Sv: Träna på vad tränaren säger
Det sista stämmer absolut! Jag är mycket mån om att inte ge mig in på saker jag inte är helt säker på
Fast det har å andra sidan (tror jag?) gett mig en häst som mycket villigt försöker när jag ber honom om något nytt/lite mera.
*delvis kl/svar till alla?*
Sedan är jag nog lite udda med min "rädsla" att rida på ridbana. Jag är verkligen en utemänniska som vill stärka min häst ute och tror att sämre ridning överlever hästen lättare på fastare underlag och rakare spår (inom rimliga gränser så klart).
Jag har aldrig fått någon hemläxa på direkta övningar av någon tränare utan mer på grundtänket om hur hästen ska gå/ridas. Det tar jag givetvis med mig hem, det är därför jag tränar
Kanske beror på att jag aldrig varit någon direkt tävlingsryttare? Jag tar iaf mer med mig hur mycket hästen ska komma ihop för att vara bra, hur formad den ska kännas för att vara tillräckligt igenom, hur mycket aktiviet jag ska be om i olika övningar och hur tempot ska vara typ.
Och om det inte framgått av min övriga inlägg så handlar alltså mina (dressyr)träningar sedan hästen var 3 år om allt från 2-6 gånger per ÅR. Där 6 gånger var när hästen var 4 inför (nåja, hela halvåret innan) kvaliten.
Det känns alltså lite mer som en "check"/avstämmning att vi är på rätt bana där min tränare pratar ganska mycket om vad som funkar, vad som behöver utvecklas och vart vi ska vara på väg, hur och varför.
Hittills har det inte varit något som "inte funkat" så på den punkten är mitt självförtroende ändå rätt bra. Tex första gången tränaren ville introducera öppnatänk så gjorde lilla hästen det väldigt trevligt och okmplicerat utan större skillnad i varv, även om det såklart blev jobbigt så arbetade han glatt på och försökte luska ut hur tränaren ville ha oss. Jag tror trots allt min försiktighet har gett något positivt? Och jag är inte rädd att sabba något när jag väl rider, jag vet var mina gränser går och håller mig inom dem
Men jag längtar MASSOR efter när jag och lilla hästen äntligen inte bor 20 mil från varandra och jag kan börja träna regelbundet för tränare. Gud vad kul
Jag har redan börjat sondera terrängen
Ang läromästare så är jag nog inte tillräckligt ambitiös i min ridning. Jag vill rida MIN häst och ser ganska litet nöje i att rida andra hästar (förutom min nuvarande medryttarhäst. Jag är liksom inte överdrivet intresserad av hästar/ridning i alla former utan betydligt mer intresserad av min egna häst och vår vardag. Jämför mig med en hemmahobbyryttare så stämmer det nog bättre? Jag har ägnat hela min uppväxt åt att rida massa olika och aldrig ha någon egen en längre tid, nu känner jag mig liksom "hemma" i mitt hästliv. Låter det knäppt?