Träna med el..

Humelibumlan

Trådstartare
Enligt säkra källor har jag fått reda på att en travtränare (vi tar inte upp vem) är polis anmäld för att ha tränat med el-påfösare.. :mad:
Det står ju inget om detta i media, trots att denna tränaren annars är väldigt bevakad av media?!
Detta är ju då ett rykte, även om källan är väldigt säker...

Vad tycker ni? Ska man trycka på för att få fram det i media och samtidigt skada travsportens rykte eller låta dem mörka saken?

Sv: Träna med el..

Jag tycker det ska ut i media. Visst, travet har lite dåligt rykte men jag tror det blir värre om det kommer fram i media att det har mörkats. Bättre att komma ut med det säga att det är hemskt, inte det travet står för och att vi inte vill ha såna personer i branchen.

Likadant med alla dessa dopingar. Ut med det i press och media och berätta vilka det är, om det var en olycka eller misstag eller om det var med mening. Jag tror att det är det ända sättet att rensa upp sporten.

Har oxå ört rykten om en person som använder el - och denna är verkligen känd. Skulle det vara sant är det en tragedi, folk borde ha bättre vett.

Det borde inte vara travsportens rykte som skadas utan tränarens om det är sant.

Om travsporten skulle försöka mörka händelsen däremot är det en skandal som skadar sporten. Hur går det då med vår trovärdighet. :confused:
Å andra sidan måste ju polisutredningen bli klar innan man offentliggör nyheten i media tycker jag.

Tyvärr dras ju hela sporten med så fort någon gör något galet, men det är alltid bäst att berätta sanningen, reda ut,rensa upp och gå vidare istället för att det sprids en massa rykten.

Denna Behandling Av Trav HÄstar Var Vanligare FÖrr Dock Finns Det Kvar Vissa Som AnvÄnder Det Än Idag

Det Är Nog Inte Bara "den" Som AnvÄder.men Jag Vet En Som Är HÅller Till I SÖdra Sverige ..och Det Syns I Lopp Att Han AnvÄnder Ett "tecken " Till HÄstarna.sÅ Att Dom Ska Tro Att Dom Ska FÅ "strÖm"

Lustigt. Jag råkade också hamna i en situation där EL var i fokus, bara för några dagar sedan. Lustigt nog så kom jag att tänka på 4-5 stycken tränare utöver denne omdebaterade tränare som (på 80-talet) blivit beskyllda för att flitigt träna med el.
Är ryktena sanna så tycker jag att det ska fram.
Smutskastning och skvaller kan inte vara bättre än att lägga korten på bordet, tycker jag -som önskar en "trevligare" travsport. ;)

Det där är väl samma sak egentligen som dressyrens roll kur och hoppningens barrering, avarter som förr eller senare alltid kommer fram ändå. Jag inbillar mig att det är bättre om "vi andra" visar klart och tydligt att plågsamma metoder inte är acceptabla, genom att dra fram det i media och belysa skillnaden mot "oss andra" och de metoder som kan anses vara ok.

Men Vem GÖR SÅNT???????
Fy o Tvi....klart det skall fram...men finns inga bevis är det ju inte så lyckat...

...å vad är rollkur??

Vi har en häst i träning i finland nu...och där verkar det här med el vara ganska utbrett...det hyssjas om det...men ändå så ligger det som där som ett alternativ....vilket jag tycker är horribelt. Han som vi anlitat som tränare har själv bekräftat att det är "vanligare" I finland...men han bedyrar att han själv inte använder den (isåfall hade väl vår häst sprungit fortare :rofl: )...Där används dessutom en slags tömmar som är bredare i slaget och gör fruktansvärt ont för hästen om man slår till den med tömmen (dessa är också olagliga, men har sett dessa hänga i ett stall och frågade om funktionen...tränaren påstod sig aldrig använda dessa...h*n sa att de bara var kvar sedan förr :eek: )

Däremot så har jag aldrig själv sett någon använda dessa saker på någon häst...varken i Finland elle Sverige...och det är jag då VERKLIGEN glad över.

lsz skrev:
Det borde inte vara travsportens rykte som skadas utan tränarens om det är sant.

Om travsporten skulle försöka mörka händelsen däremot är det en skandal som skadar sporten. Hur går det då med vår trovärdighet. :confused:
Å andra sidan måste ju polisutredningen bli klar innan man offentliggör nyheten i media tycker jag.

Tyvärr dras ju hela sporten med så fort någon gör något galet, men det är alltid bäst att berätta sanningen, reda ut,rensa upp och gå vidare istället för att det sprids en massa rykten.
Problemet här är ju att det handlar om en stor profil inom travsporten och kan man anta att skadan på sporten blir- Gör han det så gör nog alla det?

martha skrev:
Men Vem GÖR SÅNT???????
Fy o Tvi....klart det skall fram...men finns inga bevis är det ju inte så lyckat...

...å vad är rollkur??
Njea, det där med bevis är nog svårt kan jag tro, däremot är det ju vittnen som anmält och ord står mot ord, skulle jag anta..

Spelar ingen roll hur stora profiler det handlar om.......gör man något olagligt ska det upp i ljuset oavsett hur stor eller liten man är.Travets övriga tränare kan ju passa på att tydligt markera att de tar avstånd från den typen av metoder.

lsz skrev:
Spelar ingen roll hur stora profiler det handlar om.......gör man något olagligt ska det upp i ljuset oavsett hur stor eller liten man är.Travets övriga tränare kan ju passa på att tydligt markera att de tar avstånd från den typen av metoder.
*Nickar instämmande* :bow:

Förlåt en korkad fråga, men exakt hur används denna teknik? Vad är skillnaden mot att använda elpåfösare i t ex skrittmaskin?

Senast ändrad:

Rollkur är något framförallt tyskarna håller på med. Hästarna rids med nosen liggande i bringan och arbetas på ett väldigt otrevligt sätt.

Itchie skrev:
Förlåt en korkad fråga, men exakt hur används denna teknik? Vad är skillnaden mot att använda elpåfösare i t ex skrittmaskin?
Vad är skillnaden på elstaket och skrittmaskin? Sen är iallafall elen mycket kraftigare i t ex grisfösare om jag förstått saken rätt!?
Hur den används vet jag inte säkert, men det är väl som ha typ el i pisken.. :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 320
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar