Träna för att hålla sig frisk...

feel

Trådstartare
Jag har mer och mer börjat fundera på träning, kost osv för att få ett långt och friskt liv. Har läst en hel del om träning och kost i tidningar och på nätet men det finns ju som ingen klarhet i det hela, det är olika bud överallt.

Både på min mammas och min pappas sida finns hjärt- och kärlsjukdomar och det oroar mig såklart. Jag är 32 år gammal, frisk, lågt blodtryck, lågt BMI. Tränar inte dessmer men rider 6 dagar i veckan (dressyrhäst i tävlingskondis) och lite allmän vardagsmotion (trappor, rastar hund, stallsysslor). Äter "vanlig" mat, men lite för mycket godis...

Hur ska man äta/träna för att hålla sig så sund som möjligt? Är en promenad bättre än jogging, eller är det bättre att jogga om man orkar hålla hyfsat tempo? Hur skadligt är det att äta godis 3-4 gånger i veckan?
 
Hur ska man äta/träna för att hålla sig så sund som möjligt? Är en promenad bättre än jogging, eller är det bättre att jogga om man orkar hålla hyfsat tempo? Hur skadligt är det att äta godis 3-4 gånger i veckan?
Det beror ju på vad du tycker att du har för problematik och vad du vill få ut av träningen.

Själv har jag en del smärtproblematik efter en ridolycka när jag var 14 år som jag får betala för nu. Jag styrketränar för att bygga upp muskler så att jag kan avlasta skadan och ha mindre ont och det fungerar. Samtidigt är jag väldigt stel i höften efter en massa år av knipandes fast i sadeln på unghästar, så den jobbar jag med stenhårt för att öppna upp så att jag kan fungera normalt i ryggen. Ryggen gör inte så ont, men det kommer nog att börja göra ifall jag inte tränar och fixar till det jag gör fel.

Tyvärr för min ekonomi hade jag aldrig hittat de där felen på mig utan hjälp av min välutbildade PT. Han har gjort under för mig och min kropp. Jag ser kanske inte så mycket bättre ut, men jag mår enormt mycket bättre så någonting har ju hänt. Resten kommer väl med tiden.
 
Jag tror att du är rätt "normalfrisk" men kan öka träningen för att nå lite bättre resultat?
Spontant känns det som om någon form av träning med högre puls skulle vara bra för dig? Springa, spinning t.ex.

Det finns väl inga vetenskapliga belägg för att socker (godis) är skadligt om det är måttliga mängder? det är stor skillnad mellan att möla i sig ett halvkilo smågodis eller ta några rutor choklad liksom...
 
Med din ridning och den vardagsmotion du får ser jag ingen anledning att du tvunget ska träna annat - om du inte själv känner behov av det (ex har ont någonstans eller känner att du saknar styrka). Jag ser inte heller att ditt godisätande skulle vara något problem förutsatt att du äter rimliga mängder och att du i övrigt äter näringsriktig mat innehållandes de näringsämnen du behöver.
 
Jag har ingen problematik nu, utan vill förebygga så jag inte får problematik med hjärtat (min morfar och farfar dog tidigt i hjärtinfarkt, min farmor fick några infarkter men blev gammal, och min pappa har fått infarkt vid 65 års ålder).

Har börjat promenera och jogga lite, mer tid finns inte till träning. Men det kanske räcker?

Skönt att ni tror att godisätandet inte ska vara något större problem. Det är min enda last här i livet, varken snusar, röker eller dricker (förutom nån gång om året), dricker inget kaffe heller. Men godis, tror inte jag kan leva utan :o Inga enorma mängder, men någon näve lösviktsgodis eller några rutor choklad, slinker ner iaf tre gånger i veckan.
 
Jag tror löpträning skulle vara bra så att du får upp pulsen emellanåt. Ridning är bra träning men särskilt anfådd blir man ju sällan.
 
Utöver ridningen och allt stalljobb tycker jag att konditionsträning och rörlighetsträning är bra.
Jag började springa förra våren och det går ju inte alls att jämföra med ridningen. Så det tror jag är jättenyttigt, så att hjärtat verkligen får jobba och även att man belastar skelettet på ett annat sätt.
 
Med din ridning och den vardagsmotion du får ser jag ingen anledning att du tvunget ska träna annat
Grejen är att när man bara gör en sak, tex ridning, så befäster man alla styrkor och svagheter man redan har. Man utvecklar aldrig de där svaga delarna av kroppen, vilket innebär att när man blir lite äldre sen så kommer det att göra sig påmind.

Allsidig träning är den bästa träningen. Den där man får utmana sig själv i sina rörelser och sin styrka. Där man jobbar med kroppens svaga punkter, istället för att befästa det som redan är starkt.
 
Jag har mer och mer börjat fundera på träning, kost osv för att få ett långt och friskt liv. Har läst en hel del om träning och kost i tidningar och på nätet men det finns ju som ingen klarhet i det hela, det är olika bud överallt.

Både på min mammas och min pappas sida finns hjärt- och kärlsjukdomar och det oroar mig såklart. Jag är 32 år gammal, frisk, lågt blodtryck, lågt BMI. Tränar inte dessmer men rider 6 dagar i veckan (dressyrhäst i tävlingskondis) och lite allmän vardagsmotion (trappor, rastar hund, stallsysslor). Äter "vanlig" mat, men lite för mycket godis...

Hur ska man äta/träna för att hålla sig så sund som möjligt? Är en promenad bättre än jogging, eller är det bättre att jogga om man orkar hålla hyfsat tempo? Hur skadligt är det att äta godis 3-4 gånger i veckan?

Ingen nackdel att byta ut ett par vanliga promenader mot löprundor med hunden. Dels för flåset, och dels för att löpning förebygger benskörhet bättre än vad promenader gör.
 
@Ramona, i mina ögon gör TS inte bara en sorts träning. Stallsysslor är också en form av träning. Jag tappade enormt mycket funktionell styrka när jag sålde min häst, styrka som jag inte var medveten om att jag hade innan det. Om TS som hon skriver inte har några kroppsliga problem så verkar hon ha en hyfsat jämnstark kropp. Man kan alltid träna för att bli ännu starkare, ännu rörligare osv men jag menar att det inte är något TS absolut måste göra om hon är frisk, smärtfri och känner sig hälsosam idag. Vill hon börja med fler träningsformer så ska hon så klart göra det, men för att hon själv vill det, inte för att hon måste för att inte bli sjuk (för någon sådan anledning ser jag inte).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp