Träna upp en Islandshäst.

H

Hundraelva

Hej! Jag behöver verkligen hjälp!!

jag ska få en islandshäst, som jag på ca ett halv år ska träna upp.
Jag är inte säker på vad som händer med honom sen, men han måste vara säker på alla sätt och vis. hästen har inte blivit riden regelbundet (knappt alls) det senaste året. och jag kan inget om islandshästar, jag kan tölta och sånt. men jag vet inte så mycket om det. Någon som har några förslag på träningen? hur ska jag bygga upp musklerna å sånt. och finns det någon som håller på med Natural Horsemanship, som har förslag på hur jag ska träna så att hästen blir så orädd som möljigt. och är det någon som vet vad man ska ha för avstånd mellan cavaletti bommar i skritt, trav och galopp, han är ganska liten tror jag.
Jätte taksam för svar!

Sv: Träna upp en Islandshäst.

Menar du på fullt allvar att nån gett dig en häst som du ska fixa på 6 månader och du kan ingenting om vad du ger dig in på?

Kanske ska ta hjälp av en instruktör?

Btw, vem har lämnat en häst till dig att rida till? Oj, det lät kanske elakt, men det är ganska svårt att fixa till taktfel och sånt i tölten om du inte kan något om tölten:smirk:

jag tränade upp min häst genom att klättra (börja lugnt om han inte har så mycket muskler) 1 dag i veckan, i trav o galopp uppför backar, jättebra för att hästen ska sätta under sig :d . tränade också över bommer ir cavaletti... jag brukar ha ungerfär ett kliv avstånd, men är din häst lite mindre tar du lite mindre än ett kliv.
du får helt enkelt testa dig fram... lägg ut ett visst mellanrum, rid över och är det för kort/långt avstånd emmelan får du korta/länga.

ett bra sätt är att rida inför ridlärare så du vet vad du ska göra och kan lära dig.

Lycka till!

// loddie den vetenskapliga människan ;)

oj...va negativa kommentarer,... självklart skulle du behöva mer erfarenhet men du kan klara det ändå.. det är så man lär sig...testa sig fram..det är så jag lärt mig, att ha en ridlärare/tränare som hjälper dig emellanåt kan vara bra och som ger dig tips och ideér på vägen men grovjobbet måste man göra själv..

för att bygga upp muskler ska man SKRITTA i backar, i trav och galopp får du inga ryggmuskler. Men att galoppera är bra på svagt lutande vägar. trava helst på icke lutande underlag så sliter det minst på hästen. trava i lugnt tempo och länge så får du upp kondisen. Intervaller är också jättebra i trav eller tölt..
Bygg muskler och styrka i hästen genom voltarbeten, serpentiner, öppna och sluta, då får du även en lösgjord häst. Galopparbeten på volter eller 8-volter m. galoppombyten är också jättebra övingar för att stärka upp alla gångarter.
Tänk på att rida i en lång och låg form i alla gångarter i början så att hästens överlinje stärks innan du börjar samla upp den i en högre form. Att longera eller dubbellongera är också jättebra, då kan du också lägga ut bommar...
Testa dig fram så går det nog bra. Märker du att nånting inte funkar så gå tillbaka till där det funka och börja om och testa nått nytt! Alla hästar är olika så även om man är duktig med hästar så betyder inte det att ens metoder funkar på alla. Hoppas att allt går bra och Lycka till!

det med natural horsemanship är bra men när hästen litar på ryttaren och ser ryttaren som sin ledare så spelar det ingen roll vad som händer, blir inte du rädd så blir inte den. Då litar den fullständigt på sin ledare...
Däremot är det bra att utsätta hästen då å då för pressade situationer med mycket folk, barn, hundar, motorer, prasslande saker mm. Börja lite smått...

*lånar en bit av tråden*

Jag ska rida en pälsboll en tid framöver, den första och enda pälsbollen jag har ridit är denna som jag nu ska försöka få ordning på.
Alltså jag har ridit isisen en gång och även töltat ett par gånger på hästen och fick höra att det såg bra ut, fast det var väldigt skumpigt tyckte jag, nu när jag läst här så ser jag att det kan bero på att hästen var spänd som en fiolsträng, kickade mot skänkeln och var allmänt "glad" på mig.
Jag kan rida, och jag kan troligtvis få ordning på hästen . När det är gjort och jag ber om tölt kommer hästen att tölta ok då? (den har helsykon på landslagsnivå)
Skadar det att tölta lite i skogen? alltså jag kommer inte att försöka mig på att rida tölt på bana om jag inte har någon kunnig som kan hjälpa mig, men i "skogen" rakt fram?

problemet hos denna hästen är inte tölten, det ska kanske tilläggas. Men eftersom den inte är så mycket riden och ganska ung så vill jag absolut inte förstöra någonting, Det finns massor av isisar runtomkring där jag bor så utan hjälp tror jag inte att jag blir.

Klart du kan tölta i skogen med hästen, det gör jag varje dag :) Men om det är en väldigt dålig väg med kanske mycket håligheter "gupp" eller annat kanske det är bäst att hästen får trava.

Det beror vad du menar med "ber om tölt", jag förstod inte riktigt de?

hästen är inte så välriden(läs inte riden alls, det är ingen som rider den i dagsläget), och behöver i mina ögon muskla sig lite mer för att bära upp ryttaren. Vad jag har förstått så måste hästen klara av en viss grad av samling för att tölten ska bli bra?
Rätta mig om jag har fel.

Du har så rätt så. Men innan du börjar med tölten så kan du bygga upp musklerna på h*n. Du går det nog lättare att sätta igång tölten igen. Men hur länge sedan var det någon som red hästen egentligen? Och vad användes h*n till då?

Hästen har fortfarande kvar en bra grundkondition, och är musklad men inte så mycket att jag tycker det räcker.
Jag vet egentligen inte så mycket vad den användes till men det är en tävlingshäst eller blivande, får jag inte ordning på den så går hon nog till avel då den tydligen har en väldigt bra stam.
Det är en tjej i tonåren som har ridit tidigare men får inte lov att sitta på hästen längre för sin mamma, pga utav att hon inte klarar av hästen. Hästen beter sig livsfarligt för både häst och ryttare.

Varför skickar man inte hästen till en tränare som är van vid islandshästar om den har så bra stam och är lovande? I mina ögon låter det ganska så tokigt att sätta nån som inte är van vid islandshästar att rida till en islandshäst? Det är som att sätta mig som inte kan köra att träna en travhäst för löp!?

Jag skulle börja med att få upp hästen i kondition och bättra på musklerna och ta hjälp av nån för att få till tölten, jag rekomenderar dig inte att försöka få ordning på den helt på egen hand.

Jag är den enda som har fått stopp på hästen när den sticker. Det finns flera SM-ryttare i samma stall som hästen står i och INGEN vill sätta sig på den hästen, eller har fått stopp på den.
Jag tänker inte träna tölten, min huvudsakliga uppgift är att få hästen ridbar för försäljning.
Min fråga var om jag gjorde någon skada om jag töltade lite när jag rider ut, jag kommer att rida ut med människor som har stor vana av islandshästar och dess gångarter.

Om du får hjälp av några som är vana islandshäst ryttare så tror jag inte att det "skadar" hästen.

Nej, du kommer nog inte att skada tölten om du har möjlighet att få lite hjälp av människor med stor islandshästvana.

Är hästen igenomkollad? Den har inte ont i rygg eller mun? Har den en bra sadel? Det är såna saker man även ska kolla igenom för det kan vara så att hästen drar pga smärta.

Lycka till med ridningen du fixar det säkert!

ainasoja skrev:
Är hästen igenomkollad? Den har inte ont i rygg eller mun? Har den en bra sadel? Det är såna saker man även ska kolla igenom för det kan vara så att hästen drar pga smärta.

Sånt är viktigt att kolla :)

ainasoja skrev:

Vad jag har förstått så är hästen och utrustingen genomkollad mer än en gång och hästen är kärnfrisk och sadeln ligger bra, det kollade även jag när jag red.

Här var det livat, till alla som var så negativa: Jag klarade det och hästen såldes för 60.000! Glad Påsk!:rofl:
tack för alla tips ni andra!! Underbart att ni bryr er! Tack!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: NOC14
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka