Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Jag har lärt mig att hästen ska tränas/vila varannan dag för att få bäst effekt i muskeluppbyggande syfte. Hur gör ni, vad har ni fått lära er?
vad häftigt! du satte ord på vad jag alltid har tyckt om form, utan att nån har sagt det till mig! jag är inte helt hopplös iaf!
jag har helatiden upplevt att traven blir mer statisk, visst går det att samla, men... det är inte samma sak... galoppen blir ju hästen så där supermjuk ryggen blir verkligen rund. en sak som jag jobbar mkt med är att hästen ska gå i den form jag väljer, oavsett om hästen ska ha nästan i backen eller i hööög dressyr form, det värsta jag vet är hästar som har en bestämd form och stannar där.
för mig känns det då som att hästen inte går i form då jag tycker att hästen ska vara mjuk och följbar i alla riktningar, framåt som bakåt! men vad vet jag? är väl 5 år sen som jag red dressyr för dressyr tränare! jag rider nu dressyr för en westerntränare
haha ja du ser ju att det finns några som inte riktigt greppat...
vägen till all ridning är dressyr!
måste fråga, hur gick det för den travaren då? klarade de sig?
jag måste nog säga att anledningen till att ma inte ser så många travare i högre klasser är nog dressyren och förmågan att bära sig...
måste bara berätta om min förra arab han hade så bra egen bärighet att jag knappast samlade honom alls ute... red dressyr var 7:e dag... och ändå hade jag kunnat rida i bomlös sadel utan padd!!! jag slutade med bomsadel för att de inte kunde göra hans storlek!
o vad jag saknar den hästen ibland...
vill bara förtydliga med att jag red med padd ändå!
och angående travare så är det just att det är motvind som jag menar, de går ju såååå annorlunda på travet... sen är de ju avlade för trav och har ofta dåliga ryggar (samma med fullblod som oxå bara ska springa fort) och lösabenbitar är det väl på varenda häst... de har ju ett helt annat avelsmål, och visst passar de bra till det de är framavlade till?! jag tror dock mer på en "travare" som aldrig blivit travtränad!
angåede dressyren så var det bara en komentar att jag tränar för en western tränare... inget annat...
Longering/tömkörning (tömkör inte själv men ialf), klättring, cavalettibommar, studshoppning är det som hjälpt mig bäst för att träna upp bakkärran och ryggen.
Speciellt cavalettibommar!! Superbra!
och förstås att rida i snö.
Klättra i bra lerbackar i både skritt och trav.som rubriken lyder: sätt in era bästa tips på hur man tränar olika muskler, skriv oxå gärna om de sätten hjälpt din häst att bygga muskler, en annan bra sak kan vara hur ofta ni tränar det i veckan.. sätt i gång!
*kl*
Jag har lärt mig att hästen ska tränas/vila varannan dag för att få bäst effekt i muskeluppbyggande syfte. Hur gör ni, vad har ni fått lära er?
jag har inte lärt mig detta men efter att ha testat mig fram så märker jag att hästen och jag trivs bäst med det. Han sätter muskler snabbare och är piggare och fräschare då vi tränar
Jag tror det är lite individuellt det med varannan dag träning och varannan vila, men däremot så tycker jag att alla hästar behöver vila regelbundet, annars börjar man bryta ner muskler istället. Ingen vila, ingen återhämtning så muskler kan byggas och psyket hinner heller inte komma ifatt.
Min häst har ett ganska omusklat kors, hur tränar man upp det på bästa sätt?
Vi rider varierat. Tävlar både hoppning, dressyr och har planer på fälttävlan. Tränar en hel del i backar och brukar ta långa galopper längs stranden.
Har inga bra bilder...
Själv tycker jag att man behöver ge mer vila mentalt än fysiskt (missförstå mig inte nu, givetvis ska man ge tillräckligt med fvila fysiskt också) men jag tycker det ibland kan kräva längre tid för en häst att smälta någonting under en inlärningsperiod än att 'smälta' fysiskt efter ett hårt dressyrpass tex.
Själv märker jag iallafall inga problem med att lägga några dagars mental vila under en inlärningsgrej. Skulle inte tro att de 'glömmer' så fort
man får väl helt enkelt prova och se vad ens egen häst kan klara av och samtidgt må bra