Träna ca 6mån föl, hur gör ni?

Sv: Träna ca 6mån föl, hur gör ni?

Kroppspråket är just det jag vill använda, men jag har bara gått 1kurs så jag kan ej så mkt. Och till er som säger använd sunt förnuft o inte gå kurser- Bra för er att ni redan har detta kroppsspråket till hästen inuti er.

Jag tog ut henne idag för första gången (min första gång). Hon skulle fort ut till hennes mamma som stod i hagen. Men när hon drog väldigt när vi kom ut ur stallet så tog jag och gick i en cirkel med henne o sen fortsatte mot mammans hage. Hon trippade o drog så då tog jag en cirkel till och när vi kom fram till Eltrådarna (utan el) till hagen så ville hon självklart springa genom trådarna o ut i hagen. Men jag väntade tills hon lugnat ner sig lite o sen gick vi in i hagen och sen släppte jag henne..

Är det ok att gå i en cirkel när det "hettar till" (går för fort el för vild, vad som helst)?? vet inte riktigt vilket annat ord att använda. Hon va ju inte dum el så utan bara ivrig att komma till sin mamma..

Att vänta tills hon är lugn innan ni går åt varsitt håll e bra. :)
Ta det lugnt och vänta ut henne om hon härjar på. Om det passar henne bäst att ta in henne i en cirkel så gör det, men inte för att jaga på henne där utan bara för att vänta tills hon e klar med det hon känner (om det nu är iver, upphetsning etc).
Var den där lugna trygga varelsen med pondus som lugnt finns där bara. :)
Så har jag gjort med mina ungpojkar...och det har gått utmärkt.

Hejsan

Jag undrar vad ni börjar med när ni tränar fölet att bli ledd i grimma tex.

Jag skulle gärna vilja försöka med "join up" för att få kontakt från första början.. Vad tycker ni?

Vad är BIG NO NO i början av föl "träningen"?

Hur gör ni för att "hörredu här är det jag som bestämmer"

Absolut inga "slå med grimskaft" eller liknande råd, tack!

Så kom med massa råd och gärna exempel på situationer som hänt er och vad ni gör då.

Vad gör ni när fölet stegrar??

Jag har fått hem mina tre senaste hästar då de varit från 4-7 månader gamla.
Det jag gjorde var att leda dem till och från hagen, lyfta på fötterna, binda upp dem -har aldrig varit några problem med det, inga kast eller trasiga grimmor...det första fölet (jag nånsin haft) kom till mig -98 (4 mån gammal) och honom var jag väldigt försiktig med när jag lärde honom stå fastbunden...hade ett långt grimskaft som i ena änden satt fast i grimman han hade på sig och som jag drog bakom ett av gallerpinnarna på boxen och andra änden höll jag i, sittandes på en pall en bit bort. Då kunde jag vara lugn med honom och han uppfattade ingen oro från mig som jag kanske annars hade haft -med tanke på hur de kan kasta sig om de får panik och sånt.
Vi hade aldrig några problem med uppbindning under tiden han lärde sig eller efteråt.
Han fick oxå göra mer i fråga om "träning" då jag höll på med lite NH på den tiden...och det tror jag inte är det ultimata...man ska nog inte hålla på för mkt med just uttalad "träning", för de kan ledsna totalt på det. De hinner tränas resten av livet! :) Han var som en hund resten av sitt liv och vi hade ett speciellt band, men han ruttnade när vi skulle göra ngt på ridvolten. Det kan ju ha berott på hans väldigt lugna/lata personlighet men jag får väl oxå erkänna för mig själv att jag ev hjälpte honom på traven att ogilla "träning".

De två jag har nu fick (vis av erfarenhet) vara ifred mkt längre. Nu är de tre år och urgulliga att ha att göra med.
De fick lära sig att lyfta på fötterna, stå still när jag borstade och pysslade med dem, ha täcken på sig (inte alltid så självklart för en häst;)), med den ena fick jag kämpa lite med tempning -vilket han inte gillade...men efter några ggr var det inte något problem längre. Han gillade inte heller att få flugspray sprayat på sig...så det fick vi oxå ta tag i. Efter några ggr stod han still (med löst grimskaft, försök att så fort det går ge en känsla av frihet, att han/hon väljer att stanna kvar själv) -fast han fortfarande inte gillade det. :)
Duscha benen...hela kroppen...kan ta en stund. Mina tog det bra.

Jag har alltid haft en tanke att det jag behöver göra med dem oavsett om det är tempning, kratsa hovar eller vad som helst annat...det ska jag kunna göra utan att behöva bråka med dem. Jag tar tag i det direkt om ngt känns som en jobbig grej så det kommer ur världen.
Gör ingen stor grej av nånting, visa hästen att det är världens naturligaste sak att göra det du tänker göra. Och gör det bara. Men lyssna på vad hästen tycker om det. Och var lugn.
Uppbindning av dessa två killar var inte heller ngt problem. Började med korta stunder då jag själv var där och pysslade med ngt, hela tiden med ett öga på hästen för att se hur han tog det. :)

Jag köpte ett i princip ohanterat föl för en månad sedan.

Han får inte gå över mig, inte bitas och inte sparkas. Ibland bits han lite i jackan på lek, men då får han en tillsägelse som vilken annan häst som helst skulle få. Alltså inget överdrivet, men så han ändå förstår att så får man inte göra. Stegra har han aldrig gjort, men i så fall skulle jag dra ner honom, han är väldigt liten än så länge så man kan rå på honom med muskelkraft om det skulle behövas. Vilket vi gjorde när han skulle på transporten för första gången ;)

Jag vill att han ska kunna bli hanterad i vardagen. Han ska kunna bli ledd, stå uppbunden och få fötterna lyfta utan att bråka. Allt detta har han accepterat från början.

Jag hanterar honom, kort sagt, som vilken annan häst som helst, men med vetskapen om att han är fölis i bakhuvudet.

Annars gör vi inte så mycket förutom en kort promenad då och då och lite borstning :)

Jag leder honom runt i en cirkel till o börja med. Är det lika ok? Tänkte att inte pressa honom till att gå runt mig i en cirkel själv ännu..

Jag leder honom runt i en cirkel till o börja med. Är det lika ok? Tänkte att inte pressa honom till att gå runt mig i en cirkel själv ännu..

(Ursäkta...är det en han? Jag trodde det var en hon...därför jag skrev "henne" i tidigare inlägg. :o)

Är det en cirkel vid uppjagade tillfällen för att lugna, eller menar du gå in på cirkel i träningssyfte? Jag svarar på det första...

Huvudsaken är att hästen blir lugnare av det du gör. Om det är en cirkel ni behöver gå in på är det väl en bra grej. Ibland kan de ju ha en personlighet som gör det svårt att få dem att stå helt still och lugna ner sig, speciellt om de oxå är unga.
Men du bör nog med tiden minska ner "skärpa till sig/lugna ner sig i cirkel" till "skärpa till sig/lugna ner sig i stillastående bredvid dig". Du kommer nämligen inte alltid, i alla situationer, att ha plats att cirkla så fort det händer ngt. :)

Men ta det i steg. Ni ska ju knyta an till varann och bli kompisar, och hästen ska ju lära sig att lita på dig. Låt det ta den tid det tar och tvinga dig inte på hästen...hon/han kommer självmant när tiden är rätt. Under tiden får du försöka hjälpa henne/honom med lugn och tålamod i jobbiga/stressiga situationer.
Och glöm inte att det är en bebis! :)

Senast ändrad av en moderator:

Jag kom på en annan sak som e bra att göra när de är små...att vänja dem vid lastning! Man får mkt gratis av deras ofta nyfikna sinne! :)
Men ta det lugnt även där...tvinga inte på honom/henne om det blir ngn sådan situation.
Ta det i hästens takt men ändå med pondus och som att det är världens naturligaste sak.

Först måste de gå att leda.
Min hade varit med som handhäst på små turer i skritt o trav. Den lär sig då tidigt vad Trav! sakta eller vad man nu använder för signaler.
Den följer ju med den vuxna som visar vad det betyder

jag laststränade min när den var 10 mån. för att den skulle på bete ngn månad senare.

Den fick sitt kraftfoder i släpet nästan var dag.

Först gick vi in tillsammans o senare gick jag på andra sidan mellanväggen o lämnade den o stängde bak.

Tänk på att vara jätteförsiktig med just det momentet. De kan bli väldigt rädda i synnerhet när man stänger lilla luckan. Det kan faktiskt även vara bra att inte stänga den då den tittar bakåt- såvida att den sitter fast o är van vid det. Man får en häst som inte hoppar över bommen.

Ang. träning av fastsättning bör de bindas kort för att inte få fart o därmed styrka. Man kan börja i boxen vid fodring eller skötsel o bara hålla på en KORT stund o givetvis berömma det lilla Gullet:love:

Om jag inte ska lugna ner med en cirkel o va lugn själv förstås, vad ska jag då göra för att lugna ner. Jag har gjort en cirkel med fölet på en liten yta när hon ville spränga tråden in till hagen..

Om jag inte ska lugna ner med en cirkel o va lugn själv förstås, vad ska jag då göra för att lugna ner. Jag har gjort en cirkel med fölet på en liten yta när hon ville spränga tråden in till hagen..

Men gör det nu en tid om det fungerar bäst.
Måste du låta fölet gå flera varv innan h*n blir lugn?
Minska ner det med tiden så det kanske blir ett halvt varv....och till slut inget varv. :)
Men det märker du ju på hästen...när den kanske lugnar sig snabbare än gångerna innan eller så. När h*n då kanske stannar självmant kan du ju stå och smeka honom/henne på halsen och prata lite. Och andas. Och bara stå där och mysa.
Att ge godsaker kan resultera i att fölet blir nafsigt. Jag har inte den erfarenheten själv, men andra har berättat att det kan bli så.

VARFÖR ska du över huvud taget "träna" en så pass ung?

Fan, dom får ju motion i hagen med en jämnårig kompis. Och är det ledarövningstillfällen du vill åt. Låt dem komma till dig i stället för att leta upp dem. Jag skulle ALDRIG få för mig att träna min unghäst (som nu är 7 månader gammal) Det enda jag gör med min unghäst är i stort sätt: borsta, kratsa hovar, stretcha, ta överallt på hela kroppen, prasslar med konsiga saker och lägger på täcken. Det tycker jag räcker för de är ju BÄBISAR!

Träna o träna är väl kanske fel ord. Hon ska bli van att bli ledd i grimskaft, van att bli hanterad!

Brukar bara ta ett varv för att få henne att "tänka på annat". Som Cesar hund coachen ungefär hehe. När hunden fokuserar dålig energi så "petar" Cesar dem i sidan, ej hårt, och de kommer då ur "fokus". Svårt att förklarar hehe

Brukar bara ta ett varv för att få henne att "tänka på annat". Som Cesar hund coachen ungefär hehe. När hunden fokuserar dålig energi så "petar" Cesar dem i sidan, ej hårt, och de kommer då ur "fokus". Svårt att förklarar hehe

Funkar det att få henne lugn på det sättet så har du ju uppnått det du vill. :)

Hur säger jag till henne på bästa sätt:
När jag leder henne till hagen (där mamman finns) så flänger hon med huvudet sidleds, idag fick jag mig en headbang men den gjorde inte så ont DENNA gång. HUR säger man till henne i det läget??

Se till att vara beredd och fös bestämt bort huvudet när hon gör så.
Håll handen i position vid huvudet, så det inte blir som att du skulle slå till hästen.

Nu vet inte jag vad Monty säger om föl o sin "Join Up" men "min" guru inom Horsemanship -sa att det är ingen idé att löslongera/longera en häst under två år med det syftet att få kontakt så som en join up innebär. Hästen är helt enkelt för liten och kan för lite om kroppsspråket. Det är ju saker som småttingarna skall lära sig av de vuxna hästarna i flocken. När de kan det så funkar det fint att löslongera. Så sa han iaf, en väldigt klok indian som reser världen runt o lär ut indiansk horsemanship (inte massa drag o slit i grimmor o tvång utan naturligt med lös häst). Låt hästen växa upp med andra kloka hästar den kan lära av (gärna fler småttingar att leka med oxå) så slipper du ta mycket "bråk" och trots.

Vad gäller att lära en fölis bli uppbunden kan jag rekomendera att köpa ett gummigrimskaft (Länk borttagen enligt bukefalos regler t.ex.). Det hade jag till min unghäst o det sparar hästens nacke om den får panik.

Att lära leda ett föl kan man göra med hjälp av att lägga en 8 av ett rep runt fölet, under rumpan, korsa upp över ryggen och sen ner runt bogarna. Vill du framåt så för du krysset framåt- då får hästen en skuff bakifrån. Skall du stanna för krysset bakåt så får hästen stoppet på bogen. Inget dragande i grimman, hästen får det naturliga drivet bakifrån för att tänka framåt. De lär sig snabbt sen om man t.ex. smackar eller ger ett kommando för att ta sig fram. Det är alltså bara för att Lära fölet ledas, inte ett sätt att faktiskt leda dom på.

Jo det kunde man ju ha fattat om jag tänkt lite att det inte är lämpligt att göra join up eftersom de egentligen inte ens har lärt sig att vara häst :laugh:

Dock använder jag grimskaft men inget tvång. Jag lägger på lite lite tryck (står en bit framför hästen) o när hon tar minsta steg eller försök att komma framåt så släpper jag det pytte pytte lilla trycket som fanns. Just den biten är inga problem.
Problemet är att hon slänger med huvudet ibland när man går bredvid henne som sagt. Men får hålla handen uppe en bit som någon skrev så jag är beredd på en liten ninjasnärt (ej hårt). Ska ej för övrigt uppmärksamma hennes dåliga beteende (slängadet mä huvdet) utan när hon gör så skall ninjasnärten komma som en reflex varje gång hon gör det, inte säga något utan bara fortsätta i lugn o ro. Har fått det tipset av en o det kändes rätt för mig.

Hur säger jag till henne på bästa sätt:
När jag leder henne till hagen (där mamman finns) så flänger hon med huvudet sidleds, idag fick jag mig en headbang men den gjorde inte så ont DENNA gång. HUR säger man till henne i det läget??

Gör hon så för att hon är upphetsad (som du tidigare tagit upp - när du behöver ta in henne på cirkel) ?
Det är svårt när man inte är där och ser hur hon är och varför hon grejar på det sättet.
Är det för att hon är otålig och vill komma ifrån dig och snabbare till hagen? Jag skulle "öva" mer på (i den dagliga hanteringen) att få henne att fokusera på det hon faktiskt gör när ni går till hagen....hon går med dig. Hon får lära sig att det tar den lilla stund det tar och att hon inte ska vara respektlös mot dig.
När hon börja flänga på ett eller annat sätt, stanna till och sök hennes uppmärksamhet, prata lite, låt henne bli lugnare. Behöver inte ta nån längre stund alls, kan gå fort. Så fort hon stannar till och ger dig uppmärksamhet kan ni fortsätta gå.
Klappa inte till henne bara för det kommer att sluta med att ni får slåss ner till hagen sen. Du kan dock säga NEJ.
NEJ-stanna-uppmärksamhet/lugn-fortsätt gå.

Låt bara inte hennes beteende få dig att stressa till hagen! Det kommer att straffa sig. Det är du som är kapten....den där lugna kaptenen med pondus som har full kontroll på läget -och därför kan den lilla damen bara slappna av. :)

Sen måste jag tillägga att den ena av mina 3 åringar hade med sig sin mamma när han kom hit 6 månader gammal. Han var mkt bökigare att hantera så länge mamman var kvar här. När hon (efter ett par veckor, om jag inte minns fel) åkte hem igen blev han en helt annan. :)

KNAPPLÅN

Har ni något förslag på hur man kan lära fölet att komma fram i hagen så att man får tag i det och kan ta in det? Att ta ut en annan häst ur hagen före är uteslutet, detta är redan testat och fölet sprängde grinden :eek: Ingen skada skedd men det är inget jag vill lära honom är okej. Han kommer inte fram och tycker det är lite obehagligt när jag försiktigt går fram, det är ju roligare i hagen oxå och dessutom känner han inte mig så väl än.. Som det ser ut nu ska jag fjäska med godis imorgon (endast för att lära honom att det är okej att vara med mig i hagen), annars tycker jag det är fel med godis till ett föl i många fall

KNAPPLÅN

Har ni något förslag på hur man kan lära fölet att komma fram i hagen så att man får tag i det och kan ta in det? Att ta ut en annan häst ur hagen före är uteslutet, detta är redan testat och fölet sprängde grinden :eek: Ingen skada skedd men det är inget jag vill lära honom är okej. Han kommer inte fram och tycker det är lite obehagligt när jag försiktigt går fram, det är ju roligare i hagen oxå och dessutom känner han inte mig så väl än.. Som det ser ut nu ska jag fjäska med godis imorgon (endast för att lära honom att det är okej att vara med mig i hagen), annars tycker jag det är fel med godis till ett föl i många fall

Tillbringa tid i hagen även när du inte ska ta in fölet. Sätt på grimman, ge en godsak (om du nu tycker att det är ok) och ta av grimman igen, eller låt fölet följa dig en liten stund i grimma och grimskaft i hagen innan du tar av det igen. Stå och kela och mys med honom, (om fölet vill vara med dig...annars kan du strunta i fölet och kela med den andra hästen i hagen istället. Det kanske är en större flock förresten...?)
När du släpper honom lös se till att du är den som vänder och går ifrån först, så inte fölet kutar iväg så fort grimman e av. Det är bra om du får av grimman och vänder och går och hästen står kvar och tittar efter dig. :)

Typ så här och annat gjorde jag med mina småttingar, varav den ena var väldigt ointresserad av mig den första tiden och ville inte komma eller vara i närheten. Det löste sig när han fick den tid han behövde och jag inte tvingade mig på. Jag fanns där i hagen men jag jagade inte efter kontakt med honom. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 105
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska...
Svar
15
· Visningar
3 064
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?