Träna upp frambenen

vildfantasi

Trådstartare
Hej!
Har en c-ponny jag tävlat med i upp till LA hoppning.
Hade velat komma längre upp i klasserna, vilket vi kan om det bara inte vore för hans frambensteknik.
Han har väldigt hängande + låga, och slår i väldigt ofta.:(
Vilket gör att han lätt river spc när det blir högre.

Har tränat för Johan lund, Anna emanuelsson, Magnus österlund samt Lotta björe.
Och från alla har de sagt att det är hästen som har dålig frambensteknik alltså inget med min sits att göra.:confused:

Tränar mycket studs nu + bommar för att han ska bli bättre men vill ha mer övningar.:)

Finns det någon som har samma problem och som har fått det blivet bättre på något sätt??

Så skriv ner övningar ni vet som får hästen att verkligen lyfta frambenen över hindret osv :)
Vore jätte tacksam för svar.

Sv: Träna upp frambenen

Man brukar ju säga att det är lättare att träna upp frambenstekniken än bakbenstekniken, så det är ju iaf positivt :)
Tycker du tänker rätt med mycket studs etc.
Att rida mycket i skog och mark där hästen måste se sig för och lyfta på benen är inte heller fel.
Dessutom kanske det kan vara en idé att ta ut en massör el likn, hästen kanske har korta, spända muskler som hindrar den att använda sina framben väl. En massör kan nog tipsa om passande stretchövningar om så är fallet.

Jag tror att de flesta ponnysar klarar att hoppa upp till Lätt A ungefär men alla är inte lämpade att nå längre,de kanske har en något sämre teknik eller helt enkelt saknar modet eller viljan att hoppa högre.
Då får man helt enkelt acceptera att ens häst har de begränsningarna.

Nejnej, han har inga problem med höjden så, vi har hoppat bana på 1.10 samt enstaka hinder på högre, och det har gått bra.
Saken har varit att han emellanåt slår i, så vill inte han ska gå högre förän jag tränat upp frambenen så det inte händer något.

Sen så slår han ju inte i sådär jätte hårt, utan mest rör bommen lite. Vilket jag iofs har hört är bra att hästen har "låg" hoppteknik och inte tar ut all energi på att hoppa flera dm onödigt över.

Det roliga är att han aldrig rör bommen när jag gör omhoppningssvängar, då lyfter han verkligen :)

Det kanske tyvärr är så att din ponny inte är tillräckligt rädd om sig och bryr sig inte om han slår ned en bom ibland?

Det jag övat för att få hästen att rycka upp frambenen snabbare är t.ex. studs där varannan är lite högre och varannan lite lägre. Även linjer med lite kortare avstånd så att hästen får tänka till och hoppa upp sig, men det är något man inte ska göra utan tränare på marken tycker jag.

Jag har själv tränat för Anna några gå¨nger och tycker att hon är otroligt bra, de andra har jag inte tränat för och kan inte uttala mig om, men prata med dem och fråga om övningar :).

Jag har en superbra övning! Bygg tre räcken efter medellinjen. Först ett "enstaka" räcke (jag brukar ha 18 meter för storhäst, så kanske 17-16,5 för C-ponny) fram till två studshinder(brukar ha 3,50 mellan), gärna med dubbla plank, då vill inte hästen riva. Börja med att rida studsen till räcket på 5 galoppsprång, vänd sedan på de hela MEN nu måste du rida på framåt på 4 galoppsprång. Räcket brukar jag ha på ungefär en meter, främre studsen kanske 40-60 cm och den bakre studsen kan man höja rätt rejält, upp till 140 cm.

Tänk på att ha markbommar på studsen bara :) Annars kan hästen missuppfatta de hela.. hehe. Och att dra ut studsen lite om de blir för trångt. Lycka till!

Jag kan bara hålla med skjona, ponnyn har kanske inte mer kapacitet helt enkelt. Du har tränat för "de bästa" och kan inte de hjälpa dig som har både dig och ponnyn framför sig så vet inte jag hur någon här kan.

Steget över LA är ganska stort i både hoppning och dressyr och dit når i alla.

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 509
Senast: fio
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 824
Senast: Smallgot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka