Träna på vad tränaren säger

the_connemara

Trådstartare
Jag fick just en hemsk upptäckt!


Är det bara jag som inte direkt tränar på vad min tränare säger och vad vi gör på träningarna? :confused: Hur gör ni? Jag känner mig som en dålig människa :o
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Jaa? Varför ska jag annars träna för en tränare om jag inte lyssnar på vad tränaren säger? :D
Dvs, ta vara på det jag lär mig under lektionerna och finslipa till nästa gång.


Känns lite som att slänga pengarna i sjön. :p Och så hade jag tyckt att det vore pinsamt
att återkomma till nästa lektion och inte ha tränat på det som min tränare säger åt mig att öva på.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Alltså, jag är ingen bra dressyrryttare, och ingen bra hoppryttare heller :o Hoppa gör jag öht inte utan tränare, jag vill inte att det blir fel.

Lite samma i dressyren (som jag mest syftade på med trådskapandet även om det såklart inte framgick i mitt halvt skräckslagna tillstånd...). Jag tar självklart till mig tänket om träningen och hur hästen ska kännas men själva "dressyrträningen" lämnar jag helt och hållet i min tränares armar. Jag rider helst inte alls på bana utan tränarhjälp :o

Hittills har tränaren (den som sett hästen mest sedan 3-års ålder) varit mycket nöjd med hästens utveckling, men jag har inte tränat mer än ett fåtal gånger per år.

Vissa saker gör jag tom inte alls medvetet. Tex öppna och mer "ihopsatta" galoppfattningar. Jag tycker liksom inte jag reder ut det själv utan är i stället lite snäll/gör lite snällare variant av "rädsla" att göra fel. Eller ja, jag tycket bara det är helt onödigt och dumt att jag sitter och gör fel när jag är medveten om att det är något jag har svårt för.

Ang att slänga pengarna i sjön, för min del ser jag mer träningen som det jag betalar för. Skulle jag rida 1 g/vecka för dressyrtränare hade jag nog inte ridit något alls på bana däremellan, medvetet alltså. Jag vill liksom att "dressyrutvecklingen" sker i samråd med tränare 1 g/vecka. Däremellan rider jag dels på den "genomridngen" jag fick på träningen och dels på den ökade känslan för vad som är "rätt" och dels på ev verktyg jag fick på träningen (ofast stark kopplat till att jäg lär mig känna bättre).

Är jag helt knäpp eller :eek: Det låter ju rätt stört när jag skriver ner det... Men jag "skiter" alltså inte i träningarna däremellan, jag tränar bara just inte specifikt på samma grejer sas. Jag behåller med känslan och tänket. Och självklart försöker jag låta bli att göra de fel som uppdagas, följer ev träningsupplägg/tankar osv jag fått av tränaren. Men inte specifik "dressyrarbete". Hmm, nu har jag mycket att tänka på.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Jag vill ha en röd linje i mitt arbete på min ponny, men jag övar ju typ bara basics eftersom att jag inte
är så kompetent. :p Blir mest övergångar jag rider. Så det är svårt att öva på något annat än det vi tränade på.

Nu tränar jag ju inte alls och rider knappt något, men när jag och ponnyn tränade så red vi i ridhuset när jag tränade för tränaren.
Vi hade ju en enorm fälttävlansbana som var enormt mycket roligare att rida på. :d Jag hatar att rida hörnpasseringar. :p
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Haha, hörnpasseringar är det jag saknar i skogen :D Men typ det enda också :p

Ofta läser/hör man ju dock att om man tränar dag 1 så ska man öva på det man gjorde på träningen dag 2. Det har aldrig hänt mig, inte som i att göra samma övning på ridbanan iaf. Jag är dessútom för rädd för att hästen ska ha träningsvärk och vill inte göra samma sak igen :o

Ja, man fattar ju varför jag aldrig blir någon tävlingsryttare :cool: ;)
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Oj! Jag gör helt tvärt om.
Det kan iof bero på att jag sällan har möjlighet att rida för tränare så jag försöker verkligen att träna hemma på allt det jag lärt mig. Gör mitt yttersta för att komma ihåg övningar och känslan när något blir rätt.
Hade jag ridit för tränare mer regelbundet så hade det nog varit lättare att maska lite på hemmaplan ;)
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

*delvis kl*

Men hur gör ni om det inte funkar då?

Det är ju inte så att jag skiter i allt när jag rider hemma. Jag har en egen tydlig plan och struktur på vartenda ridpass och hästen utvecklas hela tiden som jag vill. Självklart inte alls i en sådan takt som om jag hunnit få mera hjälp dock :D

Men på hemmaplan pysslar jag med sådant som jag själv vet att jag gör någorlunda ok iaf och som jag reder ut att förklara och få hästen att förstå om det blir lite fel.

På träning tänjer vi mer på gränserna åt alla håll och kanter utifrån vår trevliga och stadiga komfortzon vi arbetar i hemma. Vilket ju dock självklart gör att komfortzonen jag vågar arbeta i hemma blir större och större (det blir den även med enbart arbete på hemmaplan men som sagt inte alls i samma takt).

Tex så vet jag numera hyfsat bra hur övergångar mellan skritt och trav ska kännas på min häst och jag vet hyfsat hur vi ska komma dit (tack vare mina tränare), där kan jag sätta ganska stor press på både mig själv och hästen hemma. Medan galoppfattningarna fortf lätt blir spända och jag reder inte ut vad jag gör för fel, vad jag ska släppa igenom och vad jag ska vara tydligare med. Alltså gör vi mer "softa" galoppfattningar hemma och en dålig fattning lämnar jag därhän, en bra berömmer jag. Jag ser liksom inte meningen med att jag på hemmaplan ska vara lika hård som på träningen när jag så lätt hamnar i ett spänt läge jag inte reder ut?

Det innebör ju dock inte att jag låter bli att galoppera eller att öva galoppfattningar, men jag närmar mig det mycket försiktigare och väljer att ha ordentlig "genomgång" endast för tränaren där jag vet att jag kan få hjälp att reda ut situationen.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Filma!
Både träningar för tränare och hemma.
Har du någon som kan filma åt dig är det jättebra annars fungerar det med kamera på stativ (eller biltak :angel:).
Sätt dig i lugn och ro och titta igenom filmen, då får du ett annat perspektiv och inser att det kanske inte alls ser ut som det känns och att handen ska dit eller skänkeln åt andra hållet.
Det har hjälpt mig mycket när jag inte haft möjlighet till tränare :laugh:
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Jag har fått jättemkt aha-upplevelser av mina tränare så jag sitter alltid och tränar på vad jag fått lära mig utav dom. :D Då går min häst som bäst!
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Hm, kan jag får lov att vara den gyllene medelvägen? :p

För det första tycker jag folk i allmänhet verkar ha en dålig dialog med sin tränare. Vill du få "läxa" av tränaren, framför den önskan, vill du inte träna själv för att du inte reder ut det ex. säg det då så kan tränaren lägga upp träningen efter det. har man en vettig dialog med tränaren finns inget rätt och fel - för alla är med på noterna.

Jag har ridit för tränare som ger läxa, jag har ridit på ridskola där man av förklarliga skäl vara kan träna på lektionen men det upplägg jag gillar mest är följande:

Säg att jag rider lektion på måndagar. Måndag 1 börjar vi träna enkla byten.
Sedan under veckan som kommer tränar jag på det vi gjorde men på en lägre nivå (jag kanske struntar i formen, bara gör "halva" bytet - bara avsaktning eller bara igångsättning etc). Då har jag tränat men jag har inte gjort det för svårt och inte sabbat något varken för mig eller hästen.
Måndag 2 går vi igenom det vi gjorde sist, vid behov övar vi vidare eller så är vi redo för att ta nästa steg osv.

Jag tränar alltså mellan gångerna (annars skulle jag bli utled och känna som om vi aldrig kom framåt) men jag gör inte de svåraste grejorna själv. :)
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Som tränare anser jag man ska ge sina elever en realistisk läxa. Man har efter träningen ett snack där man ger dem uppgifter de ska träna på och pratar igenom hur de ska göra detta. Man har under lektionens gång övat på sakerna så eleven känner sig hyfsat trygg i det. Och man ger dem inte svårare läxor än man förstår att de klarar.

Så gör iaf jag med mina elever. Och även mina egna tränare.

Jag tränar på den hemläxa jag fått. Och jag tränar utöver det på lite fristående saker som jag laborerar med och kan visa upp sen för ok:ande.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Jag tror

1. Att du har lite för dåligt självförtroende vad det gäller ridningen

2. Att du är lite för oroad för att göra fel

3. Att du skulle behövt en läromästare som är av det förlåtande slaget.

4. Att du kanske har en tränare som inte är tillräckligt bra på att lära ut de verktyg du behöver för att rida utan tränarens hjälp (?)

En sak man inte får glömma är att man lär sig av misstagen.Om du hade kunnat tänka på det sättet du gör nu när du var liten och skulle lära dig att gå, hade du antingen aldrig lärt dig att gå utan att någon höll dig i handen eller så skulle det ha tagit enormt lång tid. Man måste våga prova och vara beredd på att göra misstag, för att kunna utvecklas!

Det är inte fel att börja och avsluta varje pass med sådant som både häst och ryttare kan och känner sig säkra på. Men däremellan måste man sedan våga utmana sig själv. Det är inte hela världen om saker och ting inte blir perfekt på en gång, därför det blir de ändå inte! Och du kommer inte att "förstöra" så mycket som du tror.

En snabbhjälp för ditt självförtroende hade dock varit att få en gammal läromästare som du hade kunnat och vågat utnyttja till fullo utan att behöva vara rädd för att det ska bli så fel. Jag tror lite grann att ditt dåliga självförtroende kanske har kommit av att du haft en ung häst som du varit rädd att "förstöra för framtiden"?
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Det sista stämmer absolut! Jag är mycket mån om att inte ge mig in på saker jag inte är helt säker på :) Fast det har å andra sidan (tror jag?) gett mig en häst som mycket villigt försöker när jag ber honom om något nytt/lite mera.

*delvis kl/svar till alla?*

Sedan är jag nog lite udda med min "rädsla" att rida på ridbana. Jag är verkligen en utemänniska som vill stärka min häst ute och tror att sämre ridning överlever hästen lättare på fastare underlag och rakare spår (inom rimliga gränser så klart).

Jag har aldrig fått någon hemläxa på direkta övningar av någon tränare utan mer på grundtänket om hur hästen ska gå/ridas. Det tar jag givetvis med mig hem, det är därför jag tränar :) Kanske beror på att jag aldrig varit någon direkt tävlingsryttare? Jag tar iaf mer med mig hur mycket hästen ska komma ihop för att vara bra, hur formad den ska kännas för att vara tillräckligt igenom, hur mycket aktiviet jag ska be om i olika övningar och hur tempot ska vara typ.

Och om det inte framgått av min övriga inlägg så handlar alltså mina (dressyr)träningar sedan hästen var 3 år om allt från 2-6 gånger per ÅR. Där 6 gånger var när hästen var 4 inför (nåja, hela halvåret innan) kvaliten.

Det känns alltså lite mer som en "check"/avstämmning att vi är på rätt bana där min tränare pratar ganska mycket om vad som funkar, vad som behöver utvecklas och vart vi ska vara på väg, hur och varför.

Hittills har det inte varit något som "inte funkat" så på den punkten är mitt självförtroende ändå rätt bra. Tex första gången tränaren ville introducera öppnatänk så gjorde lilla hästen det väldigt trevligt och okmplicerat utan större skillnad i varv, även om det såklart blev jobbigt så arbetade han glatt på och försökte luska ut hur tränaren ville ha oss. Jag tror trots allt min försiktighet har gett något positivt? Och jag är inte rädd att sabba något när jag väl rider, jag vet var mina gränser går och håller mig inom dem :D

Men jag längtar MASSOR efter när jag och lilla hästen äntligen inte bor 20 mil från varandra och jag kan börja träna regelbundet för tränare. Gud vad kul :bump: :bump: Jag har redan börjat sondera terrängen :angel:

Ang läromästare så är jag nog inte tillräckligt ambitiös i min ridning. Jag vill rida MIN häst och ser ganska litet nöje i att rida andra hästar (förutom min nuvarande medryttarhäst. Jag är liksom inte överdrivet intresserad av hästar/ridning i alla former utan betydligt mer intresserad av min egna häst och vår vardag. Jämför mig med en hemmahobbyryttare så stämmer det nog bättre? Jag har ägnat hela min uppväxt åt att rida massa olika och aldrig ha någon egen en längre tid, nu känner jag mig liksom "hemma" i mitt hästliv. Låter det knäppt?
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Sedan är jag nog lite udda med min "rädsla" att rida på ridbana. Jag är verkligen en utemänniska som vill stärka min häst ute och tror att sämre ridning överlever hästen lättare på fastare underlag och rakare spår (inom rimliga gränser så klart).

Fast man måste ju inte rida på banan för att öva på det tränaren sa!:idea: Sedan tror jag, som någon var inne på, att du inte behöver vara riktigt SÅ rädd för att göra fel. Visst är det bra att inte ge sig in på för svåra grejor, men man måste våga pressa gränserna lite också :)
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Jag övar på det tränaren och jag jobbat på.

Den yngsta ska just nu befästa sidvärtsrörelser, alltså flyttar jag honom för skänkeln 100 gånger varje ridpass på banan (bokstavligt talat hundra gånger). Jag har alltid tränarens ord i bakhuvudet och försöker använda mig av övningar vi ridit samt väva in andra övningar i dessa för att uppnå mitt önskade resultat.

Sedan varierar det hur mycket jag rider för tränare, ibland går det flera veckor mellan passen och ibland rider jag flera gånger samma vecka. Beroende på vilken häst och vilken diciplin. Hoppar gör jag främst för tränare (eftersom jag inte orkar åka och bygga själv i ridhuset). Jag har nu kommit till en nivå i ridningen där jag känner att jag kan förvalta och vidarutveckla det vi får gjort på träningarna för att sedan ha en häst som utvecklats ytterligare nästa pass. Sedan försöker jag alltid träna "inför träningarna" för att tajma så att hästen är så genomriden och fin som möjligt när jag väl rider för instruktör. Detta för att vi ska kunna få ut mesta möjliga av träningen (men då har jag till exempel en dressyrtränare som kommer max en helg i månaden, och då blir träningsupplägget något annolunda).
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Det är inte alltid min tränare ger mig läxa, men när hon gör det så tränar jag på det åtminstone något pass under veckan (tränar 1gång/veckan). Annars jobbar jag vidare på det vi redan kan, och det vi kan ibland men behöver jobba med och/eller stärka.
Dressyrträningen sker i samråd med tränaren, men också med självständig planering/initiativ. Dvs jag ger mig inte på saker som jag inte gjort på ett par år utan att vi "provat" åtminstone en gång på träning. Men jag tränar på sådant som är/känns svårt och/eller nytt, när vi väl gjort det en gång på träning, även om vi sedan inte övar på just det på träningarna för tillfället. T.ex. skänkelvikning (eh. Baken utanför spåret.) på volt, vilket vi gjorde förra helgen på träning och jag kunnat tidigare (men inte gjort sedan slutet av 2007, då jag slutade på ridskolan). (Nu lät det rörigt, haha.) Kör det ihop sig så att jag inte kommer vidare och inte vet hur jag ska lösa det, tar jag upp det med min tränare för att få råd.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

För mig är den förutsättning för att komma vidare och utvecklas, att jag tränar på det vi åstadkommer på träningarna. Jag kan inte tänka mig ngt annat, målet är ju att bli så självständig som ryttare att man inte bara underhåller mellan träningarna, men faktiskt även kan ta sig snäppet vidare genom att träna på det man fått i läxa så att säga , så att man kan maximera nästa träning och komma ytterligare vidare. Jag tycker också att det är helt naturligt för tränarens del, att dela ut läxor och förvänta sig att man som elev tränar på detta självständigt till nästa pass. En träning är ju mycket mer än att bara rida, man utbyter ju också tankegångar och resonemang under träningen, och har man då inte ridit aktivt på egen hand blir det svårt att få till den biten, som jag tycker är a och o ang. vidareutveckling.

Jag tror kanske att frekvensen på dina träningar i och med att de är så sällan på ngt sätt bidrar till att du blir så jätteförsiktig. Försök få till frekventare träningar så avdramatiseras träningstillfällena och blir rutin och en del på vägen så att säga.
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Det var lite det jag undrade med trådskapandet dock :p Men inte enbart att rida specifika övningar på ridbanan såklart utan även som du säger sådant man kan göra "överallt".

Iofs så testar jag ju gränserna själv också, men inom vad jag vet att jag reder ut. Jag gör det inte lika mycket som för tränare iaf. Gör ni det?

Ang tex öppna så har jag inte en susning om hur en hyfsat korrekt öppna rids (inte längre iaf). Däremot så ställer/böjer/formar och flyttar jag runt min häst väldigt mycket (men inte extremt mycket på någon bit). Så när jag väl satt där på träningen och tränaren förklarade och bad oss testa så var hästen Väldigt lättplacerad. Men det var tränaren (och spegeln :D) som helt visade vilket läge jag borde träna i, när hästen skulle gå fram mer och när han fick lov att tappa tempot lite tex.

När jag sen rider hemma (utan spegel, dvs typ alltid) så försöker jag nog mera närma mig öppnatänk men jag fokuserar mer på formning och framåtbjudning. Hemma kan jag i nuläget inte avgöra om min häst börjar stå emot för att jag hittat ett jobbigt läge och jag ska berömma för att han kämpar på ändå eller om jag ska be om mer framåtbjudning (och riskera att "jaga" honom ur "rätt" låge). Därför tycker jag det är rätt dumt att sitta och försöka?
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

*delvis kl*

Är det verkligen självklart att träna specifik Dressyr mellan träningarna? Jag har tusen olika grejer jag vill göra med min häst, nästan alla är viktigare än ett rent dressyrpass på bana på egen hand - just för att jag själv vill ha hjälpen av tränaren. I hoppningen är jag ännu mer beroende av tränaren.

Varför är det något "dåligt"? Eller det låter som det på er :p

I min ideala värld hade jag tränat dressyr för tränare en dag, hoppat för tränare en dag, vilat hästen helt en dag, skrittat på töm ett långpass på asfalt en dag, intervalltränat/klättrat en dag, kört ett långt trav pass en dag. Redan där är vi uppe i 6 dagar.

Lägg till att jag vill träna terräng, rida vanliga, intensivare pass i skogen, rida mer dressyrinriktade pass i skogen, jag och min häst älskar att vara ute och mysa i skogen barbacka, jag vill åka på träningstävlingar, småkurser, träna en jäkla massa (inför) team chasing (min häst är fortf lite orolig nära andra hästar), åka till stranden, åka till andra ställen och rida på trevliga ridvägar. Till exempel.

Jag vill göra en massa kul med min häst hela tiden, måste jag då tvinga mig själv att göra något jag inte känner mig säker i bara för att jag vill rida för tränare?

mackan: Helt rätt att träningarna behöver bli rutin! Det får komma när det är lösbart :) Men det är kul att diskutera under tiden ändå :D
 
Sv: Träna på vad tränaren säger

Tex du mackan, ditt inlägg förstår jag verkligen utifrån det lilla jag läst om er träning (saknar inläggen i fullblodstråden :(). Du är liksom en seriös dressyrryttare som vill utveckla din häst så mycket som möjligt som dressyrhäst, eller hur man nu ska säga? Jag har liksom massa andra hobbygrejer jag oxå vill utveckla och satsar inte 100 % på just dressyren på bana.

Jag ser dressyren på bana som ett sätt att få en trevligare häst i skogen och över hinder. En häst som blir smidigare, starkare och mer hållbar med dressyrarbete. Men jag tycker det är lika viktigt för honom att hoppa, klättra, galoppera ordentligt (spec eftersom han är en liten lat ponny :D), att få dra vagn (he loves it!), få busa med matte hängandes runt halsen genom snårskogen osv.

Typ? En hobbyskogsryttare helt enkelt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Buzzter
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp