träna mer med 20-åring?

Zolimita

Trådstartare
Kanske skulle legat på hästvård men det är ju dressyr det handlar om också...Nu är min rygg helt Ok och det är ju så kul med dressyr så jag undrar hur hårt jag törs rida min 20 åring? Innan diskbråcket red jag ca varannan dag,på bana kanske 2 ggr i veckan.
Nu är det så kul när man har koll (någonlunda) på kroppen och jag börjat ta lektioner då och då och har börjat kunna rida henne stundtals i form och sitta ned i traven.
Hur ofta törs jag rida henne på bana och böjda spår? Behöver ju inte rida till ridhuset/paddocken mer än ca en gång i veckan då det tar ca 30-40 min dit och lika långt tillbaka.Kan ju rida lite dressyr i ena hagen härhemma också,blir ju kortare pass då också.
Vill ju att hon ska hålla länge till:) Rider aldrig samma två dar i rad utan har hon gått mer på bana ena dan så blir det en lugnare skogssväng dan därpå.
Berätta gärna hur ni rider era 20+ hästar:idea:

Sv: träna mer med 20-åring?

Jag har ingen 20+ häst, men tycker det låter helt ok bara hon är fräsch!

Tror att alla hästar mår bättre av att ridas i form än i "oform"... i längden.

Ja,man får ju lyssna på hästen.Samt variera underlaget,hon trivs inte på mjuka ridbanor.

Jag rider min 5-6 d/v
Jag värmer alltid upp henne med galopp och trav på skogsvägar innan jag rider på banan så man slipper böjda spår merän i träning.
Jag rider på banan 2 d/v sedan rider jag i skogen och tränar dressyr eller bara luffar.
Jag tränar mycket stärkande övningar så hon balanserar sig rätt.
Ska börja backträna henne efter sommarbetet (inte backa henne :devil: utan i skogen)

Lycka till med ridningen med din "unghäst" :D

Har en 23 årig fjordvalack f.d ridläger/uthyrning/ridskoleponny. Rider på bana/ridhus 3-4 gånger i veckan, 1 gång med instruktör. Resten av dagarna rider jag ut eller går på promenad. Rider varierat böjda spår och rakt. Är din 20 åring fräsch i kroppen så kan inte volter skada (vid bra underlag såklart).

Dressyr är jättebra för gamlingar då de får jobba och mjuka upp sig, då håller de längre.
Sedan är det himla inviduellt om hästen orkar få motion varje dag, även om det ofta bara är skritt. Min plutt är pigg, busig och glad , men när han börjar bli lite tröttare kommer jag självklart dra ner på jobbet. Det måste vara kul!

Lycka till!

Min 20-åring är i full tävlingskondition och är som en 12-åring att rida ungefär. :D
Han går mest ute i skogen, men då jobbar jag honom också så det är inget lull direkt. ;) Åker även i väg och tränar för tränare ibland och då är det rätt så hårda pass vi går.

Jag tränar min 20-åring på ungefär samma sätt som jag skulle gjort om han var 10-15. Men jag är noga med uppvärmningen och avslutningen. Jag brukar ha ca 2-3 uteritter per vecka. I övrigt dressyr pass.

Hittills märks inte att han börjar bli äldre. Den dagen jag känner av det så kommer jag att trappa ner. Fram tills dess fortsätter vi att sträva framåt (tävlar upp till Msv A).

Rider en ponny som nog är 21 år nu. Hon har tävlats mkt och börjar nu bli lite sliten. Jag rider henne bara för att hon ska hållas igång.
Har ridit henne i ca en månad nu efter att hon i princip bara stått sen i november pga att hon inte mår så bra på vintern och för att hon blev halt. Hon var därför väldigt stel vid igångsättningen, och bråkade en hel del. Det är dock mkt bättre nu. Om jag ska vara ärlig är det som att sitta på en unghäst, hon känns otroligt fräsch. Hoppar och skuttar och känns allmänt glad och positiv till det mesta :):love:

Jag har övärdeliga ridvägar, är en ganska lång grusväg med en perfekt backe som jag brukar rida uppför och nedför två gånger. Den är väldigt brant i början men planar ut och det går bra att jogga uppför den sista biten. Sen finns det några kupperade skogsstigar som är bra. Är det däremot bara en rak grusväg brukar jar rida väldigt mkt öppna. Jag ställer inga stora krav utan vill mest att hon ska lyssna på hjälperna. Har precis börjat trava korta sträckor, det funkar ganska bra. Jag hoppas dock att hon blir lugnare så småningom.
Detta ska vi fortsätta med så länge hon går på bete. Sen åker hon hem och då blir det fortsatt mest ute som gäller, hon håller inte för att ridas på böjda spår. Det verkar vara då som hältan kommer.

Jag försöker rida ca 4 d/v och mest skritt i ett friskt tempo. :)

Min 22 har inte gått "på riktigt" (ridskola) sen han var 17, och har gått lite till o från sen dess, men nu har jag tänk sätta igång honom lite iaf, jag rider ungefär varannan dag, 15-20min ibland över bommar, i mestadels skritt, lite trav och ibland galopp. :laugh:

Min d-ponny vallack på 21år rids 6 dagar i veckan då han mår bäst av att vara igång och röra sig. står han för mkt blir han stel och det vill jag inte.

rider på banan(gärdet) 1gång i veckan ungefär. Han har enormt bra kondis och är välmusklad(lite väl mkt när han ska bråka o bli stark xD ) sen rids det ut. Och då är det inte alltid ut o luffa utan det blir temporidning (rider ofta ut med 2 galna unghästar)
och han mår bra..
Men det viktigaste är ju att lyssna på sin häst.. :)

Kul att höra så många 20-plusare som är igång:) Min tant går nu på dygnet-runt bete och det är ju också bra så hon inte stelnar till.

Tävlade MsvB klasser med min gamling när han var 20 ;)
Numera, tre år senare, motionsrids han mest. Mest i skogen, men även lite på banan. Visst är han stel som ett bollplank i början, men när han väl kommit igång lyser ögonen av arbetsvilja! Råkar man göra ett byte eller annat "trix" så bockar han av en :rofl:

Jag är övertygad om att så länge hästarna är pigga och fräscha, så är det bara att rida på som vanligt. Man får ju precis som ni tagit upp hör i tråden se till hästen och se hur de reagerar och beteer sig!

Vi har helt otroligt en ridskolehäst där jag jobbar, som är 26år, pigfg och glad. Hon går ca. 6-7 lektioner i veckan, med små barn, men hon är då pigg och lycklig!
Man kan inte tro att hon är så gammal om man inte kikar under pannluggen!

Hon går mest lektioner med skritt och trav, men lär de små barnen att galoppera fortfarande. Hoppningen har vi tagit bort helt - hon är ju trots allt 26(!) år.:laugh: Hennes 20åriga dotter tjänstgör även hon på ridskolan, och de trivs som bara den!

Min gamla medryttarhast tavlade jag upp till LA med placeringar som 22 aring. Visste var hon inte lika mjuk och fin som hon var tidigare, men det fanns krut i karringen...
Jobbade henne pa bana ca 3 dagar i veckan, red ut ca 3.... Hon vilade aldrig for da stelande hon bara till och blev trakig. Under uteritterna kunde jag aven rida igenom henne pa nan aker och under banpassen kunde jag busa lite... Hoppade aven anda upp till 21 ars alder, men efter det blev det inget eftersom jag gjorde en kraschlandning och gillade inte riktigt hoppningen mer... Hon hade kunnat fortsatt i all evighet...

Nu ar hon tyvarr borta sedan nagra ar, men gamla hastar kan ocksa:)

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall