Träna hästen efter vaccinering!

Janey

Trådstartare
Imorgon ska pållen vaccineras.. Dock har vi en träning på tisdag. Sista för i år och hade nog gärna velat vara med. Men är det för snart efter vaccineringen? Hur länge är det dom ska "vila" efter sprutan? har hört allt från 3dagar till 1vecka. Så vad ska jag göra?

Sv: Träna hästen efter vaccinering!

Tycker dom ska få vila i åtminstonde 4 dagar och sedan som efter all annan vila starta mjukt/sättas igång. Hur hård träning är det?

Det är hyfsat hård träning. ca 45min för dressyrtränare. Kanske får bli att hoppa över då :(

Så länge hästen känns ok kan du absolut träna på tisdag. Ta det lite lugnt med träningen dagarna efter vaccinationen bara, men håll igång med lugn ridning. Tävlingsfolket brukar klämma in vaccinationen mellan 2 tävlingshelger (eftersom det är 7 dagars startkarens) och tävlar alltså hästen efter 7 dagar. Tror bestämt att din pålle klarar en träning efter 5 då!

Skulle hästen kännas seg eller få någon annan reaktion är det däremot en annan sak.

TantEster?
Stämmer det att det var förr innan vaccinen var avdödade, som det krävdes mera vila för hästen efter vaccinering?

Nej, det tror jag inte. Ett levande attenuerat vaccin brukar kunna ge mer biverkningar än ett avdödat.

Jag brukar säga att man kan rida efter vaccination men att man de första 2-3dagarna inte ska "träna", i bemärkelsen rida hästen svettig/andfådd.

Men det är förstås viktigt att lyssna in hästen, för precis som vi kan få lite sjukdomskänsla dagen efter kan hästarna få det!

Okej tack för svaret. Ska kanske tipsa min tränare att han vaccinerats, så att vi kanske lägger in fler skritt-pauser och kanske tar det lite lugnare? Samtidigt tycker jag att det är jättesvårt för man får så olika svar även från veterinärer!

Mina hästar har aldrig vilat helt efter vaccinering. Travarna går lugn motion dagen efter (dvs jogga ett antal kilometer) och ponnyn skrittas och travas. En del får lite feber och blir lite hängiga ett par dagar, men man får ju kolla av och man märker ju rätt fort om man känner hästen.
Det är bara träna på, och jag ser ingen anledning att ta det lugnare på dressyrträningen heller om hästen varit pigg dagarna innan.

Jag låter alltid hästarna vila 3-4 dagar efter,
som hobyryttare ser jag ingen anledning att skynda ut.

Må så vara. Men det finns heller ingen medicinsk anledning att ge vila om hästen är ok. Den mår absolut inte dåligt av att röra sig dagen efter en vaccination.

Hästen behöver inte vila efter vaccinering. Jag rider alltid dagen efter!

Nej röra sig anser jag också är bra, men att träna tycker jag är annat.
Och i mitt fall helt onödigt.

Hur tänker du då? *nyfiken*
När jag själv vaccinerar mig tar jag det alltid lugnt ett par dagar och så även för mina hästar, ser ingen anledning till att motionera som vanligt precis efter en vaccination eftersom man kan drabbas av olika biverkningar.

Jag tänker inget särskilt. Jag undrar snarare Varför skulle en häst inte kunna ridas efter vaccinering?
Så länge det är väl beprövade vacciner som man vaccinerat tidigare och hästen inte är allergisk mot är det inga som helst problem.

Har frågat min veterinär flera gånger. Och han hävdar att det vaccin han använder inte normalt ger några biverkningar och man kan hobbyrida som vanligt dagen efter. Det är bara trav/galopphästar som inte ska hårdjobbas direkt efter, men vanliga hobbyhästar går ju inte alls så hårt som de gör.

Mina hästar har aldrig blivit dåliga och motioneras som vanligt.

Travarna går lugn motion dagen efter (dvs jogga ett antal kilometer)

Det är ju precis detta man måste tänka på och sätta i ett sammanhang.

Lugn jogg i flera km är ju ingenting för en travare, men för en vanlig hobbyridhäst är det kanske t.o.m. lite mer träning än normalt.

Dvs, visst kan man rida/träna hästen, men kanske inte anstränga den direkt efter vaccination. Och vad som är ansträngande beror ju på hur hästen tränas annars.

Min egen häst, en hobbydressyrhäst, skulle garanterat få förhöjd puls och bli svettig av några km joggande. Det är verkligen TRÄNING för henne... (Och för mig!) :o:o:o

Men jag skrev också att ponnyn skrittas och travas. Dagen direkt efter vaccination handlar det om ett lättare dressyrpass eller en sväng ut i skogen, men för den delen inte skritt på lång tygel.
Och för travaren motsvarar detta några kilometers (5-10) jogg i lugnt tempo. Självklart får man ju se till vad som anses lätt eller hårt för varje häst.

Men jag skrev också att ponnyn skrittas och travas. Dagen direkt efter vaccination handlar det om ett lättare dressyrpass eller en sväng ut i skogen, men för den delen inte skritt på lång tygel.
Och för travaren motsvarar detta några kilometers (5-10) jogg i lugnt tempo. Självklart får man ju se till vad som anses lätt eller hårt för varje häst.

Jag kanske var otydlig, men jag menade inte att rikta mitt inlägg mot dig, eller vad man ska säga, jag tyckte du bara hade ett bra upplägg att citera för att förtydliga att det är svårt att beskriva exakt vad man kan göra med en häst efter vaccineringen, utan att det beror på vad det är för häst.:laugh:

Som du beskrev så blir det ju olika motion för de olika hästarna, eftersom de är olika "ansträngningsbara". ;)

det går nog bra, du märker ju om hon blir hängig. men säg till tränaren att hon inte kör er alltför hårt, det är mkt man kan träna på utan att hästen behöver flåsa! kör mkt skrittarbete tex, det är något man ofta glömmer bort dessutom.

jag vilar alltid mina dagen efter. sen tar dom det lugnt med skogspromenad en eller två dager, sen jogg på banan den tredje. om dom känns okej då så rider jag som vanligt men har lite extra koll. tycker inte det finns nån anledning att chansa, finns så många andra dagar att träna så man behöver inte göra det dagen efter vaccinationen.

Som många skrev. detta är ju dock inte dagen efter vaccineringen utan 5dagar efter. Men som sagt så ska jag säga till tränaren att vi kanske ska ta det lite lugnare. Tack för alla svar! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2
Svar
39
· Visningar
2 073
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka