Tränger sig förbi i grinden!

Sv: Tränger sig förbi i grinden!

Elvira, ibland undrar jag om vi pratar om samma häst!

Nej, men som redan sagt; det är en smart och trevlig häst under den bråkiga fasaden och jag tror att hon kommer finna sig bara vi ger det lite tid (och vääldigt mycket tålamod). Jag tycker att J och K har funnit varandra ganska bra och jag tvivlar inte på att de kommer bygga upp en bra relation till varandra. Det går redan åt rätt håll! :laugh:

Men allvarligt, mer ouppfostrad häst får man leta efter. Och skulden kan inte läggas på hästen, det är uppfödare och ägares fel. Jag blir så förbannad på hästägare som inte har vett att uppfostra sina hästar från början (jag menar givetvis inte dig). En ouppfostrad häst är rentav farlig! Och tänk vad underbart det vore om man inte behövde bråka med K utan bara kunde fokusera på alla hennes bra sidor, för hon har otroligt många bra sidor! Hon är välvillig (egentligen), hon är otroligt lättlärd och hon har talang! Underbara sidor som överspeglas av all bråkighet, som orsakas av ett dåligt grundjobb. Förbannat tråkigt är vad det är... :mad:

Bygg ni er sluss så fort ni kan, sen ta hjälp av någon bra horsemanshipskunnig, rekommenderar Sven Forsström på equerry, han har skrivit bra böcker och gjort filmer. Han var här på Gotland för något år sedan och höll ett intressant föredrag, kanske du kan ringa honom och få råd. Tycker att det kan vara bra om ni jobbar lite med varandras hästar så dom får respekt för alla tvåbeningar. Ni bör alla vara flockhögre än hästarna i stallet. Hoppas att allt fungerar bra för er, det låter ju jättejobbigt med en häst man inte kan lita på i alla situationer, det är så lätt att man kommer emellan. Kram Lena

Eller hur, det är så tråkigt allting.

Framförallt är det synd om henne tycker jag, hon känner sig nog inte trygg i situationen heller. Men jag rekommenderar er att sluta slå och skrika, det gjorde jag inte en enda gång här.

Provade att ryta till en gång och smiska till men då blockerar hon bara istället och blir som en tank :angel:

Framförallt är det synd om henne tycker jag, hon känner sig nog inte trygg i situationen heller. Men jag rekommenderar er att sluta slå och skrika, det gjorde jag inte en enda gång här.

Provade att ryta till en gång och smiska till men då blockerar hon bara istället och blir som en tank :angel:

Nu år du det att låta som att skrika och slå på henne är det enda vi gör. Så är det verkligen inte! Det ska krävas väldigt mycket innan jag så mycket som höjer rösten eller ens gör an ansats att slå en häst. Enda gången någonsin jag ens funderar på att ta till både röst och knytnävar mot K är då hon helt ignorant springer rakt på mig! Och det har hänt kanske tre-fyra gånger. Så mer än så är det inte.
Och i dessa situationer tycker jag att jag har rätt att använda alla resurser jag har för att skydda mig själv. Jag är en liten skit i hennes ögon, hon får varken ont eller blir rädd. Så jag skulle snarare rekommendera mig själv att ta i lite mer!

Något roligt då: Häromdan så jobbade jag K från marken i våran fina rundcorall (lösdriften). Att hon är dominant vet jag, men jag blev positivt överraskad över att hon var så lyhörd och följsam. Det var roligt att se! Så jag känner mig uteslutande positiv angående den här hästen, hon kommer nog bli toppenbra bara man lyckas komma under hennes hårda skal. Och i den processen sätter jag all min tilltro till J som blir duktigare och duktigare för varje dag!

Bygg ni er sluss så fort ni kan, sen ta hjälp av någon bra horsemanshipskunnig, rekommenderar Sven Forsström på equerry, han har skrivit bra böcker och gjort filmer. Han var här på Gotland för något år sedan och höll ett intressant föredrag, kanske du kan ringa honom och få råd. Tycker att det kan vara bra om ni jobbar lite med varandras hästar så dom får respekt för alla tvåbeningar. Ni bör alla vara flockhögre än hästarna i stallet. Hoppas att allt fungerar bra för er, det låter ju jättejobbigt med en häst man inte kan lita på i alla situationer, det är så lätt att man kommer emellan. Kram Lena

Tack så mycket! Jag skall genast kolla upp honom! :laugh:

Vad kul att du märkte det!
Jag tycker också hon är väldigt klok på många sätt, man måste bara hitta det där inne bakom skalet. Frågan är ju vad hon har varit med om innan.

Hur gjorde du nu sa du, slog och skrek aldrig eller röt och smiskade en gång? :confused:

//Waern

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka