Träning av 1åring.

I

Isbiteen__

Hur tränar ni era 1åringar ?
Tog hem en 1åring i tisdag.
Har mest tagit in henne i stallet och borstat henne.
Lyft hovar osv.
Ska börja vänja vid träns m.m..
Vad mer kan man göra med en 1åring, är det för mycket att gå promenader ?
I skogen osv, visst har vi en bit till skogen.

Tipsa gärna hur man kan träna & göra med en unghäst.
Blir lite nojig, att jag gör för mycket med henne.
Hon är cool i alla lägen. :)
Hur gör ni, vad hittar ni på ?
 
Sv: Träning av 1åring.

Min åring går på hingstbete med andra bråkstakar. Så honom hälsar jag mest på nån gång ibland, kliar lite och petar lite och åker när han är less. :p
Till vintern kommer han gå på lösdrift med en jämnårig kompis så jag och hans kompis ägare kommer åka på löshoppningar och lite sånt. :)
 
Sv: Träning av 1åring.

Börja med lite lätt skrämselträning. Dom ska vänjas i tid och det är ju inget som sliter ;) men då menar jag ju inte att du ska skrämma hästen hela tiden utan gå förbi läskiga saker, gör lite läskiga ljud osv :)
 
Sv: Träning av 1åring.

Nu på sommaren får hon leka och busa, gosar med henne och tar in när hovis kommer.
Vänjer henne med allt jag kan komma på. Går promenader då och då , Till hösten ska vi köra in :D
 
Sv: Träning av 1åring.

Hur tränar ni era 1åringar ?
Tog hem en 1åring i tisdag.
Har mest tagit in henne i stallet och borstat henne.
Lyft hovar osv.
Ska börja vänja vid träns m.m..
Vad mer kan man göra med en 1åring, är det för mycket att gå promenader ?
I skogen osv, visst har vi en bit till skogen.

Tipsa gärna hur man kan träna & göra med en unghäst.
Blir lite nojig, att jag gör för mycket med henne.
Hon är cool i alla lägen. :)
Hur gör ni, vad hittar ni på ?

Har en 1 åring som jag kört in, och kör ca 4-6 km 2ggr i veckan. Har kört honom 5 ggr, eller rättare sagt varit i vagn 5 ggr. Går hur bra som helst.

HAr tömkört och kört in honom helt själv, och är hur mysig som helst!:love:

Sista gången så mötte vi 4 bilar, UTAN problem.
 
Sv: Träning av 1åring.

Okej. :)
Jag fick ju hem henne rätt sent nu, hade jag fått henne i juni så hade hon nog mest fått blivigt borstad osv.
Men eftersom hon gått hela sommaren nu på bete, o slappat o haft mysigt.
Så kanske dags o vänja henne, vid hantering.
Bland annat sparkar hon sönder boxdörren så fort hon kommer in.
Så de måste hon vänjas vid, då vi har våra inställde på vintern.

Men då ska jag nog gå lite promenader. :)
Bra träning för henne o se saker, o höra ljudet av bilar m.m..
Åh vänja sig vid sånt, ah tänkte man kanske kunde träna i paddocken att gå över saker osv.
kanske inte direkt just nu, men framöver.
nu ska jag nog träna lite lederskap, så hon vet att jag bestämmer.
tror inte hon är helt inne på de än, men de kommer. :)
men så lätt att man fastnar, så tips o råd tar jag mer en gärna i mot.
ska köra in min med, men inte än. :P
först vänja sig vid träns, sen tömkörning o vänja sig vid att de hänger saker omkring henne osv.
 
Sv: Träning av 1åring.

Mina ettåringar går på bete, skulle aldrig drömma om att ta in dem mitt i betessäsongen för att börja träna dem. Det finns det tid nog för till hösten och hela vintern. Det handlar ju småbarn och hur många är det som låter sina småbarn i för- och småskoleålder skippa sommarlovet för att träna saker inför kommande skola?
Ska man nödvändigtvis göra något så gör man det innan och efter betet. Sommaren behöver de för att få vara hästar och mogna.

Sticker ut hakan nu och säger att det känns som de flesta i denna tråden har av någon anledning skaffat sig för unga hästar. Kanske p g a att de är billigare i inköp och sedan kan ni inte vänta tills hästen är färdig utan ska "träna" och göra saker som egentligen borde vänta ett tag ännu. En stor nackdel med att köpa unga hästar speciellt om andra runt om har äldre hästar och kan göra mer med sina.

Till TS hästen kom hem för mindre än en vecka sedan och det är redan fullfart.... även äldre hästar brukar behöva mer tid än det för att landa på ett nytt ställe.
 
Sv: Träning av 1åring.

Jag hade släppt henne på bete minst en månad leka o busa tkr jag 1 åringar ska göra.
Sen till hösten så skulle jag börjat vänja en 1 åring vid träns täcken skydd lyfta fötter sånt där som e kul men inte ansträngande fysiskt för hästen.

Jag hade inte börjat löshoppa i höst, för tidigt. (enligt mig)

Mina åringar gör inte så mkt mest de jag skrev ovan. Jobbet börjar främst när de är 2.5 år.

Det är iaf vad jag tkr :)
 
Sv: Träning av 1åring.

Mina ettåringar går på bete, skulle aldrig drömma om att ta in dem mitt i betessäsongen för att börja träna dem. Det finns det tid nog för till hösten och hela vintern. Det handlar ju småbarn och hur många är det som låter sina småbarn i för- och småskoleålder skippa sommarlovet för att träna saker inför kommande skola?
Ska man nödvändigtvis göra något så gör man det innan och efter betet. Sommaren behöver de för att få vara hästar och mogna.

Amen på det! :bow:
 
Sv: Träning av 1åring.

Tack för era åsikter.
Men har sett unghästar, som stått hela sommaren.
Åh är äldre 1år, och går fasen inte hantera.
Så ska inte min få bli i alla fall.
Har varit med om de fler tal gånger.
folk som ställer av, inte hanterar m.m
och så blir dom väldigt jobbiga i hantering osv.
då är det börja om igen.

men alla har vi olika åsikter.
om ni tror att jag gör hur mycket som helst.
tror ni fel, tror ni missuppfattat.
de hon går igenom är att bli ledd från hagen till stallet.
bli borstad, lyfta hovar för att hovis ska kunna värka henne sen.
då bör hon kunna lyfta hovarna.
och sen ut i hagen.
de är inte många meter mellan stallet o hagen så.

tack !!
 
Sv: Träning av 1åring.

Jag menade inte alls att på nåt sätt tracka ner på ditt jobb med din häst. Alla gör vi olika! Min kille är väldigt mycket hanterad från grunden med lastning, bli verkad, borstad och grejad med på precis alla sätt och vis som bara finns. Så jag har en väldigt bra grund att stå på med honom. Hade han å andra sidan varit helt ohanterad hade jag absolut gjort mycket mer med honom och haft honom mer hemmavid. Men som det nu är tycker jag det är bättre att han får gå och vara häst ordentligt ett par månader. Hantering kommer han få så mycket av ändå så jag tror inte tre mån hingstbete gör skada öht.
 
Sv: Träning av 1åring.

Mina ettåringar går på bete, skulle aldrig drömma om att ta in dem mitt i betessäsongen för att börja träna dem. Det finns det tid nog för till hösten och hela vintern. Det handlar ju småbarn och hur många är det som låter sina småbarn i för- och småskoleålder skippa sommarlovet för att träna saker inför kommande skola?
Ska man nödvändigtvis göra något så gör man det innan och efter betet. Sommaren behöver de för att få vara hästar och mogna.

håller med fullständigt, har 2årshingstar hemma som går på enbart bete och bara busar, fast dom e ju inne ibland för visitering och insekts spray.
Dom e fullständigt lydiga och vet vem som e ledare, jobb blir det inte förrän te hösten...:)
 
Sv: Träning av 1åring.

Vi börjar köra in vid 8-9 månaders ålder. Bara skritt då tills dom är 1 ungefär. Lyfter hovar och så dom första veckorna i livet. borstar, går i grimskaft. När dom är ett så brukar dom jogga mellan 3-6 km . beror helt på hur hästen tar det. Sen vintertränar vi till Premie som två åring.
 
Sv: Träning av 1åring.

Vi börjar köra in vid 8-9 månaders ålder. Bara skritt då tills dom är 1 ungefär. Lyfter hovar och så dom första veckorna i livet. borstar, går i grimskaft. När dom är ett så brukar dom jogga mellan 3-6 km . beror helt på hur hästen tar det. Sen vintertränar vi till Premie som två åring.

Tycker jag låter som ett bra upplägg ,bortsett från joggandet, skulle jag aldrig orka efter att ha ridit alla de andra hästarna:D
 
Sv: Träning av 1åring.

Kom ihåg att en ettåring är bara barnet!
Men, även barn ska vänjas vid saker och givetvis ska dom kunna ledas, stå uppbundna, tränsas, lyfta hovar, ta på täcken, lastas mm.
 
Sv: Träning av 1åring.

Okej. :)
Jag fick ju hem henne rätt sent nu, hade jag fått henne i juni så hade hon nog mest fått blivigt borstad osv.
Men eftersom hon gått hela sommaren nu på bete, o slappat o haft mysigt.
Så kanske dags o vänja henne, vid hantering.
Bland annat sparkar hon sönder boxdörren så fort hon kommer in.
Så de måste hon vänjas vid, då vi har våra inställde på vintern.

Men då ska jag nog gå lite promenader. :)
Bra träning för henne o se saker, o höra ljudet av bilar m.m..
Åh vänja sig vid sånt, ah tänkte man kanske kunde träna i paddocken att gå över saker osv.
kanske inte direkt just nu, men framöver.
nu ska jag nog träna lite lederskap, så hon vet att jag bestämmer.
tror inte hon är helt inne på de än, men de kommer. :)
men så lätt att man fastnar, så tips o råd tar jag mer en gärna i mot.
ska köra in min med, men inte än. :P
först vänja sig vid träns, sen tömkörning o vänja sig vid att de hänger saker omkring henne osv.

Ja gå ut på promenader där det händer saker och ting. På med träns och sele och bara gå. Börja med tömkörning. Vänta inte för länge hon blir ju bara större o större.

Lycka till.:D
 
Sv: Träning av 1åring.

Mina ettåringar går på bete, skulle aldrig drömma om att ta in dem mitt i betessäsongen för att börja träna dem. Det finns det tid nog för till hösten och hela vintern. Det handlar ju småbarn och hur många är det som låter sina småbarn i för- och småskoleålder skippa sommarlovet för att träna saker inför kommande skola?
Ska man nödvändigtvis göra något så gör man det innan och efter betet. Sommaren behöver de för att få vara hästar och mogna.

Sticker ut hakan nu och säger att det känns som de flesta i denna tråden har av någon anledning skaffat sig för unga hästar. Kanske p g a att de är billigare i inköp och sedan kan ni inte vänta tills hästen är färdig utan ska "träna" och göra saker som egentligen borde vänta ett tag ännu. En stor nackdel med att köpa unga hästar speciellt om andra runt om har äldre hästar och kan göra mer med sina.

Till TS hästen kom hem för mindre än en vecka sedan och det är redan fullfart.... även äldre hästar brukar behöva mer tid än det för att landa på ett nytt ställe.

E lite galet om man väntar för länge med denna sortens träning, iallafall om man har travhästar. De körs in vid 1 års åldern och det är inget fel i det. Man vinner faktiskt på att få dom att "jobba" lite, för dem blir det både med hjärna och kroppen.

Skulle aldrig vänta till vinter då det blir halt osv. Då kan det hända grejor. De halkar slinter mm.

Träningen jag håller på med är endast lite trav och skritt lär sig dra vilket är positivt, småbackar så tar han själv i. Han lär sig sjäöv att han ska ta i lite för att komma upp.
 
Sv: Träning av 1åring.

Vi börjar köra in vid 8-9 månaders ålder. Bara skritt då tills dom är 1 ungefär. Lyfter hovar och så dom första veckorna i livet. borstar, går i grimskaft. När dom är ett så brukar dom jogga mellan 3-6 km . beror helt på hur hästen tar det. Sen vintertränar vi till Premie som två åring.

Vi gjorde så innan. Kört in dem på hösten som åringar om de var födda tidigt. Men nu är de födda ute i hagen, i det fria. Så när de är 1 år på våren, så kör vi/jag in dem, och tränar lite medans de får gå och äta gräs och kraftfoder.hela sommaren.

:bow::banana::bump::bow:
 
Sv: Träning av 1åring.

Kom ihåg att en ettåring är bara barnet!
Men, även barn ska vänjas vid saker och givetvis ska dom kunna ledas, stå uppbundna, tränsas, lyfta hovar, ta på täcken, lastas mm.

Kan vara lite farligt att "förmännskliga" våra kära hästar. Kan bli fel i slut ändan, kan då också bli väldigt farligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 802
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp