seriöst fundera på vart på vägen jag hade gjort fel.