Träna lastning

E

Egonson

Ja jag vet att det finns många trådar ang. detta, men varje fall är ju unikt ;) Behöver hjälp med hur jag kan lägga upp träningen :)

Min häst är "svår" lastad, vilket enbart beror på att hon är väldigt ovan att åka och att hon är lite klaustrofobisk i sitt beteende. Dock har vi tränat på trånga passager och dylikt så det går fint nu.
Hon är lugn och trygg, men vill inte gääärna gå in i släpet då hon inte riktigt litar på att det är säkert att trampa på den där rampen.. Eller vad det nu kan vara. Väl kommit in så står hon fint.
Hon bråkar inte alls utan mer växer fast på något sätt.

Ska nu skaffa trailer -2001 med fronturlastning och boggie = stadigt OCH som gjort för lastträning :idea:
Bara det att det är boggie blir en posivit upplevelse, hon har enbart åkt gammalt och ostadigt enaxlat förut och väldigt få gånger i sitt liv.

Har tänkt börja med att bara be henne att promenera rakt igenom, så hon får se att det inte är så farligt. Det tror jag ska gå bra med lite "övertalning". Sedan kanske man kan stanna halvvägs ett par sekunder för att sedan gå ut igen, och stanna lite längre allt eftersom. Hur går jag sen vidare? Vilket är nästa steg i trappan?

Tips, hur har ni lagt upp er lastträning?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna lastning

Jag är mkt skeptisk till att träna att gå igenom släpet.
Det är då väldigt lätt att om hästen vill ut- tar sig över bommen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: Sirap
·
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Speedway
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp