Tränger sig förbi i grinden!

L

LillMalin

Ok, jag behöver lite tips och råd!

Lite bakgrundsinfo:
Min häst står tillsammans med ett sto som har en väldigt ful vana att tränga sig ut genom grinden när jag ska släppa ut min häst hagen.
Jag är minst och klenast i stallet och är relativt ny i kontakten med den här hästen (sist jag hade min häst i samma hage som henne var i somras då alla hästarna gick på bete, och då var detta inget problem). Oturligt nog har hon lyckats smita förbi mig i grinden två gånger och nu har hon räknat ut att det går att komma förbi och satsar därför stenhårt varenda gång. Jag har testat att slå, sparka, skrika, ge henne stötar med tråden, haft med mig spö för att mota bort henne med, men hon ger sig inte. Hon bara ska förbi!

En annan sida av problemet är också att min egen häst är väldigt känslig för skäll och tar åt sig och tror att det är honom som jag är arg på när jag försöker mota bort stoet.

Att ta in henne när jag rider fungerar inte, då står hon och sparkar frenetiskt i boxdörren så att både hästar och människor blir stressade. Hon gör det även om det står någon annan häst i stallet. Det är omöjligt att slappna av och fokusera med det ljudet ringandes i öronen! Att släppa in henne till de andra hästarna funkar inte heller för då ställer hon till kalabalik där.

Fråga:
Vad ska jag göra?
Varför gör hon så?

Det här är ett dominansbeteende som måste arbetas bort med en konsekvent hantering, det förstår jag. Men jag vill inte lägga mig i hur andra tränar eller hanterar sina hästar, det har och vill inte jag ha något med att göra. Jag behöver mest en lösning för hur jag ska, på ett säkert sätt, kunna släppa ut min häst i hagen utan att ha ont i magen och vara rädd för att bli översprungen..

Tack på förhand!
/Malin

Sv: Tränger sig förbi i grinden!

Förklara problemet för stallägaren och hör om det inte går att göra en sluss i hagen.
Dvs göra en fyrkant i storlek av en box med en extra grind, så det blir två grindar att passera.

Smiter stoet med in i slussen så kan du låta din häst stå lös kvar i densamma medans du leder ut stoet i hagen igen. Se till att ha extra grimskaft med till stoet redan när du skall hämta din häst.

Vill inte stallägaren gå med på detta så ser jag ingen annan råd än att ställa henne i boxen. Hon lär ge med sig, alt sparkar hon sönder stallet och då får stallägaren ta ställning till om stoet skall bo kvar ens.
Att ställa in henne hos de andra hästarna är rent oansvarigt. Det kan bli mycket skador då hon isf måste brka om rang det första hpn gör.

Lycka till.

//Waern

Vad sägs om att åka till grannen och låna hagelbössan? .... :devil::devil:

En sluss är en bra idé, det kan vi fixa... till våren. Det går ju inte att slå ner några stolpar just nu. Hur fungerar det om du tar med dig plagiatpinnen och viftar undan henne? Vet att din pojk tar åt sig, men detta kanske han inte bryr sig om. Det enklaste vore kanske om nån hjälper till och ger henne "en jävla omgång" (missförstå mig inte :D) så hon fattar att hon ska stanna där hon är...

Hon kan inte vara ute
hon kan inte vara inne
hon kan inte vara bunden
hon kan inte vara lös
....
Problemhäst har fått en ny innebörd.

Läste nu att problemet var att SLÄPPA UT din häst i hagen.

Då är en sluss kanon! Båda grindarna stängda. Du öppnar yttre grinden och sätter in din häst i slussen, stänger yttre grinden. Sen öppnar du inre grinden till hagen som vanligt utan att bråka med stoet. Bara att släppa din.
Tränger hon sig så kommer hon inte så långt....:rofl:

Behöver ju inte bara vara du som har problem med stoet och detta sätt är en enkel säkerhetsåtgärd.

//Waern

Jo det går, det är inte så mkt tjäle. Bara kanske 5 cm.

Det går bara åt två stolpar och man kan skotta först och sedan borra upp hål och trycka ner stolparna.

//Waern

Okej, då kan vi nog testa på detta! :) Det tråkiga är bara att denna häst förosakar mer problem än alla de andra hästarna tillsammans per år... Hon rymmer, sparkar i boxen, biter sönder stolpar, knyter upp knutar, tränger sig förbi i både box och hage... Har pratat med tidigare ägare, som inte hade detta problem (det är inte min häst, min kompis äger henne, och hon, jag och LillMalin står i samma stall). Kan det bero på nya ägaren? Det svåra är ju att ägaren är just min kompis, annars hade hon åkt ut för länge sedan... :o

Jomen, en sluss kan nog vara en bra idé! Det kan vi säkert fixa med gemensamma krafter! Tackar! :laugh:

Vad sägs om att åka till grannen och låna hagelbössan? .... :devil::devil:

En sluss är en bra idé, det kan vi fixa... till våren. Det går ju inte att slå ner några stolpar just nu. Hur fungerar det om du tar med dig plagiatpinnen och viftar undan henne? Vet att din pojk tar åt sig, men detta kanske han inte bryr sig om. Det enklaste vore kanske om nån hjälper till och ger henne "en jävla omgång" (missförstå mig inte :D) så hon fattar att hon ska stanna där hon är...

Hon kan inte vara ute
hon kan inte vara inne
hon kan inte vara bunden
hon kan inte vara lös
....
Problemhäst har fått en ny innebörd.

Ja, fy fasen. Jag vill verkligen inte "göra" henne värre än vad hon är men idag var lite droppen när hon hade sönder staketet i sin vilda framfart. Vild är kanske lite att ta i, bara väldigt stark, och stor, och tung, och jobbig!!

Mmm.... Det var väl delvis mitt fel för jag försökte slå henne med handtaget så hon fastnade. Men ändå, jag borde inte ens behöva slå henne! Usch, jag känner mig hemskt, men jag vill inte ha henne på mig!

Man kan ju bli desperat för mindre.
Problemet är ju att det egentligen inte är varken din eller vår sak att ta tag i detta, men det blir ju vårat problem också. Snarare är det väl ägaren i fråga som har minst problem med hästen... *suck*

Ja, jag tror vi får leta upp nån jäkligt bra horsemanshiptränare (Eller vad ska man kalla det? Nån som är bra på vanligt hyfs och uppförande helt enkelt) och se till att vi alla tränar duktigt. Antingen får det ordning på hästen och vi slipper alla bekymmer, eller så ger jag det ett år innan ägaren i fråga inser hur skönt det är med okomplicerade hästar och köper en ny ;)

På tal om det, ingen som känner till någon som är bra på basic hantering/horsemanship som gör hembesök? :)

Det är en säkerhetssak, du ska inte ha dåligt samvete. Alternativet är att du blir skadad, hon kände knappt smällen eftersom hon fortsatte klampa på. Dessa j-kla kärringar..

Nej det är väl sant antar jag.

Det är så himla tråkigt när man behöver använda våld mot en häst. Så ska det ju inte behöva vara liksom :(

Jag har en långpisk med en riktigt prasslig plastpåse fastknuten i ena änden som brukar funka finfint när man hamnar i en situation där man behöver mota bort en annan häst. Dock så är det väl inget som riktigt fungerar i längden om problemet uppstår varje dag, då är det ju bättre att gå till "roten" med problemet. Tyvärr så kan det vara svårt när man själv inte äger problemet :p

Vem äger denna ouppfostrade häst? Hur reagerar ägaren på att hon inte ens kan stå ordentligt i boxen? Bryr han/hon sig om hästen öht?

Vem äger denna ouppfostrade häst? Hur reagerar ägaren på att hon inte ens kan stå ordentligt i boxen? Bryr han/hon sig om hästen öht?

Hon bryr sig mycket om hästen. Hon köpte henne för inte länge sedan alls, så uppfostran är det tyvärr tidigare ägaren som misslyckats med. Nuvarande ägare förstår lika väl som vi att hennes uppförande är ett problem och vill självklart göra något åt det. Men som Elanor nämnde tidigare så är det antagligen ägaren som har minst problem med hästen. Problemen uppstår i situationer då hon inte är närvarande, t ex när jag går själv till hagen för att hämta min häst. Eller när hon får stå inne för att slippa stå själv i hagen, alltså då ägaren inte är där själv och kan ta hand om hästen.
Jag är övertygad om att ägaren vill göra allt hon kan för att få ordning på hästens dåliga uppförande, men ibland kan man ha lite olika uppfattning om vart gränsen för dåligt uppförande går...

Är det K ni menar?

Med mig (och sambon och övriga här) funkade hon ypperligt, vi klickade väldigt bra. Jag skulle gärna träffa henne! ;)

Undrar vad som kan ha hänt. Hon var ju ruskigt ouppfostrad när hon kom till mig men fick god ordning på henne. Dock INTE genom att slå och skrika, utan snarare att bygga ett förtroende. Det räckte för att hon även skulle behandla sambon på ett bra sätt. Jag tror att hon har lätt för att falla tillbaka igen, om hon märker att hon kan göra det.

Tillägger att jag inte är förra ägaren utan en fodervärd under en period.

Ja vi vet ju inte vilka hon varit hos innan, uppfödare osv. Jag har inga tvivel på att han skulle kunna fungera bra, hon är en smart häst. Men vi kanske får ge det lite tid. J har inte ägt K speciellt länge, och hon lär sig nya saker hela tiden. Till sommaren kommer ju strömmen bli starkare och då håller hon sig förhoppningsvis i hagen och man kan koncentrera sig på andra saker.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka