Tränar vi för lite i Sverige?

Sv: Tränar vi för lite i Sverige?

Jag tror nog att många tränare har en plan, men att det kanske är som mackan skrev i sitt inlägg att folk inte "tränar mellan träningarna".

Jag tror att det dessutom ibland kan vara så att tränaren har en plan, men han/hon lyckas inte förmedla den till ryttaren på rätt sätt. Jag har sett så många som håller lektioner som innehåller så många instruktioner på en gång att ryttaren omöjligtvis kan hinna med allt, och än mindre hinna känna efter hur hästen kändes i olika övningar. Inte konstigt att man blir vilsen sen när man ska rida på egen hand - vad var det nu tränaren sa egentligen?

Jag tycker att det inte nödvändigtvis behöver vara bättre att rida för tränare hemskt ofta, själv behöver jag litet tid att träna på sakerna vi gjorde på träningen och känna efter vad det arbetet får för resultat. Men det kräver ju att man får sådan hjälp av tränaren att man vet hur man ska lägga upp det arbetet.

Därmed inte sagt att man ska träna sällan (det kräver ju som sagt att man är ambitiös själv mellan träningarna på ett helt annat sätt) - och jag vill också passa på att slå ett slag för att rida för tränare två dagar i rad! Första dagen ändrar man på det som behöver ändras på, andra dagen har man ett bra utgångsläge och då gör man det arbetet som är "framtiden". Det tror jag kan ge mer än att rida säg två utspridda tillfällen per vecka.

Jag tycker att det inte nödvändigtvis behöver vara bättre att rida för tränare hemskt ofta, själv behöver jag litet tid att träna på sakerna vi gjorde på träningen och känna efter vad det arbetet får för resultat. Men det kräver ju att man får sådan hjälp av tränaren att man vet hur man ska lägga upp det arbetet.

Eller så kan man ju ha någon annan person med sig på träningarna som sedan hjälper till och tittar även hemma när man tränar....

Jag håller med! och säger att PLAN och MÅL är det viktigaste! Precis som man jobbar i en förening eller ett projekt, har man ingen plan och mål blir det mycket svårare att få resultat. VAD är målet, HUR når jag dit och NÄR ska målet vara uppfyllt? 90% av våra nerskrivna mål uppfyller vi, så skriv! Detta är något som många människor, på många olika platser i livet skulle behöva träna mera på tror jag (och framförallt många av föreningsfolket som sitter i styrelser och kommitéer utan att veta vad hur när och varför...).

Där tycker jag att dom bra tränarna står ut, just dom som gör en plan med eleven, utifrån dennas mål och ser till att den kan följas (om det inte händer en olycka eller så såklart). Många ger ju även hemläxa, så eleven vet konkret precis vad h*n ska fokusera på till nästa gång. Det är också ett märke av en bra tränare när eleven inte står handfallen när inte tränaren står jämte.

Har man så bra plan och mål så är det nog mera upp till individen hur mycket man vill träna, för många så vill man faktiskt ha betänketid och kunna känna efter själv, medans andra rider ganska självständigt ändå under ett pass och tycker att man kan träna oftare.

Två dagar i rad är inte fel! Känns som att det ger mycket mer att rida två dagar i rad på en två veckors period än en gång i veckan.

hur ofta man "ska" rida för instruktör beror väl på vad man har för mål, och var hästen befinner sig.
Jag tror inte att det är bra för varken häst eller ryttare med alltför ensidig träning utan att man bör nog variera paddockträningen med uteritter, helst ute i skogen där hästen blir mjuk av sig själv och skaffar sig kontroll över ben och hovar. Koordinationen blir bättre av att gå i skogen.
En häst som är under muskeluppbyggnad, tror jag inte ska jobba för instruktör flera gånger i veckan.
En häst och ryttare som närmar sig elitnivå har säkert större behov av tätare instruktör än ett ekipage som leker på min nivå, dvs ungefär LA.
Jag rider personligen för olika tränare ca en gång per vecka, och vill inte rida för instruktör oftare eftersom jag vill hinna känna mig fram själv. Och vill hinna ha mina hästar ute i terrängen. Och vill att hästarna ska få tid att ändra sitt rörelsemönster och att styrketräna sig för den nya uppgiften och för mitt (förhoppningsvis) ändrade sätt att rida.
Om jag bara hade en häst, tror jag att jag skulle vilja rida för instruktör 1-2 ggr/månad. Nu har jag ganska många hästar vilket innebär att jag byter häst mellan passen.

Men jag rider för resan och inte för målet. Mitt mål är att bli bättre på att rida men det ska inte ske till priset av överansträngningar och skador på hästarna.

I Tyskland är det vanligt att ha hästen i beritt. Det innebär att man betalar en fast summa varje månad och då ingår det skötsel, ridning och undervisning. Tränaren (eller andra anställda) rider hästen de dagar då ägaren inte själv kan/vill och de dagar ägaren är där ges undervisning. Det handlar dock inte om privatlektioner varje dag utan tränaren håller koll på ekipagen samtidigt som han/hon rider eller från marken. Det kan alltså vara flera ekipage igång samtidigt. Även om du inte får konstant hjälp har du alltid någon där om du kör fast, som antingen kan sätta sig upp själv eller ge hjälp från marken.

Naturligtvis är det dyrare än att rida lektion då och då, men det är som att betala en privatlektion varje dag. Där jag jobbade i Tyskland kostade det ca 7000:- att ha hästen i beritt, då ingick uppstallning, foder, mockning, skötsel, ridning och undervisning. Det som tillkom var hovslagare, veterinär och tävlingar.
Detta var tre mil från stor stad hos en tränare med GP-erfarenhet och elever upp ca St Georg. Detta priset är dock några år gammalt så det skulle kanske vara något dyrare idag.

Jag tror inte alls att detta system är till nackdel för hästarna. Visst går de mer på bana än normalsvenskens häst, men eftersom de med jämna mellanrum rids igenom av tränaren så är de mer lösgjorda och balanserade och ridningen sliter mindre. Nu har jag visserligen bara erfarenhet av ett ( visserligen stort) stall i Tyskland, men jag skulle säga att hästarna snarare hade mindre skador än vad jag möter här i Sverige. Du har hela tiden ögon på dig vilket också gör att skador upptäcks lättare. Blev någon häst halt så var veterinären där redan nästa dag.

För att lära sig rida är det jättebra att ha någon som rider hästen till och från. Att sitta upp på en igenomriden häst och på känna hur det ska vara när det är rätt är väldigt givade. Att få hjälp direkt när du har kört fast sparar mycket frustration.
Att tyskarna överlag sitter bättre har väl att göra med att barn får lära sig rida på riktigt från början, istället för att först flängrida ett antal år. På ridskolor brukar de mindre barnen börja med voltige för att öva upp balansen. Sedan rider man på lina på inspänd häst till man sitter hyfsat och får börja rida själv. På lina kan man koncentrera sig på sig själv och inte på att få hästen dit man vill.

På tävling är det mycket större fokus på ryttaren än här i Sverige. Upp till och med MSV B finns dressyrryttartest att rida på nästan varje tävling. I lägre klasser är det oftast ett helhetsbetyg som ges, istället för poäng för varje punkt som sedan räknas ihop. Helhetsbetyget ges alltid av två domare tillsammans. I hoppning är det alltid stilhoppning som gäller i de lägsta klasserna och det är mycket ovanligt med någon klass som rids på tid före LA.

Ja det tror jag. Oavsett vad som spelar in och vad det beror på.
Sen är vi inte tillräckligt duktiga på att lösa saker själva och vi rider på dålig ridning för länge, vi löser det inte tillräckligt fort eller effektivt = det dåliga sitter kvar. Vi fuskar och låter hästarna vila för mycket. Ffa efter träning (togs ju upp i "förra" tråden också), folk gillar att vila sina hästar i form fastän det bästa efter en ordentlig träning oftast är att rida dressyr igen när man har det i kroppen.
Alldeles för många har för dåliga metoder att jobba med ensamma hemma när de inte har tränare, det spelar ingen roll hur bra tränare man har och hur bra det funkar om man inte lyckas bibehålla det i veckorna/dagarna mellan träningar.
Man måste ju göra läxan och träna på det man gör på träningen, känna efter själv. Självklart kan det skita sig för alla och man får problem men jag tror de flesta skulle vinna på att inte sitta och nöta i sådana lägen om man inte kan få direkt tränarhjälp.
Mycket sådana saker spelar in och väldigt många fokuserar nog på fel detaljer.

Phew, haha.

Därmed inte sagt att man ska träna sällan (det kräver ju som sagt att man är ambitiös själv mellan träningarna på ett helt annat sätt) - och jag vill också passa på att slå ett slag för att rida för tränare två dagar i rad! Första dagen ändrar man på det som behöver ändras på, andra dagen har man ett bra utgångsläge och då gör man det arbetet som är "framtiden". Det tror jag kan ge mer än att rida säg två utspridda tillfällen per vecka.

Absolut! Det är sjukt bra! Intensivträna öht.

Jag tror inte bara att det handlar om ekonomi, utan om tillgänglighet.

Kyra har ju en karl som kan titta till henne dagligen.

SEn på deras nivå- kan inte rida för såna som bara säger OK ngn gång o man får rida runt på eget initiativ o bara få input. För dem räcker det.

De andra träffas på tävlingar o kan få hjälp då.

För oss som vill rida ut o göra annat så är vitsen inte så stor att träna ofta- när man inte tränat på läxan till nästa gång- oseriösa;)
För hästar som inte "tycker att det är kul" handlar det mer om ryttarens energi o att man kanske är PÅ hästen alldeles för mkt- boring

*kl*
Men menar inte Kyra att eliten och de på väg upp som vill satsa borde träna mer för att hänga på Holland och Tyskland mfl?

Hon fattar väl att det finns fritidsryttare utan några som helst tävlingsambitioner som rider på sina hästar som inte är avlade för tävling.
Varför skulle hon vilja se att de blev drillade dagligen?

Jag tror du missat huvudpoängen ;). Tråden handlar ju om ryttare som VILL upp. Inte fritidsryttare som är lika nöjda med att lulla omkring......

I de större hästnationerna som Holland och Tyskland är upplägget annorlunda och där får man mer professionell träning redan då man börjar rida. Men det rör sig också som redan nämt om att de ryttarna också har mer pengar att rida för. Sedan lär de sig rida på välutbildade hästar från början, och störta fokus läggs till en början på Ryttarens sits och inverkan. Det är säkerligen också anledningen till varför de här nationerna är så framgångsrika.

Sedan skulle jag gärna se ett annat träningsupplägg här, vi behöver också fokusera ännu mer på ryttarens sits och inverkan. Jag tycker man allt för ofta man fokuserar på hästarna, tar till gramantyglar osv. när man i själva verket borde sig lära Rida ordentligt i stället för att åka häst.
En häst kan aldrig gå bättre en vad ryttaren rider den. Jag säger verkligen tummen upp för t.ex. dressyrryttartest osv. Sådant vill jag se mer utav!

T.ex. borde det vara obligatoriskt att man kanske skulle rida över en viss procent i ryttartest för att kvala in och rida övriga program.

Huvudet på spiken :bow::bow:
Jag tränade länge med fokus på hästen och för dyra tränare alldeles för sällan, inget resultat. Gick tillbaka och rider nu skolhäst 1 gång i veckan, med fokus på min ridning och tränar däremellan min egen häst för samma tränare. resultatet låter inte vänta på sig. Totalt lägger jag 1000 kr/ månad för träningen. Min häst går ca 4 pass fokuserad träning i veckan, däremellan gör vi annat.

Eller så kan man ju ha någon annan person med sig på träningarna som sedan hjälper till och tittar även hemma när man tränar....
Gärna en som fotar/filmar så kan man själv se hur det ser ut. Bra olckså att ta fram filmen/bilderna man har från träningen för ett par månader sedan om man tycker man gör för små framsteg.

Gärna en som fotar/filmar så kan man själv se hur det ser ut. Bra olckså att ta fram filmen/bilderna man har från träningen för ett par månader sedan om man tycker man gör för små framsteg.

Det är skitbra att bli filmad - på olika hästar, vid olika tillfällen och gå igenom filmerna ordentligt.

Kan vara knäckande dock... blev filmad aldelles nyss, satt sedan och jämförde med en gammal film från några år sedan då jag var mer aktiv (och red en riktigt välskolad häst). Tja. Det var viss skillnad helt enkelt - och inte till fördel för gårdagens träning. :devil:

Meeeen det är rätt så kul att stolpa runt med gamle Suris också, vi kämpar på tillsammans så gott vi kan. :banana:

Jag brukar inte jämföra mellan olika hästar. Självklartskulle jag inte jämföra när jag red Alice som var typ på gränsen till medelsvår med min nuvarande Non Stop som startar sin tävlingskarriär till hösten, det blir ju en viss skillnad. Jag jämför Non Stop med Non Stop, inget annat.
Sedan kan jag ju medge att tidvis känner man sig knäckt, så är det med all träning, särskilt om man ger sig den på att rida fram hästen själv och inte köpa en färdig.

Det där kan jag hålla med om, men om man vänder det till ngt positivt så kan gamla filmer även hjälpa en på vägen om man tittar på dem ibland och tycker att det såg bättre ut vid x tid osv, det är lätt att bli hemmablind och även tränaren kan bli det om man kamperat ihop ett bra tag. Jag har haft god erfarenhet av att 1) först bli knäckt då det såg bättre ut på filmer för ngt år sen och 2) sen analysera varför och komma fram till att hästen var bättre framför skänkeln och snabbare på hjälpen. OM man kan analysera konstruktivt och se vad som krävs så kan man ju komma vidare genom att korrigera en del småfel som inte alltför sällan faktiskt gör att man sen hoppar fram ett snäpp längre än man var tillochmed vid den tidpunkten man gick tillbaks till. Förhoppningsvis har det ju liksom hänt ngt mellan den tidpunkten och fram till nu, så hittar man den felande detaljen så får man ju kvitto när man lyckas korrigera det och pusselbitarna fogas ihop liksom :)

fan vad flummigt det lät nu, hoppas ngn fattade :rofl: :D

Sedan är det ju så att en bild är en ögonblicksbild. tar vi bilder brukar det finna ungefär 50 st som "jag inte vill se" och en som jag är nöjd med. Den jag är nöjd med hamnar på FB och lite överallt, men de jag inte är nöjd med hamnar i en mapp. Dit kan jag gå och titta också. Filmer är ofta bättre, där får man en helhet på ett annat sätt.

Hänger med ;). Poängen är ju att man analyserar filmen och känslan tillsammans. Jag Ser någonting rent "objektivt", och upplever samtidigt "såhär kändes det när jag satt på"... Finns det äldre filmer på samma ryttare och häst ser man ev utveckling/förändring och planerar utifrån det.

Chine - jag tycker nog ändå det är bra att jämföra ritter på olika hästar. Inte för att jämföra hästarnas prestation, utan min. På hästar med olika gång, med olika temperament, olika utgångspunkt - hur ryttaren anpassar sig efter hästen helt enkelt.

Bilder är värdelösa för att jämföra, en bild säger nästan ingenting. Det måste vara en film.

bilder har jag inte pratat om, utan film :confused: Det behöver vara film som jag ser det för att appliceras på det jag skrev. :)

Hänger på ert tema lite grann, men i vintras var jag mycket aktiv med longering och tömkörning och filmade dessa i alla gångarter. Då kommer jag ihåg hur nöjd jag var med hans gång och hur mycket den hade förbättrats sedan tidigare. Idag gjorde jag samma sak och jämförde bilderna. Jag såg ut sähär :eek: när jag såg dem. Galoppen, vad han sätter sig fint och vilka luftiga språng nu, jämfört med förr. Han kan komma upp i en högre form utan att tappa ryggen och det var helt fantastiskt kul att se! Jättekul att jag sparade filmerna. Samma inspänning användes. Det syndes att styrkan och balasen blivit betydligt bättre.

Vårens träning har gett rejäla framsteg på gångarterna som syndes väldigt tydligt och det gör det ännu mer motiverande att träna vidare. Sedan är jag medveten om hur lyhörd han blivit för sidförande skänkel och med vilken lätthet han flyttar nu jämfört med förr. Tyvärr ingen film på det, synd. Kan inte annat än att hålla med, att filma med jämna mellanrum är mycket lärorikt och man blir inte lika hemmablind utan ser ofta en stor skillnad. Mycket roligt! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 959
Senast: ameo
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Hästvård - Alla exempel jag tar upp i tråden är fiktiva, och endast tanke-exempel - Jag funderar ju då på att skaffa häst inom några år. Jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 771
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julmat 2024
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Ettåring och julgran

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈