Träning av nyinriden häst

S

Stina62

Har ett treårigt fjordsto som nu är på inridning. Undrar hur jag fortsätter träna henne när hon kommer hem? Hur länge kan man rida varje gång och hur ofta? Jag har paddock och många fina ridvägar och två fjordstorn till - mamman som är 11 år och gammeltanten som är 29 år. Hon är inkörd förra hösten men inte körd något efter det.

Sv: Träning av nyinriden häst

Jobbade min 3åring 4dagar i veckan när hon var nyinriden, då var det ungefär:
dag 1: ridning i paddock/ridhus ca.30 min
dag 2: longering, tömmkörning eller annan arbete på marken
dag 3: samma som dag 1
dag 4: skritta ut

Jobbade så här i ung. 3veckor vilade sedan två och sen började det om. sen har det rullat på hon är nu 4a och rids ca.5 dagar i veckan, hoppas en av dessa dagar samt rids ut minst en av dem. Lägger in ganska mycket vila då och då tex. en 3veckors vila. Sen är ju allt väldigt olika från häst till häst. Min har varit väldigt lättjobbad och lärt sig väldigt fort, därför känns det liksom onödigt att nöta på henne i onödan. Men alla är vi olika som sagt.

Lycka Till:)

Sv: Träning av nyinriden häst

Tycker du kan rida henne några veckor 3-4 sen låte henne vila 1-2 månader för att sen börje igen. Viktigt att dom får lite längre vila på sommar o vinter då dom behöver smälta det dol lärt sig och så mognar dom i huvud och kropp.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar