traning av 2 arig pre hingst

L

lovelylace

Jag bor i england och har precis kopt en tva arig pre hingst, han blir levererad den 20 augusti...tanken ar att vi sa smaningom ska tavla i dressyr, men han skall aven kunna hoppa och sa har jag lite planer pa lite trick traning och sa...mest for skoj...
Han har blivit longerad och han har haft bett i munnen, men det ar val egentligen sa langt som hans utbildning har kommit...jag undrade bara lite vad andra gor med sina tva aringar och om folk har lite bra och nya oideer pa vad man kan gora med dom...jag hade val tankt att borja lite smatt med lara kanna honom in manegen, lite longering, lite "in hand" work och introducera honom till bommar pa marken...sen lite promenader ute sa han far se varlden och sa lite loshoppning och lite clicker training...vad gor ni andra med era unghastar?

Sv: traning av 2 arig pre hingst

Det finns massor man kan göra från marken. Eftersom ni ska fokusera på dressyr så kan ni ju börja med rätt enkla övningar som t.ex. "böjd på böjt spår" eller "böjd på rakt spår", där du går bredvid honom (träns på) och böjer med innertygeln i vänsterhanden samtidigt som du ger "skänkelsignaler" i skänkelläget med högerhanden. (Och tvärt om i andra varvet.) Har du en dressyrpisk i skänkelhanden så kan du reglera bakdelen/tempot med den. Det är en början i alla fall, sen kan man utveckla det i "all oändlighet" när hästen blir starkare. Läs böcker om Akademisk Ridkonst, där brukar det finnas många markövningar för unga hästar.

Löshoppa för att ge hästen en möjlighet att lära känna sin kropp över hinder utan ryttare. Det brukar underlätta när man ska hoppa in hästen med ryttare sen.

Om du har intresse av att lära honom spansk skritt framöver så finns det vissa markövningar (t.ex. "vacker hov") som är förberedande, som du kan göra nu när han är ung.

Tömkörning någon gång i veckan är ju aldrig fel, är bra för muskulaturen och det framtida dressyrarbetet.

Sv: traning av 2 arig pre hingst

ja jag ska kopa lite bocker ska in och kika a Amazon idag, har du nagra rekomendationer?

Ja han ska lara sig spansk skritt sa vi far val borja trana lite pa det,
plus ut och aka transort ar ju ocks aen bra traning och forsoka trana pa lite olika stallen....

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 768
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 598
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar