Träna unghäst för distans

R

Racer

När börjar Ni träna distansträning med en unghäst? Jag tänker då på LSD träning och när kommer fartträningen in? Jag förstår att det är individuellt, men Ni som tränat upp unghästar har säkert exempel.
/Maria

Sv: Träna unghäst för distans

Racer skrev:
När börjar Ni träna distansträning med en unghäst? Jag tänker då på LSD träning och när kommer fartträningen in? Jag förstår att det är individuellt, men Ni som tränat upp unghästar har säkert exempel.
/Maria

Tränade upp en från fem års ålder (då han faktiskt blev inriden) som gick 12 mil vid 9 år. Gick långsamt fram både i träning och ritter. Byggde på enligt schemat helt med LSD, ökade med en km/h per ritt. När han var 8 började jag rida lite fartträning och han började gå fort vid 9 års ålder. 18 km/h på åtta och 16km/h på 12:a. Han fick jag ta bort.

Tränade upp en från två år till åtta mil vid 7 års ålder. Handhäst fram till 3 års ålder. Sedan inriden och flera år av långsam ridning, mest skritt och trav, långsam galopp. Ingen fartträning förrän hon var 8 år. När jag la på den rejäla träningen fick jag sälja hästen då jag insåg att hon inte var ett distansämne. Fick problem med frambenen, men är helt frisk nu och är såld som vanlig ridhäst.

Har tränat upp tre hästar till, fram till 5 mil, men de var redan vuxna och inridna.

Har en ettåring (snart 2 nu) som jag kommer att rida in nästa sommar redan (är född i januari) och kommer att börja med galopp redan då i små doser, under en kort period på hösten. Kommer att ta goda råd av en jag känner som har galoppörer. Kommer att gå mycket snabbare fram med den hästen och kasta in handuken tidigare om jag får problem och han inte visar sig lämpad.

Hälsning Maja

För att inte låta som värsta "pot-heads" när vi diskuterar distansträning så kan vi också använda oss av den svenska förkortningen LLD = Lång, långsam distans.

Jag tror personligen att vanlig, normal allsidig ridning är fullt tillräcklig de första åren efter hästens inridning. Den räcker också mer än väl för att starta distanser i måttlig hastighet upp till 8 mil och håller hästen glad och gymnastiserad.

Börjar man "distansträna" sin häst just när man är som mest entusiastisk så tror jag att risken är stor att man tar i för mycket och tränar för ensidigt (och gärna för fort eftersom det ofta är roligare att rida i snabbare gångarter än i långsammare).

Mitt tips är att skaffa lite böcker om distanshästens träning. Nu finns det mest sådana på engelska men om du tar dig igenom dem så får du iallafall ett hum om hur andra framstående distansryttare gör när de tränar sina hästar.
Sedan finns det många varianter på träning. Ett tag var det ju "inne" med varannan-dagträning som fransmännen sades göra. Det finns säkert distansryttare som tränar så idag också och lyckas bra.
Andra tränar nästan alla dagar, men lägger in skrittdagar emellanåt.

När jag var i Frankrike så tränades hästarna mestadels i skritt. 3-4 timmar långa skrittpass om dagen i kuperad terräng. Hästarna galopperades inte alls så mycket som jag brukar galoppera min häst här hemma - de travades inte heller så mycket. Givetvis trappades träningen upp när det var dags att formtoppa inför tävling.
Skrittpassen tränar upp fler muskelgrupper än de andra gångarterna och sliter inte på hästarna, tyckte den distansryttaren. Då kunde de ridas länge (tidsmässigt) oftare vilket härdade hästen mentalt så att den klarar att ridas länge.

Jag tror att det finns massor av teorier och att man måste läsa, fråga, fundera och botanisera runt själv för att bilda sig en uppfattning om vad som passar en själv och sin häst.
Hästens personlighet spelar nog också roll för vilken sorts träning man väljer.

Du vet väl att om du värvar en prenumerant till tidningen Distansryttaren så får du vet. Leif Stillings bok "Trav- och ridhästens träningslära" gratis? Där finns det ett avsnitt om distanshästens träning + givetvis även allmänna bakgrundsfakta om hur hästens kropp reagerar på träning.
Bara ett tips...

Senast ändrad av en moderator:

En sak som förvånar mig är att man nästan aldrig talar om återhämtningens betydelse! Det är ju inte, efter vad jag tror mig veta, inte själva den fysiska aktiviteten som bygger upp, utan vilan efteråt! Ansträngningen, stor eller liten bryter ner, vilan bygger upp till ett snäpp över den nivå hästen/människan hade innan träningspasset. Att bara träna o träna o träna blir alltså inte rätt, vad jag förstår....
Jfr med hur ofta vi hör elitidrottarna svara på frågan: Hur förbereder du dig nu inför mästerskapet? - Jag vilar mig i form!
Det betyder ju inte att de bara vilar, men de gör det för att kroppen ska bygga upp det träningen brutit ner!
Skriver en som vilar alltför mycket...Och därmed bygger upp alldeles för mycket på fel ställen...:angel:

Håller med.
Därför är det bra att läsa in sig på lite allmän träningslära så att man har något så när klart för sig hur vävnaderna reagerar på träning.

De flesta tränare jag pratat med förespråkar "aktiv vila" för en häst i högre kondition, d v s att man inte låter den stå still i hagen eller boxen på vilodagen eller viloperioderna, utan att man går ut och rör på hästen - fast kravlöst.
Skriver rör på hästen, därför att det inte nödvändigtvis enbart måste handla om skritt, utan mest om att man inte kräver en ansträngning vare sig i fråga om samling eller koncentration, utan bara håller igång kroppen så att cirkulationen hålls igång för att hålla musklerna mjuka och läka ut eventuella små överbelastningsskador som man tillfogad via träning.

Jo, jag är inne på samma spår också. Dvs. "vanlig" ridning utan alltför stora krav första tiden och när jag känner att det sitter är det dags att gå vidare och kanske börja lite med något längre sträckor.

Jag har inte hunnit få erfarenhet av att träna upp hästar ännu (har bara tränat upp en). Han var ingen unghäst och har ju använts inom traven tills han var 9 år innan jag kom in i bilden. Då hade han i och för sig "stått" i ett år och hade inte speciellt mycket kondis eller muskler.
Jag använde mig av varannandags träning med honom, och jag tyckte det var väldigt positivt på honom. Han behöver sin vila mellan träningarna, just för att återhämnta sig.
Jag gör fortfarande så inför säsongen. (han är 15 år nu). Han får "stå" (hage), ev. skrittpass tre dagar innan tävling. Dagen innan vi åker tar vi ett lungt pass (uteritt) bara för att jag vill känna av honom.

"Trav och ridhästens träningslära" sa du...den har jag sneglat på länge, undrar vem jag ska försöka "lura" på distansryttaren...fniss..:D :D

En annan bok som jag sneglat på är "Go The Distans", är det någon av Er som läst den?

Så här gjorde jag med min häst.
Köpte honom som ohanterad 3-åring på sommaren 1994.
Hanterade och tränade mycket från marken samt låg och satt på honom samma höst.
Våren han var 4 år reds han bara då och då. Jag tävlade en annan häst och det var mycket enklare att rida den hästen istället för en knappt riden 4-åring. Hösten han var 4 år började jag rida honom ordentligt. Bytte stall till bättre förutsättningar och hade bara honom. Han distansreds inte utan endast vanlig varierande träning, både på ridbana och "ut".
Fortsatte med detta och hösten han var 5 år kunde jag rida ut själv på honom. Då började hans igentliga distansträning.
Hans första tävling kom 1997.
Jag började inte med fart förrän han var 8 år. Det låter kanske konstigt men han var en stressad häst och jag ville inte lära honom att gå fort utan mer lära honom att lugna ner sig. Benen har sagt ifrån med svullnad så fort jag försökt öka farten, det har också stoppat mig.
Jag ångrar absolut inte att jag tagit det lugnare. En distanshäst håller i många år (om man inte rider slut på dem).
Nu i år 14 år gammal har vi lagt ner mer på intervaller och fart än tidigare och det har definitivt visat sig på pulsåterhämtningen.
// Linda

Racer skrev:
"Trav och ridhästens träningslära" sa du...den har jag sneglat på länge, undrar vem jag ska försöka "lura" på distansryttaren...fniss..:D :D

Lura på allt vad du orkar, för erbjudandet gäller bara detta år ut...
Smaska på det: en bok som annars kostar över 200 kr hemskickad gratis samtidigt som en annan människa får lyckan att få hem Distansryttaren hela nästa år!:D

Svarar fort innan någon moderator tycker att det blir för mycket reklam och stänger ner tråden:
Den kostar 240 kr för en helårsprenumeration. Man får även ett häfte med alla tävlingspropositioner med årets första nummer (i mars ungefär). Kika vidare på:
www.distansryttaren.se

Inget svar utan snarare en följdfråga. Jag har en valack som blir tre i mars. Hur skulle ni jobba igång?? Kan tillägga att han är korsning vbl/kbl-travare...
När skulle ni börja rida? Hur tränar man upp en så ung häst, alltså hur lång tid tar det till första clear rounden ( förutsatt att inga skador uppstår).
Svår fråga kanske men spåna på bara!!!

Racer skrev:
En annan bok som jag sneglat på är "Go The Distans", är det någon av Er som läst den?

Jag köpte den för 2 år sedan, hunden tuggade sönder den och jag köpte genast om den. Det säger väl ungefär hur användbar jag tycker att den är. ;-)

Jag har läst den ett par gånger och efterhand som jag blir mer erfaren hittar jag nya saker i boken att ta till mig.

Cleese skrev:
Jag köpte den för 2 år sedan, hunden tuggade sönder den och jag köpte genast om den. Det säger väl ungefär hur användbar jag tycker att den är. ;-)

Vad bra! Då vet jag att det är värt pengarna. Var på bokhandeln och frågade efter den, först hittade de den inte, men till slut så fanns den att beställa i alla fall. Just nu längtar man ju efter lite distans, om så bara i bokform...:banana: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 275
Senast: Lady_S
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: Tora
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 317
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar