Träna hästen för samling

K

Katitzi

Jag har en d-ponny som jag nu ska börja få upp i formen och samla upp sig. Hon har stort steg och fin utstråling, men tkr ju såklart att det är jobbigt med samling. Har ni några tips hur man stärker hästen så att det blir lättare för henne. Hon blir stark i munnen släpper bakbenen och drar när hon tkr det blir för jobbigt. Hon är ändå väldigt samarbetsvillig som tur är.

Jag bör väl säga att det inte finns en endaste liten backe att träna i där jag bor. Jag brukar rida ca 5 dagar i veckan. 1 gång för tränare, en gång dressyr hemma ibland mer och sen lång eller kort runda i skogen med mkt trav och galopp. Ibland skritt i skogen.
Tacksam för tips..:bow:

Sv: Träna hästen för samling

Samling är inte något som man bara börjar med en dag, utan det är bara att stärka hästen i det dagliga arbetet med miljoner övergångar, tempoväxlingar osv.
Samla några steg, sen lite fram, samla lite igen osv. Vartefter kan du be om mer och mer samling. :idea:

Jo såklart man jobbar med saker i det här fallet samling HELA tiden verkligen. Men nu skulle jag vilja ha lite konkreta tips på övningar m.m som ni duktigare dressyrryttare gör med era hästar. Men det kanske bara är att jobba på som jag gör nu.. Idag gick hon jättebra

Som Immer säger så är skolorna bra, jag tycker även om att göra övergångar från trav till skritt i öppna, det fungerar bra på min ponny! Tempoväxlingar är en annan bra sak,
tänk bara på att hon ska bjuda lika mycket när du minskar som när du ökar, kanske dutta lite försiktigt på korset för att påminna om att ponnyn ska använda bakbenen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 056
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka