träning av travhäst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare appleflower
  • Startdatum Startdatum
A

appleflower

hur lägger ni upp träningen på era travhästar för att få fram toppformen? har just börjat rida en travare och är inte så insatt än (alltid varit halvblodsmänniska)... låter det rimligt att träna både lite dressyr, klättring och långa travpass i skogen... (snabbjobben på banan sköter ägaren).. galopptränar ni era travhästar? vill ha massa förslag:confused:

Sv: träning av travhäst

Varför frågar du inte ägaren hur du ska lägga upp det ? Den borde ju ha vissa mål och planer för hur hästen ska tränas.

Skulle jag som ägare till hästen ha en hblryttare som skulle träna upp "toppformen" till min häst så borde det ju finnas en kommunikation om hur hästen ska tränas och när.

Senast ändrad:

Min gamling går dressyrpass i paddock, slappeskritt på grusvägen, racerjobb i vagn, busridning i skogen, barnridning på gårdplanen.Ibland simmar han dessutom.

Min blivande stjärna, en tvååring körs 4 intervaller 2 gånger i veckan, simmar 1 gång i veckan, går i walker 1-3 timmar i veckan och så klättrar hon i backar med mig i snöre en gång i veckan ungefär.Ibland får hon gå 2 rackabajsarheat:d

jag hade ju inte galopptränat min travare... eftersom tränar du galopp kanske på en tung grusbana blir han ju stark i galoppen... ...vilket inte uppskattas av travet. Men stärkande travpass är kanon! Klättra med! Strecha gärna hästen, det mår dom bra av och så skönt om tycker det är.. :) mvh Josefin

jag hade ju inte galopptränat min travare... eftersom tränar du galopp kanske på en tung grusbana blir han ju stark i galoppen... ...vilket inte uppskattas av travet. Men stärkande travpass är kanon! Klättra med! Strecha gärna hästen, det mår dom bra av och så skönt om tycker det är.. :) mvh Josefin

Ser inget fel med galoppträning! Bara man får dem att förstå att de ska trava på banan, inte galoppera. Mina pollar lyssnar bra till det så no problemas! ;)

Jag ser inte heller något problem med att galoppträna hästen, det gör flera av de större tränarna och galoppen som gångart sliter mindre på hästen med ryttare är snabbare trav.

Min ena häst går bara dressyr och skogsridning i bärande form mellan tävlingarna. Hon är tio år och jag vill ha en trevlig häst efter hennes karriär då jag inte vill göra mig av med henne. Min andra häst blir bara knepig av ridträning, spänner sig, får korsförlamning, så den ridtränar jag under tävlingsperioderna inte alls. Är det inte tävlingsperiod skrittas hon, i rätt form.

Min tredje blir även det ridhäst nu, hon är grundriden i western och har trivts med det hela tiden.

Så brukar jag hoppa (löshoppa eller lägre serier med mig själv) alla de hästar jag har eller har haft, bygger jättebra muskler och backen är också ett hjälpmedel.... Tror det är väldigt individuellt hur man ridtränar sina hästar, men ombyte förnöjer ju helt klart, det har jag sett på mina i alla fall...

Helt klart tror jag att det är nyttigt med t ex lite dressyr för att bygga upp ryggmusklerna som tyvärr travarna kan ha för lite av pga att de går med uppcheckad. Samt att man rider i båda varven för att hindra ensidighet.;)

Jag skulle tagit en diskussion med hästens ägare/den som sköter snabbjobben om vad denne anser sig att hästen behöver tränas mer inom.

Jag rider några travhästar ett par dagar i veckan, största delen av ridningen sker just nu i skritt och mkt arbete för att åstadkomma en någorlunda liksidighet. Jag för en diskussion med den som tränar hästarna för vagn om vad denne upplever sig ha för problem med hästen om den är ojämn eller om den bryter mot något håll. Hästarna trivs med ryttare på ryggen. Så småningom ska jag börja jobba dem mer i trav också, men just nu nöjer jag mig med att skritta och lossa dem, och detta sker på deras egentliga vilodagar.

Att klättra är bra för alla hästar, de bygger rygg och rumpmuskler och det kan hjälpa dem att bli mer raka om de måste skritta i raskt tempo i bra arbetsform, gärna lång och låg.

Galoppintervaller är bra för en del travhästar medans andra inte klarar det. Jag galopptränar gärna de travhästar som är lite lata i grunden för att de ska piggna till lite, men är det en pålle som gärna stressar upp sig och tar till galoppen enkelt i vagn skulle jag inte galoppträna.

Vi tränar våra travhästar när dom står på bete med skogsridning, racing på rakbanan här hemma. skogsritter med backklättring & busridning, Dressyr & NH. + att de snabbjobbas på banan av tränaren lite då och då! Vintertid står de helinackorderade på travet förutom några veckor lite då och då!

Det problem en travare brukar ha med galoppen är bytet mellan trav till galopp (eller tvärtom, galopp till trav). För att förbygga samt att få hästen att snabbt "hitta benen" igen kan det vara mycket bra att öva övergångar mellan gångarterna galopp/trav. Oavsett om hästen är "galoppbenägen". Men som vanligt är det en avvägning som måste göras. Det som fungerar på en häst fungerar inte på en annan.
Mitt heta tips för dagen ;-)

Jag tränar mina hästar ca 2 "snabbjobb" (30-40 tempo) i veckan (om dom inte ska starta såklart..) sen körs/rids dom i skogen 1-2ggr/v och körs sen 1-2ggr/v lugna pass jogg i skog eller på banan. blir olika träning olika veckor. Men galopp tränar aldrig mina hästar då jag ska ha dom i monté också.. =) ca så lägger vi upp träningen på våra små pållar..lycka till...

Min gamling går dressyrpass i paddock, slappeskritt på grusvägen, racerjobb i vagn, busridning i skogen, barnridning på gårdplanen.Ibland simmar han dessutom.

Min blivande stjärna, en tvååring körs 4 intervaller 2 gånger i veckan, simmar 1 gång i veckan, går i walker 1-3 timmar i veckan och så klättrar hon i backar med mig i snöre en gång i veckan ungefär.Ibland får hon gå 2 rackabajsarheat:d

Simning är mycket bra, men är det inte dyrt att gå till en simhall för hästar?
Eller du kanske tar hästen och rider ut i sjön?;)

. Men galopp tränar aldrig mina hästar då jag ska ha dom i monté också..

Så för att man tränar dom i galopp så kan dom inte gå monté sen? :confused:
Man får ju lära dom att ta ordentlig galoppfattning och inte bara börja galoppera helt plötsligt.

Min häst hade jag tänkt ha till monté i framtiden, han kan galoppfattning från skritt och trav, varför skulle han inte kunna trava fort under ryttare för det? Han vet skillnaden på trav och galoppfattning och kan trava snabbt under ryttare så..

Kl
Ja, det där med galoppträning kan vara ett dilemma... Jag har alltid sagt att man kan galoppera med de flesta travhästar utan at det gör skada. På banan brukar de veta vad som gäller, åtminstone när det gäller äldre hästar.
Men måste berätta en "kul" grej som jag alldeles nyligen varit med om.
En av mina "projekthästar" har inte velat volta (därav "projektet"). Han har helt sonika parkerat i volten och stått där tills han blev less. Förmodligen har det ställts för höga krav på honom någon gång - jag vet inte...(före min tid).
I vinter hade jag honom utlånad till en flicka som enbart red honom (skolades på riktigt) för att han skulle få tänka på helt annat. Allt har fungerat toppen sedan han kom hem och nu var vi in första gången på banan för ett par veckor sedan. Då voltade han helt perfekt i tre provstarter. Problemet var att han galopperade ut ur volten vid samtliga starter. Normalt kan han inte galoppera...
Berättade detta för tjejen som haft honom och tja.. hon tränade alltid galoppfattning ut ur volten... Så kan det bli, men jag hyser goda förhoppningar om att lösa problemet. Huvudsaken ändå att han voltar.

Så för att man tränar dom i galopp så kan dom inte gå monté sen? :confused:
Man får ju lära dom att ta ordentlig galoppfattning och inte bara börja galoppera helt plötsligt.

Min häst hade jag tänkt ha till monté i framtiden, han kan galoppfattning från skritt och trav, varför skulle han inte kunna trava fort under ryttare för det? Han vet skillnaden på trav och galoppfattning och kan trava snabbt under ryttare så..

Visst kan de gå i monté även om du galopptränar!

Ridtränar min ganska ofta och han startar både monté och med sulky, han har aldrig varit galoppbenägen p g a det. Snarare har han galopperat mindre sedan han började gå monté oxå.

Det gäller att skilja på ridträning och monté/trav träning för hästen. Klara besked (speciellt i början, senare lär de sig skillnaden ;)) så att hästen vet vad som gäller.

Jag kan till exempel inte försöka värma upp min pålle med ett dressyrpass när vi väl kommit på tävlingsplatsen - även om det skulle vara bra för honom att mjuka upp musklerna och slappna av innan en "riktig" värmning, men han är lite nervig av sig så ska jag göra det så måste det bli innan vi lastar och åker till banan.

Kuriosa;
Om jag lastar för att åka till ridhuset så brukar han knappt lyfta på ögonlocket, han vet att det är träning som gäller, samma sak när vi ska åka till banan för snabbjobb. Men när tävlingsutrustningen plockas fram så vet han att det är dax och han blir genast nervig! :bump:

Jag skulle gärna galoppträna båda mina, men den ena (e Biesolo) går helt enkelt inte att få i galopp. Tips? Hon är lite lat och jag tror det skulle pigga på henne rejält med en galopp över stubb tex:-)

Jag har alltid både dressyrtränat och galopptränat de travare jag ridit och det har fungerat kanon. De har inte haft mer galopptendens på banan bara för jag har ridit dom i galopp. Däremot brukar jag inte göra galoppjobb på rundbanan lite för att de ska förstå att där är det trav som gäller både under ryttare och i vagn. Min gamling visste dock direkt skillnad enbart på att jag ändrade min sits när det gällde att trava fort eller galoppträna. Han kunde gå i kort galopp i uppvärmningen och när jag ändrade min sits visste han direkt att nu var det trav som gällde. En annan jag hade tävlade jag dressyr på samtidigt som han tävlade på trav och han tog aldrig ett galoppsteg i vagn.

Visst kan de gå i monté även om du galopptränar!

Ridtränar min ganska ofta och han startar både monté och med sulky, han har aldrig varit galoppbenägen p g a det. Snarare har han galopperat mindre sedan han började gå monté oxå.

Det gäller att skilja på ridträning och monté/trav träning för hästen. Klara besked (speciellt i början, senare lär de sig skillnaden ;)) så att hästen vet vad som gäller.

Ja jag vet. Du upprepar det jag precis skrev. ;)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 522
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka