S

spindel_17

hej
va dhar nio för åsikt om det här!?
jag funderar på och rida dressyr för tränare ca 1gång i veckan.för jag vill utvecklas.
hästen är ett fullblodsto på 23år och väldigt fräsch och pigg.
tränar ni era gammla hästar???

Sv: tränare

det tycker jag absolut att du kan göra!

du kanske får tänka på hans ålder, men så länge han inte "känns" gammal så är det såklart att du kan träna med honom!

lycka till!

Min lillasyster trände sin gamla ponny tills han var 25år.Hon fick tyvärr sluta rida honom för hon växte ur honom, men han mådde jättebra när han tränades.Jag tror att det är en fördel att hålla igång gamla hästar, de håller sig frächa och blir inte gåendes och bara "skrotar". Självklart måste man vara lyhörd för hur mycket hästen orkar, men träning i lagom dos gör nog bara gott!:)

varför inte träna en häst som är pigg o fräsch?

jag har ridit flera äldre hästar som fortfarande tränats på relativt hög nivå.

den här hästen var 27 när bilderna togs, samma ägare sen hästen var 4, gått GPdressyr. hur fin som helst, kunde dock inte samla sig lika bra som förut, och kunde tappa takten i travlängningar. men kunde fortfarande utan större problem göra helt ok piruetter, seriebyten, piaffer...
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/westwind/somisrida8.jpg

o så den här, 23 år o fd hopphäst på GPnivå, skolades som 17åring om till dressyrhäst och kunde även svår dressyr. frisk som en nötkärna! hoppade fortfarande 150 utan problem men det gjordes dock inte så ofta. :p
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/Axious/somis2rida7.jpg

Som de andra säger; självklart kan du göra det! Bara hästen är pigg och fräsch så går det jättebra. Lite äldre hästar mår bara bra av att tränas och motioneras.
Själv rider jag min 21-åring för tränare en gång i veckan. Både han och jag tycker det är jättekul : ]

En tjej i mitt stall rider sin 24 åring för tränare en gång i veckan och han har aldrig sett finare ut!! :bow:

tack för alla svar!!!
jag tror faktiskt oxå på att rida de gammla ofta och träna dom.

men jag har en fråga till.
min syster tävlade klubbhoppning igår på sin 22åriga dam.
eftersom min häst är väldigt fräsch och älskar och träna hoppning och dressyr borde inte jag kunna ställa upp nån gång ibland för kul skull alltså????:crazy::banana:

Det är ju bara du som kan svara på vad din häst klarar av (eller ägaren om det inte är din egen häst). Men var noga med att lyssna på hästen så du inte får tävlingsnoja eller prestationskrav och glömmer att lyssna på hästen. För det är enda nackdelen jag kan se att rida för tränare på gammal häst, att det finns risk för att man tränar hårdare än vad hästen klarar, för att man får högre ambitioner. På en äldre häst bör man kunna säga "nej, idag verkar den inte på hugget, det får bli ett lättare pass (alt. vila)".

Men som sagt, det är bara DU som kan avgöra. Känns den frisk och fräsch så kör på, men tänk på att du vill BEHÅLLA den frisk och fräsch så man anpassar träningen till det! ;)

Självklart kan man träna (och tävla) även med en äldre häst, så länge hästen tycker det är roligt och mår bra av det!
Men, det är viktigt att komma ihåg att dressyren är till för hästens skull, målet är att hästen ska vara fräsch och rörlig långt upp i åren, hur många "krumelurer" den kan utföra eller hur väl den kan öka/samla sig, får aldrig bli ett mål.

Red för en ny tränare i helgen med min 18-åring (som dressyrtränats "på riktigt" sedan förra sommaren) som poängterade just det, att med en yngre häst kan man ha som målsättning att tex förbättra gångarter, medan med en äldre häst är det viktiga att bibehålla hästen mjuk och rörlig - därigenom kan man förhindra att gångarterna (och hästens livskvalitet!) försämras. :bow:

/nässla - som har som mål att visa upp tävlingsbanans fräschaste 20-åring om 1½ år

ställa upp nån gång ibland för kul skull alltså????:crazy::banana:

Detta är KLOKA ord som bör gälla ALLA hästar o ryttare oavsett ålder! Det ska va KUL inte massa tvång o trista krav! KUL o åter KUL vi har hästarna för att vi vill ha ROLIGT o utvecklas o då gäller det att göra det som ÄR roligt oxå. Förr hade man hästarna som arbetsdjur i tex jord- o skogsbruk, idag är de en hobby o en hobby är nåt givande o roligt...

Det är ju bara du som kan svara på vad din häst klarar av (eller ägaren om det inte är din egen häst). Men var noga med att lyssna på hästen så du inte får tävlingsnoja eller prestationskrav och glömmer att lyssna på hästen. För det är enda nackdelen jag kan se att rida för tränare på gammal häst, att det finns risk för att man tränar hårdare än vad hästen klarar, för att man får högre ambitioner. På en äldre häst bör man kunna säga "nej, idag verkar den inte på hugget, det får bli ett lättare pass (alt. vila)".

Men som sagt, det är bara DU som kan avgöra. Känns den frisk och fräsch så kör på, men tänk på att du vill BEHÅLLA den frisk och fräsch så man anpassar träningen till det! ;)

jo det är min egen häst.men alltså jag är inte så mycket för att tävla så tävlingnoja nej heheh...
jag skulle isåfall göra det för hästen tycker det är skojigt

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 557
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?