I
Invincible
Nu är de så att min 15åriga, 5 gångs valack har fått för sig att höger galopp är helt onödig. Har varit så nu ungefär 4 - 5 månader. Han tar inte höger galopp även om jag är övertydlig i fattningen samt fattar i en kurva. Jag blir lite nervös över det då han tappar höger framsko HELA tiden ... Han är förövrigt jätte fin i tölten och ger efter bra. Likadant i traven där vi är något starkare i höger varv än i vänster. Så allt är frid å fröjd om de inte vore för galoppen. Om jag tex rider i höger varv och gör en korrekt fattning i en kurva så tar han vänster galopp (han har väl tagit höger 1 -2 ggr och då fått mycket berömm). Ska jag då ta ner honom till tex trav eller skritt för att fatta ny galopp i nästa kurva så kan de hända att vi går in i någon "egenhändig" gångart och han kliver av höger sko fram. Vi har också tappat bärigheten i galoppen har jag märkt och han blir gärna lång och tappar gångart (och kliver av sig skon). Testat att rida med klockor men klev av sig skon ändå. Någon som har något tips på en bra övning som kan stärka höger galopp.
Hade tänkt att prata lite med min tränare å se vad hon tycker men kan vara lite trevligt att få tips och råd. och speciellt STÖD ... Så nu väntar jag på er och era bra och trevliga svar
Hade tänkt att prata lite med min tränare å se vad hon tycker men kan vara lite trevligt att få tips och råd. och speciellt STÖD ... Så nu väntar jag på er och era bra och trevliga svar