Träna på vad tränaren säger

Sv: Träna på vad tränaren säger

Varje gång jag rider så kan jag öva på sakerna som min tränare gett mig i läxa, så svårt är det inte att kombinera
hoppning, terräng eller tömkörning med det som man behöver träna på dressyren eftersom att man måste värma
upp hästen så kan man gott lägga en kvart åt läxan varje gång man rider eller jobbar hästen. Oavsett om man tömkör,
rider ut barbacka i skogen för att ta en tokgalopp eller om man ska hoppa terräng. :)
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Fast med öva på vad tränaren säger syftade jag ju mest på de svårare bitarna och övningar att rida på bana.

Jag vet tex många som rider typ samma pass en gång till på bana fast på egen hand. Jag verkar vara ensam om att inte göra det :p
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Men får du inte lite hemläxor av tränaren som du ska träna på till nästa gång? Om du tycker det är svårt att träna utan tränaren på plats är det ju ännu viktigare att du lär dig det. Det behöver ju inte vara några stora och svåra saker utan kan tvärtom vara några små saker, speciellt i början, så att du kommer in i det. Att rida för tränare utan att sedan följa upp träningen själv verkar väldigt ologiskt för mig.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Inte direkt? Iaf inte vad jag uppfattat :p Men jag tränar ju som sagt inte regelbundet alls heller. När jag hinner och hästen är i gång och det känns som någon träning behövs så ringer jag mina tränare och kollar läget.

Men självklart säger de en massa saker under passets gång som jag tar med mig hem och använder! Jag tror nog vi missförstått varandra lite, rida självständigt klarar jag nog av hyfsat. Det är dressyrtrimmning och specifika övningar på bana jag inte vill ge mig in på. Sådana hemläxor brukar jag heller inte få dock :)

Varför måste man lära sig rida dressyr på bana på egen hand?

Motsatsen är ju som sagt inte (iaf inte i mitt fall skulle jag tro) att hästen går som en kråka resterande tid i skogen. Då hade ju knappast tränarna varit nöjda med hästens utveckling heller utan de hade väl haft en massa synpunkter på hur hästen går när vi väl ses/fått rätta till en massa istället för att "bygga vidare" (hur man nu kan säga det om enkel grundridning :p).
Skulle man sätta ihop alla ridna pass för tränarna så ser man en tydlig utveckling (som de själva oxå tydligt förklarar), den är dock inte så snabb såklart eftersom jag inte tränat så mycket :)
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

För det första så resonerar du som de flesta FT ryttare jag känner...dvs jag vill/måste hinna med o göra så många OLIKA saker med min häst på 1 vecka att det är svårt att klämma in rena dressyrpass.:o Så har jag med resonerat i många år....har nu frångått detta under vinterhalvåret då jag trimmar dressyr VILDSINT!:rofl: Och kan då rida upp till 3 pass i veckan på bana o för att vara jag så är det vaaaaansinnigt mycket....:D Så på vintern liknar mina hästar mycket mer dressyrhästar i kroppsformen än FT hästar...när våren o galopperna sätter in så måste dressyren funka för jag HINNER inte då!

Så med det sagt så till ditt andra bekymmer: Du ska läsa Saigons inlägg 10 ggr till för h*n har satt fingret så exakt på punkterna att jag har inget att tillägga!:bow::bow:
Du måste utmana dig själv mer o tro på din egen ridning, jag har ju sett din häst rätt mycket på film och eftersom ni hela tiden tar er själva vidare i din takt så förstår du väl, iaf i teorin, att du inte gör så mycket fel utan kan mycket väl kan våga prova en öppna eller sluta även om den inte blir perfekt?
 
Senast ändrad:
Sv: Träna på vad tränaren säger

*lite halvt kl*

Men dressyr hinner man väl rida varje gång man är på en bana (självklart även utanför banan, men nu syftar jag snarare på specifika övningar som det kanske krävs en öppen yta för att utföra)? Jag är ju också från fälttävlanssläktet, men snarare drillad till att rida dressyr överallt. Vi brukade på jobbet värma hästarna inför hoppning genom att rida ett dressyrpass och (om det var inför en tävling) även rida igenom dressyrprogrammet som skulle utföras ett par tre gånger. Inför terrängen kunde vi sitta och trimma för att lösgöra hästarna en stund (hade då en terrängbana på ett stort gärde). Eller så red vi ut en runda och på hemvägen så gick man in i paddocken/ut på ett gärde och red dressyr en stund. Kontentan är väl att ett pass inte bara måste förläggas på ett ställe eller ägnas åt en sak. Man kan rida halva passet dressyr och halva hoppning, man kan rida i skogen halva passet och på ridbanan halva passet, man kan tömköra halva passet och sedan sitta upp och rida en stund. Det gäller helt enkelt att vara kreativ.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Klart det är skillnad om man satsar bredare som FT, än om man bara rider dressyr. Fast jag rider ju ut en massa också och jobbar stärkande och ekonomiskt ute i skog och mark jag också ;), så bilden av att jag är en dressyrtant som sitter och trimmar dagarna i ända stämmer nog inte riktigt, men klart det är skillnad eftersom det är mitt målfokus så att säga.

Jag håller med Novali, ang. tänket runt dressyren. Jag tror det är klokt att lägga in "intervaller" där man fokuserar lite mer på olika saker så att säga, och vintern är ju en utmärkt sån period för just dressyren, tror de flesta FT ryttare använder vintern mera till just dressyrarbetet.

Jag hade nog, om jag var i dina skor, försökt hitta iallafall Två dagar i veckan där jag ridit regelrätt dressyr utöver tränandet för tränare (som ju enligt din beskrivning inte är en dag i veckan utan betydligt mera sällsamt). Som flera andra skrivit så går det ju att rida kombo pass osv, om man promt ska hinna med allt :D Jag tror att vi alla har lätt att snöa in oss på det där vecko tänket rent allmänt - men det är mer effektivt att tänka lite mera helhetsmässigt, rullande schema, än att allt ska klämmas in på 7 dagar och sen börjar det om liksom.

svar på din fråga - är det nödvändigt? svar nej. Saker är bara nödvändiga om du bestämmer att de är det : )
 
Senast ändrad:
Sv: Träna på vad tränaren säger

Ja, alltså jag är jättenöjd med min goa lilla häst och tycker han är precis som jag vill ha honom :love:

Jag trivs bra med vår utveckling tillsammans och har fortfarande massa grejer jag vill ska bli bättre, men de blir de liksom med tiden, hela tiden känns det som. Men varför måste jag då våga testa mer?

När det redan känns bra och utvecklande varenda ridpass. Jag skojar inte, jag minns helt ärligt 3 pass på 5 år (!) där jag känt att jag inte rett ut situationen. 2 pass var när jag försökte rida regelrätt dressyr på egen hand (ett på bana och ett på fält) där hästen bara kändes helt framtung, och ett var snarlikt (på fält), där jag dessutom fått en TYDLIG hemläxa av en tidigare tränare som jag inte redde ut öht. Enda gången min häst dessutom rest sig i protest, gång på gång.

Men självklart har ni jätterätt oxå, och ni är väldigt uppmuntrande :bow:

Ibland testar jag lite fastän jag inte tror det ska funka och det är jättekul när det gör det ändå :D
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Klart det är skillnad om man satsar bredare som FT, än om man bara rider dressyr. Fast jag rider ju ut en massa också och jobbar stärkande och ekonomiskt ute i skog och mark jag också ;), så bilden av att jag är en dressyrtant som sitter och trimmar dagarna i ända stämmer nog inte riktigt, men klart det är skillnad eftersom det är mitt målfokus så att säga.

Jag håller med Novali, ang. tänket runt dressyren. Jag tror det är klokt att lägga in "intervaller" där man fokuserar lite mer på olika saker så att säga, och vintern är ju en utmärkt sån period för just dressyren, tror de flesta FT ryttare använder vintern mera till just dressyrarbetet.

Jag hade nog, om jag var i dina skor, försökt hitta iallafall Två dagar i veckan där jag ridit regelrätt dressyr utöver tränandet för tränare (som ju enligt din beskrivning inte är en dag i veckan utan betydligt mera sällsamt). Som flera andra skrivit så går det ju att rida kombo pass osv, om man promt ska hinna med allt :D Jag tror att vi alla har lätt att snöa in oss på det där vecko tänket rent allmänt - men det är mer effektivt att tänka lite mera helhetsmässigt, rullande schema, än att allt ska klämmas in på 7 dagar och sen börjar det om liksom.

svar på din fråga - är det nödvändigt? svar nej. Saker är bara nödvändiga om du bestämmer att de är det : )

mackan! Det är inte alls min bild av dig! Jag älskade din blanding av inlägg från träningarna, era trimningspass i skogen och mysiga skritturer :love:

Man borde nog tänka lite längre intervaller kanske? Typ 2 veckor?

Alltså, jag träffade min häst i början på oktober pga vetcheck och nu över jul hann jag rida en vecka :( Men längre fram, då jäklar ska vi ha kul :D

Tackar för tankar och tips :)

Hoppas jag inte låter helt avig i tråden, jag läser och begrundar! Men jag har redan haft många "testår" och "testhästar" och jag trivs riktigt bra så som vi har det (eller ja, hade, innan jag blev helskåning på heltid för att fixa framtida boplats till hästen). Men ni har gett mig bra infallsvinklar och tips som kommer göra det ännu bättre i framtiden tror jag. Tack!
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Det är dressyrtrimmning och specifika övningar på bana jag inte vill ge mig in på. Sådana hemläxor brukar jag heller inte få dock :)

Varför måste man lära sig rida dressyr på bana på egen hand?


Måste och måste, men om man vill komma framåt i dressyarbetet så måste man ju träna. Det handlar om att öva upp hästens styrka och smidighet och det arbetet behövs ju hela tiden. Inte bara när tränaren är där. Kan du inte be din tränare om lite specifika hemläxor nästa gång? Det är alltid lättare att träna om man får en uppgift.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Fast hästens styrka och smidighet tränas ju inte bara upp av att jag försöker öva på saker jag och min häst håller på att lära oss ihop hos tränaren? Hästens blir ju (uppenbarligen) bättre även av det grundläggande jobbet vi faktiskt klarar på egen hand. Som tur är :D

Mina absoluta toppmål i just dressyr på bana är att rida typ LA (jag vill inte rida på kandar) på tävling och jag blir inte ens ledsen om jag inte ens når de målen. Jag trivs jättebra med att ta det i vår egen takt och att introducera/arbeta med nya/för oss knepigare saker just hos tränaren tills dess att de är såpass enkla att vi gör det ok även hemma :)

I övrigt är målen så klart att hästen ska bli så hållbar som möjligt, men vi har massa andra sätt att träna det utanför banan oxå. En sådan liten sak som att rida övergångar i sluttningar tycker jag ger oss enormt mycket och är för mig mycket lättare att öva på än att sätta mer "press" på plan mark. Så det gör jag hellre själv hemma som ett ex :)

Nästa gång för tränare kommer antingen bli sista gången för tränaren i Halland eller första gången när vi testar nya tränare i Skåne :bump: Längre fram i tiden dock :cool:
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Anledningen till att du ska testa nya grejer själv är ju för att komma framåt i DIN ridning. Du måste lära dig att hitta känslan hur det känns när en t ex en öppna är rätt utförd, känslan när din häst galopperar med manken upp o rund i formen, känslan för när näsan är indragen den där mm som den INTE ska men inte du ser osv osv. Det är DET du tränar när du tränar dressyr själv på din nivå. (som är 99% av alla bukemänniskors nivå dessutom...:angel::D)

Du vill ju inte stagnera som ryttare för det kommer att gå ut över din häst o dina kommande hästar utan du ska ju själv utvecklas o gå framåt. Jämför med din skola, för du läser ju nu eller hur? När du slutar där ska du kunna mer än du kan nu för att få ett jobb antar jag? Same same but same.:)
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

jag har med mig en bok och skriver ner alla övningar, hur det kändes, nyckelord osv det hjälper mig massor! eftersom du är så försiktig kan ju det vara en ganska enkel lösning :D
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Jag tränar på träningarna å däremellan så ligger jag lågt.

Oftast tränar jag 2 ggr i veckan för samma tränare 1 dressyr och 1 hoppning.
Även hoppningen brukar då innehålla en hel del dressyrövningar från tidigare dressyrlektion..

Så 1,5 dressyrpass i veckan tycker jag räcker..

Dock kan jag träna på delar av det vi gjorde på lektionerna när jag är ute å rider i skogen.

Jag tycker inte om att regelrätt träna utan tränare, jag tex sitter lite snett då jag är skev i ryggen så även om det känns rakt är jag inte rak.
Då vill jag inte sitta å träna och tro att jag gör rätt fastän jag är lite fel.
Då spar jag hellre det så tränaren kan hacka på mig såfort jag hamnar lite fel.

Jag vill inte heller träna mer mellan träningarna för då får jag ju inte göra annat än att sitta å träna på en bana = tråkigt...
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Vi tänker lika :)

claire: superbra tips! Min tanke är att (om jag lär mig hur man gör :angel:) ha en träningsblogg för högst personligt bruk. Jag vill skriva på dator och får aldrig det strukturerat som jag vill. Det närmsta jag kommit är i "blogg"-form med katergorier så så får det väl bli.

Nova: Men det gör jag väl bäst när tränaren säger vad som är rätt, så jag förknippar rätt känsla med rätt sas :p ?
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

personligen hade jag gissat på att med tanke på vad du åstadkommit hittils med din häst, så hade du varit en superryttare om du inte tvivlat så mycket på din egen förmåga och därmed vågat träna på vad tränaren säger även utan tränaren så att säga :confused:. Det är utveckling och du utvecklas som ryttare och kommer vidare! Det rimmar för mig väldigt illa, det jag sett av dig som ryttare och din häst, och att du inte "vågar" av rädsla för att inte reda ut det/göra fel osv.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Det kanske är det som är skillnaden? Jag har aldrig satt min häst i någon situation där jag inte vet hur jag schyst ska guida honom till vad jag önskar (förutom de exemplen jag nämnde i något inlägg ovan).

Dessutom blir det ju mer skillnad nu/längre fram om man ska komma vidare. Ren grundridning/unghästridning framåt kan jag nog tycka jag är hyfsat ok på, och det är väl det vi sysslat med hittills :D

Mitt prio ett är att få en arbetsvillig häst som vill göra mera, det är för mig nog mer prio än att utvecklas rent tekniskt/styrkemässigt. Vilket såklart hjälper till massor när tränaren (eller jag, inom mina gränser :)) ber om något nytt/mera. Hästen svarar villigt "Gärna!" varje gång och på så vis är det väldigt lätt att utvecklas med honom.

Det gör så himla ont i mig varje gång jag ser hästar och ryttare missförstå varandra och bröja bråka om helt onödiga saker (både på egen hand och för tränare) och jag vill därför veta vad jag gör om jag ska "korrigera" något.

Senast idag fick min lilla häst beröm av matmor där hemma när han uppfört sig som en ängel på lina i grimma ute på ängen. Han är linad 2-3 gånger som unghäst några minuter i skritt o trav för att "bara kunna" och en gång i somras som 7-åring för att jag ville testa om det fortf gick lika smidigt. Både i somras och nu gick han som en klocka i andra änden, lika glad, positiv, lydig, busig och koncentrerad som i andra nya som gamla situationer. DET skänker mig precis lika mycket lycka som en bra träning :love:

Jag tror det hänger ihop med min inställning till träning/utveckling? Även om jag oxå håller med er om att jag är väldigt mesig med mer ren dressyr/hoppning :o Får bli ändring på det när pålle flyttar ner till mig helt enkelt!
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

fast inställningen och förhållningssättet till när det funkar mindre bra,väljer du ju helt själv. Det är ju inget tränare med eller utan har att göra med eller hur? dvs det skulle gå utmärkt för din del att rida på egen hand och träna på att utveckla din självständighet i att ta hästen vidare, utan att handla i "fel". Tror du har hängt upp dig lite mycket på ordet "fel" - det finns inga fel - det är hur du löser saker som räknas och som gör dig till ryttare.

Jag tycker verkligen du ska våga lite mer. Jag ser ö.h.t inte hur du kan förlora på det ö.h.t! Grundridning lär du få syssla med hela livet, det kommer ingen undan : ) så har du klarat det hittills lär du kunna grundrida ypperligt hyfsat även när du tränar på det tränaren sagt : ) det är liksom en naturlig del av det hela : )

Jag ser det som väldigt sorgligt om du drar ett likhetstecken mellan utveckling och ställa orimliga, eller oschyssta krav :( det du beskriver i fråga om hur hästen svarar, är ju normen oavsett vad och hur man tränar? det är ju där du väljer och påverkar själv - med och utan tränare och oavsett situation?
 
Senast ändrad:
Sv: Träna på vad tränaren säger

Sant. Jag tycker bara man ser så mycket "bråk", missnöjda eller onödigt hårda ryttare. Därför blir jag nog rätt mesigt inställd sas. Det har säkert smittat av sig!
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Jag har nog inte läst exakt alla svar du har fått, men tror att jag förstår vad det är du frågar om. Jag rider inte den lektion jag har med instruktör i repris hemma, men jag plockar delar av den, och framförallt gör jag om övningarna så det passar mig o hästen bättre. Jag är träningsnarkoman, o älskar nya övningar både i hoppning/markarbete o dressyr men är inte mkt för att ligga o traggla exempelvis en öppna eller sluta en hel långsida som min förra dressyrtränare kunde låta oss göra varv efter varv.
Jag har en plan med varje ridpass, och den baseras på de övningar jag fått genom åren, böcker jag läst eller tips jag fått, ofta får jag tips om "läxor" för att komma vidare eller stärka hästens svaga sida etc sedan följer jag upp träningen i en dagbok med delmål.
Jag har även en plan för uteturer, även om jag där rent dressyrmässigt bara är intresserad av att hästen trampar under sig och är lyhörd, oavsett om jag klättrar eller "bara" rider, lägger ofta in lösgörande övningar naturligt ute.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Buzzter
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp