Träning av er själv!

Mysaan

Trådstartare
Ja hur sjutton gör ni? Hästen min skulle lätt klara en CR eller en PP som jag funderar på. Frågan rä ju om jag orkar. När jag bryter av från trav tex helt slut så är han bara uppvärmd känsn det som ibland.
Har ni någon speciell teknik vid ridning som underlättar? Jag rider mycket lätt men funderar på om det underlättar för mig och hästen om jag står upp istället.
om jag bara får lite ordning på mig själv tänkte jag försöka mig på en PP åtminstone till hösten. Är det för tidigt för pålle tro?
Hästen 6 årig travare, gick dåligt på travet så han blev ridhäst som 3 åring. Kom till mig för ett år sedan och började då skolas. Blev tyvärr stående massa i höst.
Skrittar i makligt tempo 1 mil på 1½ timme och då är det makligt med betydligt långsammare kompisar. Skulle förmodligen gå fortare om vi var själva.

Sv: Träning av er själv!

En sak som är viktigt är att inte rida lätt överdrivet, man behöver inte lyfta sig mer än nån/några mm ur sadeln.

Det är en viss teknik att kunna rida avslappnat utan att störa hästen, troligtvis så spänner du ju dig när du rider, kanske håller om för mkt eller liknande.

Så öva teknik helt enkelt.

Sedan kommer du vara trött efter första ritten, men man tränar upp sig väldigt snabbt, när du rider din 3 e ritt kommer du knappt ha träningsvärk dagen efter!

Ja jag lägger på en hel del ben när jag rider för att han ska hålla formen och inte bli så lång. Men det kanske inte spelar någon roll på en tävling egentligen. För även om han blir lite lång så får han med sig ryggen och jobbar med den helt naturligt. Så jag kanske bara helt enkelt ska strunt i benen? Han tappar dessutom fart när man vill samla honom.

Ja går han balanserat utan benen (haha vad kul det lät!!) så kan du rida utan.

Att gå o samla hästen är iaf inget jag gör när jag tävlar, undantaget är nedförsbackar och uppvärmningen och kanske nåt steg här o där som påminnelse om hästen hamnar på bogarna eller liknande.

Får han gå lång och låg vilket han grö utan massa ben så hittar han ett travtempo som han förmodligen skulle kunna rulla i i evigheter om jag bara orkar dessutom jobbar han med rygg och allt helt naturligt coh får med hela kroppen i arbetet utan att hamna på bogarna. Har testat en kortare sträcka och då räcker det med att bara sitta till lite och lägga till ben så samlar han sig direkt

Man får skräddarsy sin egen träning också, precis som hästens! du lägger inte upp träningen på ett grovt kallblod och en arab på samma sätt?!
så på samma sätt kan människor ha övervägande långa eller korta muskelfibrer.

Jag tex behöver löpträna flera mil varje vecka(fd bodybuilder) för att springa av mig mina bulliga muskler som annars kräver för mycket syre för uthållighetsträning som distansridning. En liten senig person behöver kanske komplettera med styrketräning istället för att bygga upp mer muskler för tilläcklig styrka ect.

Sophia

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·
Gnägg Rasmus fyller 30 år nästa år och det känns som att vi vill göra något litet extra för honom för att fira detta. Sen återstår ju frågan...
Svar
12
· Visningar
1 497
Senast: Seabaz
·
Distans Jag är jättesugen på att prova starta distans i sommar, har varit groom några gånger och det verkar så kul! Funderar lite på träning...
Svar
2
· Visningar
2 689
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat