S

Secret

Hur fortsatte/ började ni träna när ni blev gravida?
Är det når speciellt man ska tänka på?
Alla tips mottages :)

Sv: Träna?

Jag orkade träna 4 månader in i graviditeten och sedan var det inte lönt. Jag styrketränar i normala fall (och simmar en del), men styrketräningen orkade jag inte med. Min kropp blev totalt kraftlös. Simningen orkade jag med lite längre än så men även där tog det stopp.

Det viktigaste är att man lyssnar på sin kropp, att man inte tar i för kung och fosterland utan håller sig på en "sund" nivå.

Red som vanligt och jobbade som vanligt (lyft på 30-50 kg, jag väger 48 kg) slutade/trappade ner allt eftersom magen blev större och foglossningarna värre.

Sol: Jag har helt missat att du ska ha bebis :o

Jag är i vecka 26, har inte tränat innan graviditeten. Simmar eller vattengympar kanske en gång i veckan, djupvattenträning är mycket mycket bättre än den vanliga. Den vanliga vattengympan blev för stötig, det var obehagligt. Sen har jag anmält mig till gravidyoga aug-okt (ska ha i november). Så jag kör med lugna grejer, bara hålla igång lite. Uöver detta promenerar jag väl en del med mina två hundar sammanlagt med de små promenaderna till o från tunnelbanan när jag ska till jobbet. Jag har dock märkt att jag omedvetet går MKT långsammare nu, är allmänt mycket mindre stressad. Skönt! :)

Red som vanligt och jobbade som vanligt (lyft på 30-50 kg, jag väger 48 kg) slutade/trappade ner allt eftersom magen blev större och foglossningarna värre.

Sol: Jag har helt missat att du ska ha bebis :o

Nähä du, du har ju tom. fått se bebisen på kort! :D För några veckor sedan.

Haha de har jag ju! Jag ska väl inte ha amningsgröt i hjärnan jag sluta ju amma för 4 månader sen? :rofl:

Jag slutade gå i bergen ganska tidigt för jag var så jäkla trött. Och var det inte foglossningar så var det trötthet igen, och sen var jag helt enkelt för stor, så det gick inte efter v 30. Innan dess var det väldigt lugnt. Red fram till v 20. Sen var det bara små och lugna promenader på lite plattare mark, ville inte riskera fogarna.
Åh som jag längtade efter mina berg! Nu har jag bemästrat dem, med vagnen framför mej haha.

Jag försöker att rida så mycket som möjligt fortfarande, (är i vecka 16) Dock har jag problem med att komma upp på henne. 1,67 i manken och kan inte stå still så nån måste hela tiden hålla i henne annars åker jag i marken. Sommar jobbar som personlig assistent åt en rullstolsbunden farbror och där är det lite tunga lyft som jag har lite problem med. Har värk som f.n när livmodern växer.

Rider någon gång i veckan, dock bara skritt sedan det började göra on i magen vid trav i mer än tre minuter. Så blev det i vecka 20 undefär. Som tur är har vi en handikappad i stallet så vi har en tokbra ramp man kan sitta upp från, det är bara att slänga över benet. Brukar sitta av där också, för att slippa det relativt höga hoppet i backen, magen är för stor för att kunna glida ner från sadeln nu.

Går mina ronder på jobbet långsammare än förut nu, men det är lugnt för dem. Cyklar ibland till jobbet, men där är det latheten som sätter stopp snarare än att jag inte kan.

Det är väl bara hopp man ska undvika, och fortsätta som vanligt så länge det känns bra om jag inte missminner mig. Personligen tror jag inte alls på idén som verkar vara gängse idag, dvs att alla gravida ska låsas in på en anstalt med tvångströja och inte ta ett enda steg sedan plusset. Jaja, nu kanske jag överdriver lite, men mitt råd är att känna efter själv på vad kroppen säger. Säger den "NoNo" så ska man sluta, säger den ingenting brukar det inte vara någon fara. Allas gräns för vad just de klarar ligger olika, så lyssna på vart din gräns går.

Om du inte har tränat ordentligt innan du blev gravid ska du inte börja med det nu.

Däremot är promenader och kanske lite simning alltid nyttigt, och ganska milt. Men det är viktigt att du känner av vad din kropp klarar, och att du lyssnar när det tar stopp.

Jag forsatte med promenader bara, simmade ibland och sket i gymmet helt.

både gymmar, joggar, rider o promenerar :D
Men som ni har skrivit, får lyssna på min kropp.
Hur stämmer det med hur man inte får träna mage?

både gymmar, joggar, rider o promenerar :D
Men som ni har skrivit, får lyssna på min kropp.
Hur stämmer det med hur man inte får träna mage?

Att man inte ska göra vanliga situps eller crunches samt liknande övningar beror delvis på att magmusklerna på gravida kan dela sig för att ge plats åt babyn. Mitt tips till dig skulle vara att kolla på ditt gym om det finns ngn som är utbildad på träning för gravida som kan berätta mer.

Finns många myter ang träning som gravid men sen finns det även dem som tror att man kan göra vad precis som vanligt.

Sen beror ju mkt på vilken månad man är i, hälsostatus, om man tränat mkt innan samt hur graviditeten går helt enkelt.

Är imponerad av hur mycke du orkar. :)
Min kondis har försvunnit någonstans sen jag blev gravid. :o

Jag orkade promenera fram till vecka 20 ungefär sen satte fogarna helt stopp för det också, fick foglossning redan i v 10 och ischias strax efter det :(

Om du tänker dej hur mycket de stackars magmusklerna måste tänjas ut över magen är det inte speciellt sjysst att träna dem när magen börjar växa.

De sista två månaderna tog jag det jättejättelugnt, med fogar och all vikt och sådär. Jag vaggade iväg på 20 minuters promenader 2 gånger om dagen ungefär. Det är inte värt att riskera något när ligamenten är så ömtåliga.

Jag fick tipset av en fysioterapeut att träna magmusklerna så att man ligger på rygg med lätt böjda ben, sen så ska man försöka dra in naveln mot ryggraden. 10 ggr upprepning. Alltså inga situps, men ändå träning.

Angående foglossning så har jag det ungefär som dig, BF 20.9 och jag klarar ungefär att gå ut till hästarna och visitera och ge dem kraftfoder 2 ggr/dag (går på lösdrift). Vissa dagar när det känns bra klarar jag att tömköra/longera 20 minuter också.:crazy:

Jag simmade 2 ggr/vecka fram till v 15 ungefär, sen fick jag sluta p.g.a. foglossningen.:grin:

Red som vanligt gjorde jag fram till v 22 nånting, efter det tog jag det lugnare för att sluta helt vid v 28. Då var magen för stor för att ta sig upp och ner smidigt, och så foglossningen då....

Nu går jag på vattengympa (anpassad för ishias/foglossnong o.dyl.) 1 gg/vecka. Det tänker jag försöka fortsätta med fram till BF om det bara är möjligt.

Cykla funkar också ,bara jag inte blir andfådd, eftersom magen trycker mot lungorna såpass att andningen inte riktigt är på full kapacitet.:crazy:

Jag tror att man ska lyssna väldigt noga på sin kropp, klart att man ska försöka hålla igång och så, men det är inte värt att förstöra fogar o.dyl. "bara för att".

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
776
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall? Det kommer från ingenstans, kan komma när jag sitter och äter eller...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
5 722
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka