Sv: Tränar vi för lite i Sverige?
För mig är det det ekonomiska som stoppar. Jag har två hästar och att träna båda dem varje dag för tränare hade inte varit hållbart. Det kostar att hålla hästarna och att träna. Sen vill jag ha råd att göra något annat med, äta och klä mig tex.
För mig ser det just nu ut så här: Jag tränar varannan vecka med gamla hästen för ena tränaren. Sen blir det mellan varje till var tredje som jag tränar med båda hästarna för andra tränaren. Det beror lite på då han kan. Och sen tränar jag ca varannan till var tredje vecka en två-dagars med unghästen för en tredje tränare(han kommer komma oftare då jag blir helt frisk efter skada och annat).
Ibland rider jag någon lektion på en elevs häst för mina tränare med. Men det är under förutsättning att de betalar. För jag betalar hellre för att träna mina egna isf. Det vore annat om det var hästar jag själv skulle utvecklas mer på.
Sen under somrarna åker jag iväg på träningsläger hos mina tränare. Det brukar bli ett par dagar med dubbla pass. Och jag kommer åka och lära mig rida in unghästar med tränare tre snart.
Hade jag fått välja hade jag ridit för tränare flera tim per dag. Men det känns ohållbart ekonomiskt. Så just nu får det vara så här.
Jag tror helt klart att upplägg där man dagligen rider för tränare kan vara mycket gynnsamt. Det är ju rätt vanligt på ställen i en del andra länder. Man rider iaf samtidigt som ens tränare rider sina hästar iom att denne står på samma anläggning. Så även om man inte rider ren lektion så är man aldrig helt oövervakad. Och det är ju heller inte helt ovanligt att tränarna regelbundet rider ens hästar då.
Jag upplever att de elever som är på lätt nivå gynnas ganska mycket av att man rider deras hästar åt dem regelbundet. Hästarna gymnasticeras och ryttaren får lättare att lära SIG rida när de har en mer skolad, mjukare och känsligare häst att rida på.
En av sakerna som är så bra med att ha ögon på sig hela tiden är att man blir MEDVETEN om vad man gör. Få människor har drivkraften och kroppskontrollen att bli det på egen hand. Det kräver så enormt mycket träning att öva upp sig så man blir helt medveten om alla rörelser, spänningar, etc i ens kropp och att lära sig få sån koordination att man kan göra olika saker med olika kroppsdelar. Dvs lära sig separera hjälperna helt.
Det kan man ju öva på oavsett om man rider eller ej. Men att rida för tränare ofta underlättar ju. Annars kan man öva det själv, avsuttet tex. Och det finns övningar man kan göra ihop med vännerna i stallet för att få bättre timeing, känsla och kroppskontroll.