Träna monté häst

giffan

Trådstartare
Hur tränar ni era hästar som tävlar i monté? Tävlar de enbart monté eller även för vagn?
Gör ni någon skillnad före eller efter loppen om det är riden start eller för vagn?

Sv: Träna monté häst

Nu var det iofs länge sen jag tävlade monté, var med ifrån början då jag och min far startade tävlingar runt ikring här, 97 tror jag det var? Då startades min tös både i travlopp och monté i början. (Sen bara monté då det gick bättre med henne.) Jag tränade jämt med min far då han körde och jag red, på banan men även mycket intervallträning. Annars var det grusvägar här hemma och mycket skogsridning och terräng. (Hon gillade och hoppa en del också) Vet att många galopptränar sina, men det gjorde aldrig jag då hon aldrig ville ta ett galoppsteg ;) Väldigt simpelt kanske men det funkade fint för oss :) Får säga att man blir sugen igen då man ser alla duktiga tjejer o killar som tränar på banan! :bump:

Ingen annan här som tränar monté häst??

Jo, de tränar som vilken annan travhäst som helst. Ett lättare test för att se om de öht fungerar i monte, sedan kval och start. Ingen specifik montéträning i övrigt.
Har funkat på alla mina utom en.

Har förstått att de med fördel tränas framför vagn som andra hästar.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
836
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj