Tränare?!

K

Klockmalvan

Mig veterligt finns det ingen körtränare här i krokarna (Gävleborg, kust, norrhälsinge)- sökning på tränarportalen gav heller inget resultat.

Hur gör ni andra? Tränar ni för vanliga dressyrtränare? Hur funkar det tycker ni?

Sv: Tränare?!

Jag sätter en liten hov här, eftersom jag själv hänger i Gävlekrokarna och söker tränare. ;)

I Jättendal är de ett gäng som tränar, vet inte hur långt du har dit? Annars kan man försöka samla ihop ett gäng och "importera" en tränare. Välj en som tar både körning, inkörning och vanlig "dressyrtömkörning" så går det lättare att fylla platserna. Nora Fällman i Falun kan jag varmt rekommendera, det borde väl inte vara jättelångt?

Vanlig dressyrtränare tycker jag ger mer när man kommit en bit. Grunderna i körning behöver sitta innan, eftersom det är så pass mycket hjälper som skiljer mot ridning så tycker jag att det varit väldigt bra att få hjälp av någon som kan just körning. Hur man gör med tömmen är ju ibland tvärtom mot för hur man lärt sig i ridningen.... Men har man själv koll på grunderna kan man "översätta" det dressyrtränaren säger och få ut en hel del bra grejer av deras kommentarer.

Jättendal är "jättenära"! :) har du nåt mer konkret tips?

Åh, jag vill ha en tränare nuuuu! Eftersom jag inte förstår vad du menar med grunderna så antar jag att jag har en hel del kunskapsluckor, irriterande att vara vetgirig och inte ha tillgång till nån som visar en ....

Men jag kan inte släppa en sak.
Du skriver att man ibland ska göra tvärtom
med tömmen som man gör vid ridning. kan du ge nåt exempel på vad du menar mer specifikt?

Ledande tygeltag funkar inte som man kunde önska, man flyttar istället händerna utåt i en sväng.

I ridningen brukar man ofta ha stadig yttertygel och pilla med inner, i körningen tycker jag att man jobbar mera med stilla innertöm och flyttar ut ytterbogen och ber om böjning genom att ta/ge i yttertöm.

http://www.jattendalsridklubb.se/ Ta kontakt med tex Catherine Dahlgren!

Tack! :-D
Det där med stöd på ytter har jag gått bet på, inte undra på då...! Stackars Wilmer, han himlar med ögonen åt mig och stönar inombords. Nåja, ingen skada skedd men d kan jag ju släppa det iallafall. :p
Tack för PM också!

Varmt välkommen till körsektionen i Järk! :D

Vi försöker att hålla träningar och andra köraktiviteter så ofta vi bara kan och ju fler vi blir, desto roligare har vi!

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar