Träna en häst ?

S

secretcase

Hej alla. Jag vet inte riktigt om detta hör in här, eller hör hemma här, men hittade ingen vettigare spalt att skriva det. :angel: Kan man klickerträna en häst att lära sig saker ? :cunfused: Hade vart lite kul att försöka klickerträna min häst och se om han kan lära sig. Det funkar ju väldigt bra på hunden jag har så tänkte att det kanske kan fungera på hästen också. Finns det någon som kan hjälpa mig att svara på frågan ? :)

Sv: Träna en häst ?

Okej, jag får la ge mig ut och testa någon dag då :)

Hej alla. Jag vet inte riktigt om detta hör in här, eller hör hemma här, men hittade ingen vettigare spalt att skriva det. :angel: Kan man klickerträna en häst att lära sig saker ? :cunfused: Hade vart lite kul att försöka klickerträna min häst och se om han kan lära sig. Det funkar ju väldigt bra på hunden jag har så tänkte att det kanske kan fungera på hästen också. Finns det någon som kan hjälpa mig att svara på frågan ? :)

ssåklart det går! man akn klickerträna alla djur och det är väldigtr effektivt.

sök i trådarna får du upp hur mycket som helst, dock mest trick tyvärr och man kan faktiskt ha det som tränignsfilosofi oxå. jag använder klickerträning till all träning på mina hästar.

Länk borttagen enligt bukefalos regler /moderator

Senast ändrad av en moderator:

Jag har börjat med klicker på min nordsvensk.
Stor, bufflig och allmänt stökig!
Otroligt motiverad av godis! =)

Han lär sig att stå stilla i stallgången, lyfta fötter, sluta bitas osv osv!
Så visst kan man lära dom! =)

vanimelde - mjaa, jag har också sett (kollade på youtube) att det mest är trick bara. I och för sig är min bebis väääldigt lättlärd och älskar när man lär honom nya saker. Därför tänkte jag att det kanske skulle funka lite att klickerträna honom (: Ska länka en till youtube åt er alla ;D;D EN FILM PÅ MAMMAN TILL MIN HÄST. Hon är HELT grym hon som har henne nu. För det är en helt annan häst mot vad hon var när jag hade henne :o Helt sinnes hur hon lyckats förändra henne. Så jag ville också förändra min häst tänkte jag. Där ifrån fick ajg idéen :)

Fibban - okeej, aa jag har en lite nättare häst än en nordis ^^ Jag har en halvblodskorsning efter Qalle ;P hehe GRYMT vacker och lättlärd som jag skrev innan. Det underlättar. Jag har lärt honom att backa, smyga (han är sressad i nedförsbackar), lyfta hovarna och gå åt sidan genom att göra olika ljud. Tex så "pussas" jag när han ska backa, knäpper med fingrarna när han ska gå åt sidan och "kurrar" när jag vill att han ska lyfta hovarna (det kan han inte riktigt än). :P

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
557
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama