Träna sin kanin?

Ek3n

Trådstartare
hej! Vi har precis fått en kanin på 15 veckor.
Vi hade tänk att vi skulle börja hoppa henne i sommar.
så nu har vi köpt ett koppel, och hade tänkt börja träna henne.
men hur gör man? Hon verkar inte vara så förtjust i kopplet, så hur lär man sin kanin att gå i koppel? Och vad gör man sen?

Sv: Träna sin kanin?

Först och främst så borde du inte stressa kaninen att ha koppel på sig när den knappt känner dig eller sin omgivning. Så vänta ett par veckor tills den känner sig helt hammatam och är lätt att ha att göra med.

Ta därefter på kaninen selen och ha den i ett rum som kaninen inte kommer under säng/ soffa etc. Så att ni hela tiden ser vad kaninen gör (Ha aldrig selen på längre än 5 minuter per omgång). När kaninen lugnat ner sig efter ett par dagar så kan du sätta fast kopplet och gå efter kaninen när den har selen på sig.

// Erika

Rattalskare förklarade rätt bra och jag ville bara tillägga att då jag fick min pojke var han 4 år och inte van att gå i sele, men han lärde sig det rätt fort. Så det borde gå fort att lära en kaninunge gå i sele.

Man brukar börja sele träna kaninen vid ca: 3månader men det beror ju på hur mogen kaninen är. man kan börja med att låta kaninen ha selet i buren och i rumet så dne får vänja sig efter ett tag nä du märkt att det går bra kan du sätta ditt kopplet..

lycka till med kaninen vills e bilder

Precis som de flesta har sagt ! Börja att träna kaninen att ha selen på under små korta tider !

Sen när du ska börja hoppa så börja aldrig med stooora hinder ! Börja med 5-7 cm. Ställ ut hinderna på marken där din kanin hoppar ruder med selen på, så den får lära känna att hinderna inte är farliga ! Om du ska tävla sen så är det bar att du lär kaninen t.ex "stanna" "iväg" "stopp" för att kunna Ha kontroll på kaninen på Banan när du tävlar !

Som sagt ! Ta det lugnt och vänj Kaninen vid hinderna och tvinga aldrig henne/han över de !

Då ni går med er kanin i sele använder ni kommandon då? Då jag är ute med mina går dom som dom vill och matte springer glatt efter och trasslar ut kopplet... Hur gör ni andra när ni går det era kaniner?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Redfox
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 952
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
903
Senast: Kakis
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 980
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama