Träna med el..

Sv: Träna med el..

Det är förbjudet med el i skrittmaskiner...jag har en som jag kan sätta på elen på, som jag sällan använder, men lever dom fan o biter i grindarna så kan jag ha satt på den...ung som dom biter i eltråd i hagarna...dom gör det inte så många ggr....(fast nu fnkar inte elen längre i vilket fall somhelst )

Jag känner mig väldigt säker vad gäller ryktesspridning,rykten skall absolut inte ut i media,rykten är ofta uppkomna ur avundssjuka....

När det gäller sådana här saker måste det vara bevisat för att nå media,jag har hört dessa rykten om flertalet tränare......

Om man har misstanke om djurplågeri är man däremot absolut skylldig att polisanmäla vederbörande,vilket är en lång och besvärlig process....

Vad beträffar Rollkur,har detta presenterats i tidigare nr.av ridsport,och kan allvarligt ifrågasättas,men inte i mina ögon på samma nivå som att använda s.k. grisfösare,i syfte att få hästarna mer "villiga".

I detta fallet handlar det knappast om avundsjuka, utan om en faktiskt polisanmäla, personal som sagt up sig på dagen och ögonvittnen!
Men som sagt, jag har inte sett det själv och min fråga gällande hurvida det bör komma till media gäller ju såklart om de kan bekräfta polisanmälan... Vilket jag förutsätter varje seriös journalist gör..
Alltså tipsa om ryktet och låta journalisten ta reda på fakta via polis och vittnen...

Humelibumlan skrev:
Enligt säkra källor har jag fått reda på att en travtränare (vi tar inte upp vem) är polis anmäld för att ha tränat med el-påfösare.. :mad:
Det står ju inget om detta i media, trots att denna tränaren annars är väldigt bevakad av media?!
Detta är ju då ett rykte, även om källan är väldigt säker...

Vad tycker ni? Ska man trycka på för att få fram det i media och samtidigt skada travsportens rykte eller låta dem mörka saken?

Ryktesspridningen är stor inom travet precis som på många andra ställen. I många fall grundar sig dessa, som stally skriver, i avundsjuka. Dessa rykten skall inte ut i tidningarna eftersom de i många fall inte är sanna. Att dessa falska rykten kommer ut i media skadar travsporten mycket. ("Jo, det är sant, det stod i tidningen" :smirk: )

Hela tiden florerar rykten om att den tränare som har sitt stall i form för stunden dopar sina hästar... tränar med el eller har något annat "fuffens" för sig. De tystnar i regel snabbt när denne får infektion i stallet och hästarna inte går något längre...

Om jag förstår rätt är ju en polisanmälan gjord och det finns vittnen. Finns det tillräcklig bevisning blir det väl en rättegång så småningom och allt kommer att komma ut i media då. Vem det är spelar ingen roll för hur man ska agera. Om det förekommer i stall hos större tränare måste personalen (fler än en) veta om detta och då måste det ju finns flera vittnen, för inte kan det väl vara så att hästskötare vet om att detta händer men inte polisanmäler, eller? :eek:

Jag tycker inte att du ska tipsa en journalist. Min uppfattning om journalister är att det inte finns många (några?) som kan räknas som seriösa med din definition...

[lånar knapp]

Om saken kommer upp i ljuset och reds ut .......inte genom media utan kanske mer inom travet (egenkontroll) kan man kanske få slut på ryktesspridningen om det handlar om rykten ........om inte bör saken ut så att övriga kan deklarera sin oskuld och slippa bli nersvärtade av andras dumheter.

Rykten skadar sporten mycket, men riktiga missförhållanden får inte nonchaleras och mörkas.

Visst är det en svår balansgång och just den här tränaren har det varit "prat" om förr när det gäller el.......kanske låg det någon sanning i det redan då .......eller också inte.

Hur gör man för att få slut på rykten.......och hur gör man för att få folk att träda fram och vittna om ryktena är sanna ?

Någon som förstår vad jag menar eller svamlar jag nu ?

Senast ändrad av en moderator:

URSÄKTA men om någon användersig av sådant som strider mot lagarna i sverige så ska det fram!!! Eller är det okey med djurplågeri?? Häng ut f*n i tidningar och travsport.. allt ska fram, och är det bara rykten så lär det komma fram... :devil:

Jag skulle GARANTERAT takit kontakt med travsort eller journalist för att få upp allt till ytan om jag visste något, nu vet jag lyckligtvis inget... :eek: men fram med skiten om du har belägg och kött på benen som räcker!

Om vi vänder på steken då,låt säga att du får stora framgångar som monteryttare,folk runt om dig som blir gröna i ansiktet för att det går såå bra börjar granska dig,en person häver ur sig,ja har hört att vederbörande använder grisfösare på sina hästar.......

Det räcker att denna första personen har "trott" att du använde otillåtna medel på dina hästar för att sätta igång karusellen.......

Som tur är har vi ett i detta land rättsväseende som hellre friar en fäller,så måste det bli även i detta fall,annars kan vi lägga ned både travsport och övrig hästsport.

Är det så att det finns många vittnen till händelsena är jag för att när det genomgått den långa vägen genom rättsaparaten bevisat o klart,hänga ut vederbörande i press med både namn o adress!

Innan detta är gjort kan det inte annat en att skada sporten och alla runt den.

Man måste här tänka på att det är frågan om en utövare bland så många seriösa,och alla skall inte dras med i fallet....

Jag tycker att travsporten är väldgt generös vad gäller att leverera förekommande otillåtenheter i pressen,att man inte direkt mörkar.

Det är till heders,här hoppas man nu att övriga hästsporter skall granskas på samma sätt.

Montéryttare skrev:
URSÄKTA men om någon användersig av sådant som strider mot lagarna i sverige så ska det fram!!! Eller är det okey med djurplågeri?? Häng ut f*n i tidningar och travsport.. allt ska fram, och är det bara rykten så lär det komma fram... :devil:

Jag skulle GARANTERAT takit kontakt med travsort eller journalist för att få upp allt till ytan om jag visste något, nu vet jag lyckligtvis inget... :eek: men fram med skiten om du har belägg och kött på benen som räcker!

Vad är det i Isz inlägg som du blir upprörd över? Hon skriver ju klart och tydligt att "missförhållanden inte får nonchaleras och mörkas".

Har du aldrig hört rykten om att någon tränare använder dopingklassade medel inom karenstiden eller ström? Det kan ju faktiskt vara just ett illasinnat rykte.

Detta är naturligtvis ett gissel för travet men jag tror att det är bättre att det tas upp så att folk ser att de allra flesta inom travet tar avstånd från detta... Naturligtvis kan man inte gå ut och publicera skvaller och rykten i media utan som någon skrev bör man nog vänta tills polisutredning är gjord.

Även jag har hört talas om en tränare som sägs använda sig av el. Denna man är aktiv uppe i norra delen av landet men syns ofta på banor runt om i landet. Det sägs att ett av hans senaste "förvandlingsnummer" ska vara ett resultat av att han tränat med el.

Tack för stödet :bow: ....du verkar i alla fall förstått vad jag egentligen skrev och jag hoppas att montéryttaren läser mitt inlägg en gång till. Skulle hon trots det fortfarande tro att jag skulle försvara "elträning" får hon gärna ta kontakt med mig via pm så att vi kan reda ut begreppen. Hoppas verkligen att inte fler misstolkat mina inlägg :crazy:

Jag om någon är mot allt vad elträning heter !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Senaste nyheterna och skvallren kanske kunde publiceras i HÄST EXTRA :) :rofl: ...eller kanske inte...

Ja och samma tidning kan ha en sida med dementier av förra veckans skvaller.

Skvaller som visat sig vara sanning kan publiceras flera veckor i rad så att det kommer fram att detta skvaller var sanning.

Bodbäckspålle skrev:
Senaste nyheterna och skvallren kanske kunde publiceras i HÄST EXTRA :) :rofl: ...eller kanske inte...

haha... tja den muntliga versionen verkar ju finnas en av på varje bana... :smirk:

Om ddet stämmer så hoppas jag verkligen att tränaren blir avstängd från travsporten på livstid.För skadan han gjort sporten.Ström är ju så mycket värre än doping.Hästen tar ju allvarlig skada.Både fysiskt och psykiskt.
Men därför är det oxå viktigt att det finns konkreta bevis.Helst tagen på bar gärning,beslagtagen utrustning ect.
Så undar jag i mitt stilla sinne,om detta nu är sant.Att ingen i personalen agerar,för hästarnas bästa?Har de inget courage?

*Knappen*

Var tvungen att kolla upp saken lite mer... :crazy:
*Polis anmälan är gjord av en person utan travanknytning, vars barn jobbar hos tränaren
*"El-träningen" är mörkad även inför personalen, med endast få invigna.. Personalen undrar varför trnaren o första man kör fort på kvällarna?
* En skötare som vart beordrad köra med el, sa upp sig på dagen..

En eloge till skötaren som sa upp sig.......hoppas att h*n vittnar också och att vi en gång för alla får klarhet i vad som egentligen pågår.
Ett rejält straff och pressmeddelande om det här stämmer och en dementi av rykten om det inte gör det.

Tro nu för sjutton inte att jag tar parti för tränaren bara för att jag inte vill hänga ut någon innan en polisutredning är klar. Jag är för livstidsavstängning om man använder elmetoder eller annan form av djurplågeri, men jag vill ha en ordentlig utredning innan man dömer någon i pressen. Bra att en anmälan är gjord.

Bodbäckspålle skrev:
:angel: Ska fotograferna kallas "Popporazzi" då eller?? :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte