Sv: träna muskler-tråden!
Jag är precis i början av min hästkarriär, har dock ingen egen häst, men om jag lär mig tillräckligt mycket kanske det blir så en dag, vi får se, hur som helst vill jag också ställa en följdfråga, och jag skriver som tidigare nämnt, ignorera om eller skicka pm om denna följdfråga stör.
Jag tänker att man som hästägare får lite extra kraft och energi vissa perioder på året, så är det ju lite med allt, att man när det är lite ljusare blir lite piggare osv.
Det jag tänker på är hästens anatomi, hur mår en häst om man vissa perioder låter den ha "vanlig" motion och vissa perioder med flaggan i topp tränar och har stor och stark lust (som kanske vacklar periodvis) och muskla sin häst ?
Hur snabbt kommer musklerna? Visst förstår jag att det kan bero på olika variabler, men för människor kan det ju ta flera månader innan styrketräning syns, för hundar räcker det bara några dagar innan man ser resultat. osv.
Är det farligt att träna okonsekvent med hästen så länge den får den vardaliga motionen?
Min fråga är förutsatt att hästen har en bra fysik och inte har något problemområde som behöver byggas upp osv.
Tack!