Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill att de som jag tränar för ska vara lyhörda för mina tankar men också utmana mig att komma vidare. De ska fråga mig vad jag vill fokusera på under passet men de ska också berätta om de uppmärksammar något. Jag måste förstå saker i teorin innan jag kan utföra det med kroppen, alltså behöver jag en tränare som kan förklara och problematisera. Vidare ligger det på mig att träna vidare på det som vi jobbar med, även mellan träningarna. Annars blir det inte rättvist mot varken hästen eller tränaren.Jag såg en kort diskussion i en annan tråd om vilka förväntningar man kan ha på sin tränare. Jag tyckte att det var intressant och undrar vilken relation ni har med er tränare, hur ni arbetar tillsammans och vad ni förväntar er att få ut från er lektion?
Jag har två tränare. Den ena är en nära vän och det är den bästa tränarrelationen jag har haft! Jag kan berätta för henne precis hur jag upplever hästen och hon säger åt mig hur jag ska lösa det. Vi kan även prata runt eventuella problem, lägga upp långsiktiga planer osv. Jag litar helt på henne vad hon ser från marken så även om jag kan tycka att något känns dåligt/konstigt har jag fullt förtroende för att det är något som behöver göras och hon pushar mig ur min såsiga komfortzon. Vi är båda helt överens om hur vi vill ha våra hästar ridna och ffa att det ska vara mjuk ridning med fokus på lösgjordhet som hellre får ta tid än att det ska stressas fram en massa rörelser. Så fort jag rider för henne slappnar jag av för jag vet att med @Mirtai på backen löser vi allt. Förväntningarna på dessa träningar är olika från pass till pass, det beror helt på vad vi jobbar med för stunden. Tillsammans har vi utbildat min lilla ponny till placering i MsvB och många vinster i MsvC, så vårt samarbete fungerar väldigt bra!
Min andra tränare rider jag bara för 3-5 ggr/år. Det är en landslagsryttare som kräver mer av mig som ryttare, mycket för att jag bett henne att vara hård på mig. Mina förväntningar av de träningarna är annorlunda från Mirtais träningar. På dessa träningar vill jag tänja på gränserna, kräva lite mer göra lite svårare grejer osv för jag får så väldigt mycket att jobba på mellan träningarna och enormt mycket verktyg och övningar för att ta oss framåt. Även detta är en mjuk ridning som med väldigt enkel grundridning ger så himla mycket! En fördel med en tränare som rider och tävlar aktivt är att hon har massor av olika lösningar på samma problem. Om en sak inte funkar så testar vi oss fram. Dessutom kan hon sitta upp på ens häst om det är något särskilt som behöver göras.
Vill även säga att en träning är inte "misslyckad" för att ridningen inte kändes fantastisk. Om vi bara ska rida runt och kännas oss bra behöver vi inte träna. Samt att en som ryttare inte kan förvänta sig att tränaren ska "rida hästen från marken" utan en måste själv rida sin häst. Dvs måste en ta egna initiativ och inte bara vänta in tränarens kommandon.
Jag vill att de som jag tränar för ska vara lyhörda för mina tankar men också utmana mig att komma vidare. De ska fråga mig vad jag vill fokusera på under passet men de ska också berätta om de uppmärksammar något. Jag måste förstå saker i teorin innan jag kan utföra det med kroppen, alltså behöver jag en tränare som kan förklara och problematisera. Vidare ligger det på mig att träna vidare på det som vi jobbar med, även mellan träningarna. Annars blir det inte rättvist mot varken hästen eller tränaren.
Mitt stora mål är att bli så bra som möjligt. Jag har klart för mig vad jag vill ska fungera i ridningen och inför nästa helgs träning för sällantränaren ska jag tex ta upp mina problem i traven att jag inte får mitt stora djur att vänta på mig samtidigt som jag måste få honom kvickare. Tror att jag är rätt bra på att identifiera vad som måste bli bättre för att vi ska komma vidare men är samtidigt inte tillräckligt bra för att veta exakt hur jag ska komma dit. Men målen kommer från mig själv och mina tränare är som verktyg för att ta mig dit jag vill. Tror som inte att nån tränare hade tittat på mig och min ponny och sagt "nu sätter vi målet på StG" !Sätter du mål tillsammans med din/dina tränare eller kommer dem från dig själv?
Jag såg en kort diskussion i en annan tråd om vilka förväntningar man kan ha på sin tränare. Jag tyckte att det var intressant och undrar vilken relation ni har med er tränare, hur ni arbetar tillsammans och vad ni förväntar er att få ut från er lektion?
Mitt stora mål är att bli så bra som möjligt. Jag har klart för mig vad jag vill ska fungera i ridningen och inför nästa helgs träning för sällantränaren ska jag tex ta upp mina problem i traven att jag inte får mitt stora djur att vänta på mig samtidigt som jag måste få honom kvickare. Tror att jag är rätt bra på att identifiera vad som måste bli bättre för att vi ska komma vidare men är samtidigt inte tillräckligt bra för att veta exakt hur jag ska komma dit. Men målen kommer från mig själv och mina tränare är som verktyg för att ta mig dit jag vill. Tror som inte att nån tränare hade tittat på mig och min ponny och sagt "nu sätter vi målet på StG" !
Det kan vara både och, ibland är det som du beskriver att jag tar upp ett problem och tränaren och jag försöker bena ut vad det beror på och hur det kan lösas. Men generellt så har jag blivit mer målmedveten i min träning och vågar också säga vad jag vill träna på. Jag har tre ganska olika tränare och för att det inte skall bli för spretigt så behöver jag rikta allas fokus åt samma håll. Sen kan de ha lite olika åsikter om hur vi skall komma dit och det tycker jag bara är intressant och berikande.Kommer du ofta till dina lektioner med en idé om vad du behöver träna på under det passet? Jag känner att jag borde vara bättre på det, om jag gör det så handlar det ofta om någon del av min sits som jag känner att jag måste jobba mer på. När det kommer till hästen brukar min tränare vara bättre än mig på att se vad vi behöver träna på för stunden Däremot brukar jag berätta hur han har varit och vad som har hänt sedan sist och så kan vi ha det som utgångspunkt.