Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Explosivitet, uthållighet och kondition. I alla gångarter. Mycket läggningar i passen. Behövs inte långa sträckor i just pass för att träna upp passen i sig. Längre sträcka då och då för att få till balansen, men det hänger oftast på ryttaren att hinna balansera upp och stabilisera takten innan det går åt fandersJag skulle vilja träna så passen blir bättre (tydligaste sväv och snabbare), vilka muskler ska man träna då? Tips på bra övningarna?
Explosivitet, uthållighet och kondition. I alla gångarter. Mycket läggningar i passen. Behövs inte långa sträckor i just pass för att träna upp passen i sig. Längre sträcka då och då för att få till balansen, men det hänger oftast på ryttaren att hinna balansera upp och stabilisera takten innan det går åt fanders
Helt korrektAh.
Därav rådet från min tränare gällande min Undri: göra ruscher i galopp.
Hästen i fråga är en 8-årig femgångare med skapligt rena men i övrigt mediokra gångarter (eller ja, väldigt bra takt i trav och galopp, tölten taktsäker i "rätt" tempo) som tränaren tror kan bli en "fin tävlingshäst i passgrenarna".
Hästen har löjligt lätt för passen också även om jag behöver bli bättre på att stabilisera takten.
Min tränare är egentligen mer tävlingsfokuserad än jag men jag är en snäll elev och gör som hon säger - så gott jag kan - och misstänker att jag kommer att tävla lite av varje nästa säsong.
I alla fall om jag fortsätter göra som hon säger.
Helt korrekt
För att du ska bli bättre på att stabilisera takten är det mycket läggningar som krävs. Dels för att du ska bli snabb i "korrigeringarna" samt att hästen ska bli lätt att rätta till. Så varje korrigering blir som en "nyläggning" av passen = hästen rätar upp balansen.
Passgrenar är sjukt kul att tävla och hade gärna snott tillbaka Asi för ett par säsonger med pass på sidan om snappe
Om är mer förtjust i noggrannhet än fart är det just stilpassen som är det "roligaste".Den här bjuder du på
men vilka passgrenar tycker du är roligast?
Själv är jag lite lagom feg tant, tycker väl att det är helt OK om det går undan så länge jag känner att jag har kontroll men är mer förtjust i noggrannhet än fart.
Så jag misstänker väl, utifrån hur jag uppfattat grenarna, att stil-pass och femgångsklasser (förutom då att häst kanske inte får så fina siffror för resten) är mer min grej än t.ex. speedpass.
Explosivitet, uthållighet och kondition. I alla gångarter. Mycket läggningar i passen. Behövs inte långa sträckor i just pass för att träna upp passen i sig. Längre sträcka då och då för att få till balansen, men det hänger oftast på ryttaren att hinna balansera upp och stabilisera takten innan det går åt fanders
Om är mer förtjust i noggrannhet än fart är det just stilpassen som är det "roligaste".
Jag tycker att alla grenarna har sin tjusning! Femgång är sjukt svårt att få till, det krävs mycket av både häst och ryttare men när det sitter så är det riktigt roligt!
Stilpass är kul iochmed att det är blandning av "snyggt och prydligt" och tempo (även tiden ger en viss poäng).
Speedpass är kul iom att det bara är tempo, men det absolut roligaste är 150m! Adrenalinkick deluxe på den!! Speciellt om det används startboxar!
250m kräver mer av hästen eftersom det är längre sträcka.Har aldrig kört 150 eller 250 m pass, hur vet man vilken av dem två man ska satsa på? För man får väl inte tävla båda på samma tävling?
I det läget hade jag struntat i att rida mer pass - redan efter en läggning eftersom hästen inte är lydig. Det är en stor skaderisk blandannat - förutom det självklara att hästen inte alls lyssnade på dig som ryttare.Jag skulle öva igår, något laddad häst så detta med många läggningar var det bara att glöma, han körde stäckor på minst 500m (sista tillfället 800m).
Han är annars normalt väldigt lydig vid nedtagning (brukar få ok poäng i stilpassen på just nedtagning).
Men fort gick det iaf :-p
I det läget hade jag struntat i att rida mer pass - redan efter en läggning eftersom hästen inte är lydig. Det är en stor skaderisk blandannat - förutom det självklara att hästen inte alls lyssnade på dig som ryttare.
Nej, skaderisken är att hästen inte lyssnar på dig som ryttare = lyssnar ej på bromsen/förhållningar. Om hästen då tappar balansen/förlorar takten så är det lätt hänt att den kraschlandar ner på bogarna och slår över i korsgalopp. Det är där skaderisken är.Är skaderisken att det är en lång sträcka?
För vi kör bara på bra underlag (rakbanor för travare).
Som sagt, händer inte ofta
Personligen skulle jag inte vilja att min häst gick i pass 500-800, ua vad stelt det ska bli i musklerna.Nej, skaderisken är att hästen inte lyssnar på dig som ryttare = lyssnar ej på bromsen/förhållningar. Om hästen då tappar balansen/förlorar takten så är det lätt hänt att den kraschlandar ner på bogarna och slår över i korsgalopp. Det är där skaderisken är.
Nej det skulle inte jag heller vilja...Personligen skulle jag inte vilja att min häst gick i pass 500-800, ua vad stelt det ska bli i musklerna.
En undran, varför blir de stela i musklerna av pass?Personligen skulle jag inte vilja att min häst gick i pass 500-800, ua vad stelt det ska bli i musklerna.
För att få till en bra pass, krävs en viss spänning och framåtanda för att uppnå så nära tvåtakt som möjligt. Mycket passträning, och/eller långa sträckor minskar svävet och passen tenderar till att hamna mer mot grisepass. Det är helt enkelt inte möjligt att hålla hästen explisionsartad i så långa sträckor som du angav, vilket kan göra att din häst tappar framåtgrip och därmed sväv. Istället kan du få en häst som renderar mer mot grisepass än ren pass.En undran, varför blir de stela i musklerna av pass?
Jag har iaf inte märkt någon skillnad dagarna efteråt