W
Wizir
Sv: Träna ca 6mån föl, hur gör ni?
Att vänta tills hon är lugn innan ni går åt varsitt håll e bra.
Ta det lugnt och vänta ut henne om hon härjar på. Om det passar henne bäst att ta in henne i en cirkel så gör det, men inte för att jaga på henne där utan bara för att vänta tills hon e klar med det hon känner (om det nu är iver, upphetsning etc).
Var den där lugna trygga varelsen med pondus som lugnt finns där bara.
Så har jag gjort med mina ungpojkar...och det har gått utmärkt.
Kroppspråket är just det jag vill använda, men jag har bara gått 1kurs så jag kan ej så mkt. Och till er som säger använd sunt förnuft o inte gå kurser- Bra för er att ni redan har detta kroppsspråket till hästen inuti er.
Jag tog ut henne idag för första gången (min första gång). Hon skulle fort ut till hennes mamma som stod i hagen. Men när hon drog väldigt när vi kom ut ur stallet så tog jag och gick i en cirkel med henne o sen fortsatte mot mammans hage. Hon trippade o drog så då tog jag en cirkel till och när vi kom fram till Eltrådarna (utan el) till hagen så ville hon självklart springa genom trådarna o ut i hagen. Men jag väntade tills hon lugnat ner sig lite o sen gick vi in i hagen och sen släppte jag henne..
Är det ok att gå i en cirkel när det "hettar till" (går för fort el för vild, vad som helst)?? vet inte riktigt vilket annat ord att använda. Hon va ju inte dum el så utan bara ivrig att komma till sin mamma..
Att vänta tills hon är lugn innan ni går åt varsitt håll e bra.
Ta det lugnt och vänta ut henne om hon härjar på. Om det passar henne bäst att ta in henne i en cirkel så gör det, men inte för att jaga på henne där utan bara för att vänta tills hon e klar med det hon känner (om det nu är iver, upphetsning etc).
Var den där lugna trygga varelsen med pondus som lugnt finns där bara.
Så har jag gjort med mina ungpojkar...och det har gått utmärkt.