Träna med el..

Sv: Träna med el..

:eek: jag har U]så svårt[/U] att tro på det här: det skulle alltså gälla en större yrkesman inom travet som riskerar att bli av med både sin licens och alla sina hästar?? Jag vet att det förekom på 80talet, och det var en het debatt om det då men detta är ju faktiskt förbjudet i lag numera och det vet varenda travtränare..och vad skulle den här tränaren ha för vinst med detta? Han har väl material nog att kasta ut de som inte duger..? Näää.. :crazy: det här tror jag är en skröna och kommer inte att tro på ett dugg förrän det finns svart på vitt.
Jag menar; herrejessus; han sätter ju i så fall hela sin framtid på spel, vilken vettig atränare gör sånt, det finns inte på kartan!

trolljahn skrev:
:eek: jag har U]så svårt[/U] att tro på det här: det skulle alltså gälla en större yrkesman inom travet som riskerar att bli av med både sin licens och alla sina hästar?? Jag vet att det förekom på 80talet, och det var en het debatt om det då men detta är ju faktiskt förbjudet i lag numera och det vet varenda travtränare..och vad skulle den här tränaren ha för vinst med detta? Han har väl material nog att kasta ut de som inte duger..? Näää.. :crazy: det här tror jag är en skröna och kommer inte att tro på ett dugg förrän det finns svart på vitt.
Jag menar; herrejessus; han sätter ju i så fall hela sin framtid på spel, vilken vettig atränare gör sånt, det finns inte på kartan!
Jag skulle gärna ha din "naiva" syn på saken och jag skulle heller inte tro det om det inte kom från den person det kommer ifrån! Som jag sagt tidigare så är källan "säker" :(

Säker källa? Vad är en säker källa? Enligt min egen mening är en säker källa ett ögonvittne som kan bevisa sin sak. nej, jag kanske är naiv men jag vägrar fortfarande att tro på det här förrän jag ser svart på vitt. Skitsnack är något som travet har dragits med länge och det är alltid ett evigt ältande om att den o den dopar med allt från multivitamin till ipren..man ifrågasätter allt för många vinster, alltför "bra" prestationer, man tjafsar om den där hästen som plötsligt byter tränare och börjar prestera otroligt bra och det är SÅÅÅ TRÅKIGT. Om det var en amatör som var uthängd skulle jag möjligen kunna reflektera men ett proffs som skulle sätta hela sin tillvaro på spel ..?! Förresten var hittar man information om det här? Det måste ju stå någonstans om det här??

Senast ändrad av en moderator:

Ja?? vad?? 10??? du låter kryptisk. var hittar jag info om det här? till vilket polisdistrikt är anmälan gjord?

Fortsätter verkligen en häst att trava om man ger den elstötar i rumpan ??? Mina skulle förmodligen "skena"...

:rofl: :rofl: Och jag kan garantera att minst en av mina skulle slå mig ur vagnen om jag försökte något sådant..! Det vete katten om inte alla skulle göra det förresten, dom är inte ens vana vid att jag kör med pisk!! :banana:

trolljahn skrev:
Ja?? vad?? 10??? du låter kryptisk. var hittar jag info om det här? till vilket polisdistrikt är anmälan gjord?
Ja... var svar på din fråga/påstående om vem som är ett "säker källa", 10 tecken måste ett inlägg ha för att kunna skickas!

Och om du läser det första inlägget, så ser du att jag frågar om "ni" tycker att man ska trycka på för att få media att ta upp saken... Vilket betyder att det inte står i media...
Vad spelar det för roll vart polisanmälan är gjord? :confused:

Har trav någonsin varit en 'gullegull' sport?

Man bör tydligen inte sluta förvåna sig över vad människor kan göra för att få sina djur att springa fortare, även om det i mina ögon är fruktansvärda saker som händer.

Rikkan skrev:
Har trav någonsin varit en 'gullegull' sport?

Man bör tydligen inte sluta förvåna sig över vad människor kan göra för att få sina djur att springa fortare, även om det i mina ögon är fruktansvärda saker som händer.
Vet inte vad du menar med "Gullegull" sport?

Jag vill kolla upp var polisanmälan är gjord för att veta om det är sanning det du påstår. Jo, jag kan faktiskt göra det ( det kan vem som helst) och jag tycker att det här är så pass allvarligt att man måste ta det seriöst.

trolljahn skrev:
Jag vill kolla upp var polisanmälan är gjord för att veta om det är sanning det du påstår. Jo, jag kan faktiskt göra det ( det kan vem som helst) och jag tycker att det här är så pass allvarligt att man måste ta det seriöst.
Ok, det vissta jag inte att man kunde... men man lär sig nå nytt varje dag.. :D
Tyvärr vet jag inte svaret på din fråga.... :(

Ett första steg kan ju vara att ringa tränaren och helt enkelt tala om vad man hört och fråga om det ligger någon sanning i det. Troligen nekar han om han skulle vara skyldig, men då har han i alla fall fått chansen att förklara sig och vet att man har ögonen öppna.

Skulle han vara oskyldig har han rätt att veta vad som sägs om honom och är han skyldig är det bra att han har "kniven på strupen".

Ett andra steg är väl att ringa skötaren som sa upp sig och kolla vad som hänt.

Nej, jag skrev bara hur JAG skulle ha gjort... Jag skulle inte ens ha tvekat...

Ingen rök utan eld heter det ju, skulle nån snacka skit om mig eller "what-ever" så kan jag lova att jag har svar på tal.. Har vart utsatt för det men tiden utvisade att jag går med ryggen fri :devil: hästägaren som ljög anlitade mig att träna hennes ena häst och gav mig två uppsittningar ;) så tiden utvisar det mesta om det inte går att läsa på annat sätt...

lsz skrev:
Ett första steg kan ju vara att ringa tränaren och helt enkelt tala om vad man hört och fråga om det ligger någon sanning i det. Troligen nekar han om han skulle vara skyldig, men då har han i alla fall fått chansen att förklara sig och vet att man har ögonen öppna.

Skulle han vara oskyldig har han rätt att veta vad som sägs om honom och är han skyldig är det bra att han har "kniven på strupen".

Ett andra steg är väl att ringa skötaren som sa upp sig och kolla vad som hänt.
Ja... skulle du ringt?

Humelibumlan skrev:
Ja... skulle du ringt?

Vi ska ringa dit i ett annat ärende och visst kan vi tala om vad som skrivs här och fråga om det ligger någon sanning i det.

Jag blir väldigt upprörd om träningen bedrivs med el och kan garantera att jag aldrig kommer att anlita den tränare någon mer gång i framtiden.

Våra egna erfarenheter har hittils varit positiva till största delen när det gäller honom även om jag inte gillar "slit och slängverksamheten" som ibland förekommer hos stortränare som kan välja och vraka bland hästar.

De hästar vi haft hos honom har inte varit utsatta för någon elträning...... därmed inte sagt att inte andra hästar kan ha varit det.(jag är helt neutral i frågan än så länge och hoppas att jag får fortsätta vara det tills det kommer fram mer fakta om vad som händer)
Vi köpte nyss en häst som varit i hans träning länge och hon är tryggheten själv.....hon har fullt förtroende för folk och stressar inte upp sig i onödan....sedan har vi en häst som var där som unghäst och som inte alls passade in i hans "mall".......den går mycket bättre med en amatör som lägger ner mycket tid och kärlek på hästen.

Vad man gör i det här läget är ju svårt, men visst är vi väl alla intresserade av vad som är sant och vad som inte är det ?

Hoppas verkligen att alla som sett elträningen vågar göra en anmälan.....antingen var och en för sig eller tillsammans.

Nu har Lines oxå vaknat :idea: .Jag har inte fattat vem ni försökt peka ut.Och då jag inte lyssnar på rykten inte brytt mig förr än nån kommer med konkreta bevis.Nu har jag vääääligt svårt att tro att det ska stämma.och skulle bli väldigt besviken om det gör det.
Måste bara därför lägga ut ett citat från tränaren i fråga.
Det hände sig för några år sedan,en V75omgång.
En tränare skulle starta sin ytterst välkänt tröga amerikan i guld efter någon månads uppehåll.Och hästen startade med slaggjord,vilket han aldrig gjort tidigare....
Kommentaren då från tvsoffan från den nu utpekade tränaren var"Nä fan!Kan han kört ström på honom!Det var det värsta jag har sett!"
Med det på näthinnan har jag ytterst svårt att tro att han skulle ha ändrat uppfatting så,att han skulle användat det själv några år senare.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar