Träna upp kondition

A

Amanty

Hur bör jag lägga upp träningen för islandshästen jag ska få i kondition, just nu inte någon topp-kondition, och lite överviktig. Är varannandagsridning bra? Tips på bra övningar mottages tacksamt. :bow:

Sv: Träna upp kondition

Varannandagsridning är utmärkt om du har en yngre häst som behöver bygga grundmuskler, om hästen redan har sin grundmuskulatur skulle jag blanda tömkörning pararellt med ridning i lugnare former till en att börja med. Succesivt lägga in trav, som ökas i sträckorna med tiden. Själva konditionsträningen funkar bäst att bygga via galopp, men det är ju inget man börjar med i varje fall då hästen först måste få igång sina muskler.

När jag började sätta igång mitt blivande sto före hon skulle ställas av igen så körde jag med varannan dag för det mesta. Då hon stått nu och har en rejäl övervikt så funderade jag om hon skulle få gå 5-6 dagar i veckan istället när hon sätts igång i januari. Då menar jag inte ridas utan främst ut och gå i grimma i raskt tempo så hon får komma igång lite först.

Nu kommer väll många tycka jag är lite väl långsam men tänkte skritta mestadels under en längre tid (är tanken i alla fall men man vet ju inte vad stoet säger om det :d ). Har själv varit överviktig och man vet ju själv hur det kändes när man satt igång och träna.

Har sedan jag gick över till islänningar hört från flera att varannan dag principen är bra till unghästar men inte lika bra för äldre. Men de har inte vetat riktigt varför det inte varit lika bra med äldre. Någon här som vet?

En upparbetad muskel som skall stärkas på nytt, behöver inte samma återhämtning som en ny muskel under uppbyggnad.

Då gäller nog det samma för min blivande tjej även fast hon är 9 (stått i nästan 2 år förutom ett par månader mitt i). Eller vad sägs :rofl:

tyra_aug_06.jpg

Denna veckan har jag tagit skrittrundor i skogen ca 1 timme varannan dag och travat några steg.
Jag tänkte fortsätta med det i ett par veckor till, varannan dag och med lite travinslag.
Jag skulle gärna vilja få mer inspiration till övningar jag kan göra i skogen och på grusvägar.
:bow:

Använd naturen människa,:angel: volter runt träd. Serpentiner om antalet träd och riktning tillåter, börja med små sidförande övningar. Ett tricks som en tränare tipsade om, var att sidföra hästen uppför en svag lutning. Stärker bakbenen, framdelsvändningar men även bakdelsvändningar med hjälp av stenar. Skänkel viktning från en väggrenen till den andra.

Hur bör jag lägga upp träningen för islandshästen jag ska få i kondition, just nu inte någon topp-kondition, och lite överviktig. Är varannandagsridning bra? Tips på bra övningar mottages tacksamt. :bow:

En tränade sa till mig då min häst skulle komma i kondition, att lååååånga skrittpromenader är jättebra! Det tränar konditionen jättebra. Behöver alltså inte gå snabbt, utan dom ska vara långa. Är hon/han lite seg osv, så är plötsliga galopper ett jättebra tips, brukar dom tycka är jätteroligt! :)

Längre skritter är bra för att hästen där aktiverar flest muskler mne för att få bort bukmagen krävs galopp träning.
För att bygga muskler brukar jag rida varannan dags räning men för att få lite mer kondition kan na lägga in fler pass i veckan, tex 5 dagar, bara du tänker på att inte rida intensiva pass dagarna efter varandra.
Börja galoppintervaller tex 3 min skritt, 3 min galopp, 3 min skritt, öka eftersom.

Jag har hört att det skall vara bra med intervall träning.

Skritt-trav-skritt-trav osv

eller kanske skritt-galopp-skritt-galopp osv i lagom långa sträckor...

Klättra är också väldigt bra...

Liknande trådar

Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 445
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
433
Senast: Fetaost
·
Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka