Träna galoppen

I

Invincible

Nu är de så att min 15åriga, 5 gångs valack har fått för sig att höger galopp är helt onödig. Har varit så nu ungefär 4 - 5 månader. Han tar inte höger galopp även om jag är övertydlig i fattningen samt fattar i en kurva. Jag blir lite nervös över det då han tappar höger framsko HELA tiden :crazy: ... Han är förövrigt jätte fin i tölten och ger efter bra. Likadant i traven där vi är något starkare i höger varv än i vänster. Så allt är frid å fröjd om de inte vore för galoppen. Om jag tex rider i höger varv och gör en korrekt fattning i en kurva så tar han vänster galopp (han har väl tagit höger 1 -2 ggr och då fått mycket berömm). Ska jag då ta ner honom till tex trav eller skritt för att fatta ny galopp i nästa kurva så kan de hända att vi går in i någon "egenhändig" gångart och han kliver av höger sko fram. Vi har också tappat bärigheten i galoppen har jag märkt och han blir gärna lång och tappar gångart (och kliver av sig skon). Testat att rida med klockor men klev av sig skon ändå. Någon som har något tips på en bra övning som kan stärka höger galopp.

Hade tänkt att prata lite med min tränare å se vad hon tycker men kan vara lite trevligt att få tips och råd. och speciellt STÖD :cry: ... Så nu väntar jag på er och era bra och trevliga svar :)

Sv: Träna galoppen

Hej,

Jag har precis samma problem som dig. Min häst tar heller aldrig höger galopp :( Jättesvårt att få han i höger galopp, även fast det är en kurva eller dylikt. Man vill ju han ska galoppera i höger också, så att han inte blir felmusklad, men det är jättesvårt.

En sak som kan fungera är att fatta i ett hörn som du säger, men att du har långa tyglar så hästen faller in i den själv.

Eftersom hästen börjar med vänster bakben då höger galopp fattas, så är det just det benet som behöver stärkas. Så vänster öppnor och höger slutor kan vara bra att träna. Är han svag i vänster bakben? Min är det och har även svårt att gå på volt osv i högervarv... Men det ska jobbas mer på :) Voltarbete är bra, skarpa kurvor osv.

Är hästen allmänt dålig i galopp, så ska galoppfattningar tränas, fatta galopp och sen bryt av igen och håll på så. Det är då galoppen stärks och inte genom att galoppera en bit :) Det är galoppfattningar som stärker galoppen. Det ska funka på en gång, utan att hästen springer in i galoppen. Tex trav-galopp-trav, eller skritt-galopp-skritt och även att galoppera i uppförsbackar.

Har ni kollat så hästarna inte har någon låsning el likn som gör att de har svårt med hö galopp?

Man brukar allmänt säga att problem med galoppen har två vanliga orsaker - fel på hästen eller ryttaren.
Alltså att hästen har nåt kroppsligt problem, eller att ryttaren inte gör riktigt rätt.

Vi har också en trasselgalopp, men i vårt fall är jag säker på att jag är en starkt bidragande orsak. De dagar det stämmer så är det avsevärd skillnad. I dag klippte vi till med flygande pass i stället.

Har ni kollat så hästarna inte har någon låsning el likn som gör att de har svårt med hö galopp?

Min häst har mycket svårare med höger sida vad det än gäller och så har det varit länge nu. Han är mycket stelare i denna sidan än vad han är i vänster. Min tränare kunde inte hitta nåt allvarligt fel, utan hon sa bara att jag skulle träna mycket i höger varv osv...

Man brukar allmänt säga att problem med galoppen har två vanliga orsaker - fel på hästen eller ryttaren.
Alltså att hästen har nåt kroppsligt problem, eller att ryttaren inte gör riktigt rätt.

Vi har också en trasselgalopp, men i vårt fall är jag säker på att jag är en starkt bidragande orsak. De dagar det stämmer så är det avsevärd skillnad. I dag klippte vi till med flygande pass i stället.

Eller så kan det vara att hästen har lättare för någon sida. Många hästar har ju en stark och en svag sida och i mitt fall så har min häst svårare för höger sida, han är stelare i den än i vänster, går dock att få till ifall jag tränar mycket med mjukgörande övningar osv. Höger galoppen har han haft svårt med så länge jag har haft honom och det spelar heller ingen roll vem som än provar det på han, det funkar oftast inte i alla fall. Brukar endast fungera ifall man fattar i ett hörn på långa tyglar så han faller in i den självmant. Ska träna höger varv med olika övningar mycket nu, det tipsen fick jag från en tränare. Måste stärka högersidan på honom, så han blir liksidig. Vill att han ska ha lika lätt för sig i båda varven, så det ej blir nån felmusklad sida.

Har ett liknande problem fast inte lika stort.
Har lagt galoppen på hyllan helt. Klart jag kan fatta galopp ute och ibland på volten men jag tränar aldrig galoppen. Istället försöker jag få honom mjuk och smidig samt bära sig mer på bakbenen = mycket samling. Longera är också ett bra sätt. Han orkar antagligen också inte bära sig i höger galopp och om det inte är en låsning eller liknande så är han nog väldigt svag där. Har han bättre gångarter fö i höger varv ? Det brukar vara så att i det varv hästen har bra galopp är de andra gångartera sämre och vice versa.
Longera mycket i höger varv och beröm när han går i ren takt i skapligt tempo.
Mitt tips :)

Han har fina gångarter i båda varven. Kanske något lättare att gå i form i traven i höger än i vänster men annars ingen större skillnad. Jag longerar pållen väldigt ofta och de beror på att han blir så stressad mesta delen och inte riktigt fattar varför han ska springa runt mig när man faktiskt kan gå in å gosa ist. Jag väntar på att en longeringsvolt ska ta plats i stallet för att försöka där ist. :)

äger vi samma häst :rofl: ..

Just nu tränar vi mycket öppnor och slutor just för att få med bakbenen. Skänkelvikningar och framdelsvändingar så pållen saxar med bakebenen också. Antar att de är som du säger att han är svagare i vänster bak och de skapar problem. På volt funkar de i skritt i båda varven lika mjuk och lättformad då. Sen kommer traven då vi rollar i stort sett hela tiden i kurvorna i höger varv medans de går klockrent i vänster.

Min tränare berätta för mig att de är viktigt att rida lika mycket i höger som i vänster varv och vi arbetar mycket på stora 8 volter. i skritt och trav samt öppnor i tölt. Men ska träffa tränaren imorgon så jag kan prata lite med henne å diskutera. Just att han tappar så mycket skor när vi försöker galoppera i höger varv får mig att bli lite rädd över att något är fel. Hoppas på det bästa.

kolla noga på hästens fötter. de kan inte vara så dn hovslagare verkar hästen snett och vint? och skorna kanske är för långa eftersom han trampar av sig dom hela tiden. prata med din hovslagare eller prova byta till någon annan som är van att sko islandshästar.

du kan åxå ta ut en equiterapeut/kiropraktor som går igenom din häst och ser om den har någon låsning eller är sned någonstans.

Min förra islänning blåvägrade att söka sig neråt, hon bara stretade imot. och tölta i samlad form gick inte.

så vi tog ut en kiropraktor. hon va sned i korset, nacken å ena bogen va uppdragen. vila tre dagar å sen rida försiktigt å lugnt. tog två dagar kanske så kände hon att de inte gjorde onte längre, så gick hon som en klocka!

Har precis bytt hovslagare och hon är verkligen riktigt bra :D
Har tagit mig och pållen seriöst (jämfört med förra hovslagaren) och har hjälp mig med problemet med tappskor, innan var framtårna för långa och sneda vilket dom fortfarande är till stor del men vi hoppas på att ha de fixat inom 4 - 6 skoningar :D. Hovslagaren berättade att traven skulle bli avsevärt bättre när hon fixat till framhovarna och då blir man ju inte annat än lycklig :) tyvärr hade hon inga förklaringar till galopp problemet men en massör ska komma ut någongång i veckan så hoppas hon kanske har svar på problemet.

Nu har jag inte läst så noga så ursäkta om jag upprepar saker eller ställer frågor där svaren redan finns :smirk:

Tar inte hästen höger galopp ens om den longeras, springer lös, löshoppar eller något sånt? För annars kan det ju vara bra att börja träna upp den utifrån det. Lösgör den med hjälp av markarbete så att den först o främst får hitta balansen o bygga upp sig utan någon på ryggen som ett "störningsmoment". Blir den lösgjord o mjuk så kommer snart högergaloppen ska du se. Förutsatt att det inte finns några låsningar m.m som måste fixas först

Lycka till!

okej va bra! har haft några olika hovslagare, och han jag har nu håller på med travhästar. snacka om att de vart skillnad i traven när han började sko=) Du bor ju i stockholm, å de finns inte så många kvinnliga hovisar. vem e de du har?

angående massören: är det bara en massör? inte en equiterapeut? för ofta sitter problemet inte i musklerna. du kan få numret till en jättebra equiterapeut om du vill? hon har hjälp många hästar jag "känner".

hon behandlade min även fast han inte hade någon större rörelsestörning. så frågade hon om han hade svårt att fatta vänster galopp. eh jo, de hade han, men jag trodde det berodde på mig då jag är mycket svagare i vänster sida. där ser man=)

Om det inte är nåt som är låst, skevt etc på hästen är det förmodligen så att ni hamnat i en ond cirkel och spänner er före fattningen så hästen upplever det obehagligt. Ni kanske själva är utpräglat starkare i vänster sida också? Eller håller för mycket i innertygeln i själva fattningen? finns tusen orsaker som kan orsaka problemet förutom det andra redan tipsat om men om ni vill kan ni prova den här övningen.

Rid på en stor volt i höger varv. Välj trav eller tölt beroende på vad hästen har lättast att fatta galopp ifrån. Stå gärna i 3punktssits men fäll INTE överlivet framåt, då faller hästen bara ner på bogarna. Vitsen är att den ska ha ryggen fri utan att bli framtung. Fatta sen galopp i hörnet ut mot ridbanans långsida och förbered fattningen noga på detta sätt (inte enligt läroboken kanske :smirk: men det har funkat på många passiga,stela och svårgalopperade kusar) .
1. Överböj hästen utåt i början så hästen tvingas skjuta fram höger bog.
2. Släpp innertygeln så fri du kan i fattningsögonblicket, många bromsar omedvetet med innertygeln och hindrar då hästen att få fram innersidan.
3. Ge galoppskänkel med tydligt vriden höft. "Vänd dig mot staketet med hela överkroppen" samtidigt som du för fram innerskänkeln och bak ytterskänkeln. Driv mest med ytterskänkeln - ytter bak ska ju starta galoppen. kasta dig inte framåt!
4. Förstärk ev med spöet lite lätt på bogen om det behövs.
5. Fattar hästen rätt galopp, låt den galoppera långsidan upp under MYCKET beröm. Räta ut försiktigt men stör så lite som möjligt.
6. Fattar hästen fel galopp följer du volten, bryter av och förbereder ny fattning på samma ställe.

Efterhand om detta funkar gör du fattningarna på andra ställen och med successivt mer kontakt och samling men i början handlar det ju bara om att bryta mönstret och få rätt galopp. Gör samma typ av fattning ute innan uppförsbackar etc så den inte alltid automatiskt fattar vänster galopp ute. När fattningarna funkar kan man lägga in galoppfattningar på stora åttvolten, galoppera en liten bit och bryta av, ny fattning osv. Lycka till!

äger vi samma häst :rofl: ..

Just nu tränar vi mycket öppnor och slutor just för att få med bakbenen. Skänkelvikningar och framdelsvändingar så pållen saxar med bakebenen också. Antar att de är som du säger att han är svagare i vänster bak och de skapar problem. På volt funkar de i skritt i båda varven lika mjuk och lättformad då. Sen kommer traven då vi rollar i stort sett hela tiden i kurvorna i höger varv medans de går klockrent i vänster.

Min tränare berätta för mig att de är viktigt att rida lika mycket i höger som i vänster varv och vi arbetar mycket på stora 8 volter. i skritt och trav samt öppnor i tölt. Men ska träffa tränaren imorgon så jag kan prata lite med henne å diskutera. Just att han tappar så mycket skor när vi försöker galoppera i höger varv får mig att bli lite rädd över att något är fel. Hoppas på det bästa.

:)
Vad sa tränaren nu då? fick du något bra tips eller veta vad det berodde på?

När vi löslongerade så tog han sällan höger galopp. Däremot galopperade han mycket i vänster galopp i båda varven =/.. Har inte kunnat longera honom i galopp på länge pga att han inte kan galoppera i något varv på volt...

Jag har en tjej som heter Helena (minnet är bra men kort men minns ej efternamnet men kan ta reda på det :)). Jag tar gärna emot nr till equiterapeuten. är de mycket dyrt?.

Massören som ska komma ut imorgon är bara massör. Har precis klarat skolan så hon är nybörjare och mycket duktig :). Ska bli kul att höra vad hon säger om killen min :D

Jag har testat att trava på volt och fatta galopp däifrån men har inte funkat. Men de kan vara så att jag spänner mig och "förutser" att vi ska fatta fel galopp. Ska testa med din övning så får i se hur de går. Är mycket noga med att släppa innertygeln har alltid varit de.

Men jag tackar för tipset och får se om de funkar *håller tummarna åt mig själv* :D

min älskade tränare :) sa att jag skulle fortsätta med att få med bakkärran och att tänka lite mer nog när jag rider. Hon har märkt att dagsformen på pållen är olika och att jag ska träna galoppen när jag känner att båda bakbenen tar i ungefär lika mycket. Sen pratade hon en massa om fortsatt träning med öppnor och slutor sen att någon lektion framöver att hon skulle hjälpa mig med höger galopp :D så jag hoppas att allt löser sig

Ursäkta men nu har jag läst alla inlägg, och här framkommer bl a att hästarna är stela i ena sidan. Det kvittar skulle jag vilja säga, om man inte har för avsikt att låta hästen dra i gång sig i galopp genom frambenen.

Galoppen startar alltid genom det diagonala bakbenet, därför bör man fundera på vad som gör att hästen inte vill använda vänster bakben.
Beror det på någon låsning, kanske hästen to m har bakbensproblem trots att man inte märkt det. Har man sadel eller ryttarproblem, detta märks oftast om hästen ta rätt galopp utan ryttare.
Väljer den däremot fel galopp utan ryttare så får man undersöka vad hästen försöker balansera av eller undvika.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 326
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 257
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar