Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Själva jagande behöver man sällan träna Men för att få en fungerande jakthund så krävs konditionsträning under hela året, visserligen ofta en down period när jaktsäsongen är slut men sen börjar det uppbyggande jobbet igen.Sambon funderar på att skaffa hund att ha med vid jakt, just nu går tankarna på tax. Men jag funderar lite på träning av jakthund? Hur gör man? Vad krävs? Nu tänker jag mig jakt av större vilt i skogen! Men släng gärna in fler tips för fler sorters jakt
Själva jagande behöver man sällan träna Men för att få en fungerande jakthund så krävs konditionsträning under hela året, visserligen ofta en down period när jaktsäsongen är slut men sen börjar det uppbyggande jobbet igen.
Men med en valp så börjar man med att skapa en bra kontakt, inkallning anser jag bör sitta ordentligt innan man börjar släppa.
Sen är det viktigt med skogsvana, sitta ute i skogen och låta valpen söka ut och komma tillbaka för att lära sig göra bra återgångar.
Så vad krävs, mycket tid, mycket tålamod och tillgång till bra mark att skogsträna hunden i. Blodspår är också en viktig del av träningen och sen jaga lugn i början.
@Fille Precis sådär
Taxar jagar ju sällan större vilt än rådjur, och kanske dov, men det kanske var det du tänkte på?
Taxar har ju sina långa ryggar att tänka på, så det är viktigt att hålla dem starka i ryggen genom kuperade promenader och simning.
Tax är väl (?) en drivande hund, som till ovan nämnda rådjur tex.Aha man har alltså sällan tax till älg? Vad brukar man ha för raser till älg?
Extremt sällan, det man vill åt när man har tax är det långsamma buktande drevet. Rådjur, hare och räv, många taxar går gärna efter räven ner i gryt.Aha man har alltså sällan tax till älg? Vad brukar man ha för raser till älg?
Sambon funderar på att skaffa hund att ha med vid jakt, just nu går tankarna på tax. Men jag funderar lite på träning av jakthund? Hur gör man? Vad krävs? Nu tänker jag mig jakt av större vilt i skogen! Men släng gärna in fler tips för fler sorters jakt
Det låter som om ni borde prata igenom det här med hund ordentligt, tax faller en hel del de också och blir förvånansvärt smutsiga i och med att de är så nära backen. Jag har en tax om dagarna förutom vår wachtel och taxen drar in mer grus men wachteln fäller större högar med päls. Fördelen med hans päls är att den lägger sig i tussar, taxen håren far runt överallt.Min sambo visste visst att tax mest drev mindre djur, trodde han ville ha hund som drev på älg också! Jag vill dock inte ha någon stor hårig hund hemma, kanske därför han pratat om tax!
Det låter som om ni borde prata igenom det här med hund ordentligt, tax faller en hel del de också och blir förvånansvärt smutsiga i och med att de är så nära backen. Jag har en tax om dagarna förutom vår wachtel och taxen drar in mer grus men wachteln fäller större högar med päls. Fördelen med hans päls är att den lägger sig i tussar, taxen håren far runt överallt.