Träna ca 6mån föl, hur gör ni?

JessicaM

Trådstartare
Hejsan

Jag undrar vad ni börjar med när ni tränar fölet att bli ledd i grimma tex.

Jag skulle gärna vilja försöka med "join up" för att få kontakt från första början.. Vad tycker ni?

Vad är BIG NO NO i början av föl "träningen"?

Hur gör ni för att "hörredu här är det jag som bestämmer"

Absolut inga "slå med grimskaft" eller liknande råd, tack!

Så kom med massa råd och gärna exempel på situationer som hänt er och vad ni gör då.

Vad gör ni när fölet stegrar??

Sv: Träna ca 6mån föl, hur gör ni?

I mina ogon ett fol som ar 6 manader gammal skall ha haft den traningen, alltsa bara grimma och kunna leda nagotlunda hyffsat sedan den var ungefar en vecka gammal. Lite for sent att start nu tycker du inte??
Och det har med join up och annat sk. NH stuff ar bara lojligt.. jag vet att du ar stor pa det, men anvand ditt sunda fornuft nar det kommer till hastarna sa gar allt mkt enklare.
Dock tillbaka till folet. Om den har haft grimma pa sig, ta ett langt (3m eller langre) rep, och gor en ogla och satt fast rund bakandan av folet, alltsa knapp linan/repet i grimmman, ta resten av repet, gor ogla som en baksele ungefar och hall andan av repet tillsammans med den biten som gar fran fram till bak pa ryggen. och sen tar du vanster hand, hall i repet och smacka pa folet.. om den ite vill ga, har du hoger hand pa repet och drar lite i det sa det blir tryck pa bakandan. Tro mig detta fungerar.. Du ledr runt folet sa, och nar den gar framat utan att du skall behova trycka pa bakandan slapper du trycket dar. och da kanner de att rora sig framat ar helt ok. Forsok med detta och behover du hjalp kommer jag ner och hjalper dig..
Annars ar det ganska bra att nar folet ar fott man gor en imprinting av det. Finns manga bra bocker om det ocksa.
Varfor folet skulle stegra sig vet jag inte alls, och om det hander ar de ju sma nog att man lagger tryck pa manken och tar ner dem. Det skall inte komma till den punkten att de star pa bakbenen, visst om de leker kan de ju men inte runt manniskor.. Det ar val en fraga om att kunna lasa hasten ocksa.. ser man att den gora ansats att stegra sig, vrid deras huvud ivag fran "framat" och fortsatt att ga framat/sidvags och da kan de inte resa sig upp...
mer fragor ??

Jag är van vid kulturen att inte hantera fölen för mycket, utan bara lära dem att bli ledda, verkade och eventuellt lastade i princip. Sen lämnar jag dem gärna så mycket som möjligt, och jag tycker överhuvudtaget inte att det är försent att börja ledträna för dig nu.

Har alltid vant fölen genom att sätta på grimma och låta dem ha den på sig ett tag, i perioder. Då vänjer de sig vid själva grimman, och sen är det "bara" att vänja vid tryck frammåt/bakåt. Som med alla hästar är det eftergiften de lär sig på. Se till att ha ett bra, längre rep att träna med ifall de hoppar oväntat. Håll på kortare perioder någon gång ibland.

Tycker att allmänna, klassiska join ups för det första inte passar de flesta hästar, och framförallt inte passar sig för föl. Skapa kontakt genom enklare övningar där du inte behöver fokusera på dess flyktbenägenhet. Så som att bara "umgås", leka och låta fölet lära känna dig. Ett föl är en bebis, börja inte träna i ordets rätta bemärkelse förrns det är redo för det.

Senast ändrad:

Jag tycker absolut inte det är försent att börja träna den så smått...

Jag har fått in HELT ohanterade hästar vid 3 års ålder som aldrig blivit rörda och de blir dom bästa hästarna att jobba med tycker jag...

Tillbaka med fölet. Tycker inte du ska sätta några krav.. Men att han ska gå med dig, bli ledd, lastad och bra med lyfta hovarna. Sen kan man ju alltid leka med dom UTAN dom ska få bli närgångna.

Tänkte mig detta:

* Ta på grimma (i boxen) får ta den tid det tar helt enkelt.
* Leda hästen med slakt grimskaft o drar lite när jag vill att vi ska gå åt "detta hållet" om han nu går åt något annat håll.
* Inspektera olika saker runt gården, skramla lite smått
* Få fölet att komma till mig med slak grimma (jag står på lite avstånd) om han inte kommer så lägger jag lite tryck på grimskaftet etc etc
* Lyfta hovar
* Lite "bonding" - ryktning
* Övning vid att stå uppbunden (med grimskaft så för säkerhetens skull)

Något att kommentera :) ?

Longera är väl uteslutet eftersom det kanske inte är bra för fölets kropp.

Enda redskap jag tänkt mig använda är en longeringslina på 8m men tänker inte använda hela 8m men ifall något händer så har man mer rep.

Fler åsikter?? :D

De sakerna som du skrev nu är OK, men du har väl mamman o kan ta med den på korta turer i skogen o se annat än bara hagen.

det blir ju naturligt när den följer sin mamma o den lär sig att lita på dig iom att dens mamma litar på dig.

Fölet har sin egen box så just nu ska det småtränas utan mamman..

Något man EJ bör göra vid någon spec situation??

Fölet har sin egen box så just nu ska det småtränas utan mamman..

Något man EJ bör göra vid någon spec situation??
Fast har du lett den MED mamman?
Man brukar få ha ngn som går bakom eller om den är liten kan man bära den framåt själv:cool:

Hejsan

Jag undrar vad ni börjar med när ni tränar fölet att bli ledd i grimma tex.

Jag skulle gärna vilja försöka med "join up" för att få kontakt från första början.. Vad tycker ni?

Join up är ju otroligt starkt dominansmässigt och ställer mkt höga "förarkrav". Skulle aldrig utsätta ett föl för ngt dylikt och har hittills i mitt liv aldrig behövt använda det på en vuxen häst heller. Ett föl är ju totalt oförstört och det är något man ska vara varsam om.

Vad är BIG NO NO i början av föl "träningen"?

Att utsätta fölet för ogenomtänkta krav och träning som den p.g.a. sitt naturliga beteende lätt misslyckas med. Att sedan bli arg på den istället för att inse sitt misstag är ännu värre.
Föl behöver inte kunna speciellt mkt träningsmässigt från människan och man bör vara mkt noga med att den får sina grundläggande behov tillgodosedda. Föl bör ha minst en jämnårig kamrat för att få leka och rasa av sig och gärna också en klok uppfostrare, hästar är bättre på att träna hästar än människor är!:idea:

Hur gör ni för att "hörredu här är det jag som bestämmer"

Jag har inte behövt göra ngt specifikt i dagliga hanteringen eftersom fölet inte har "stuckit upp". Ser du till att ge fölet sådana "krav" som är genomtänkta så att fölet har lätt att lyckas följer den dig villigt.

Absolut inga "slå med grimskaft" eller liknande råd, tack!

Så kom med massa råd och gärna exempel på situationer som hänt er och vad ni gör då.

Vad gör ni när fölet stegrar??

Fortsätter gå och länger bara ut grimskaftet, berömmer när den går igen. I ledträningen leder man först mamman och har någon som går bakom fölet i böjan. Då har du incitamentet att fölet följer mamman och stannar fölet kan medhjälparen hjälpa med framåtdrivningen (vi brukade klämma fölet lite vid svansroten, som hästmamman gör när hon föser fölet alt. använda ett grimskaft runt rumpan. När fölet har förstått att den ska följa människan kan man så smått börja leda den utan mamman på känt område.

Lycka till!

Jag hanterar mamman och gör sen likadant med fölet. Lyfter fötter på mamma, sen på fölet, borstar mamma, sen fölet o s v. Jag har ett sto som litar mycket på mig och vidarebefodrar till sina föl att jag är en trygg person som man lyder.
Det svåraste som hänt är att fölen inte velat gå eller att de stegrat sig. När de inte vill gå har jag någon som puttar på bakifrån, när de stegrat sig håller jag emot och då har de alltid lytt. Det är sällan något av dem stegrat sig i protest utan det har mest varit vid livsglädje då de haft spring i benen.

När de är sex månader vill jag att de ska kunna ha grimma på sig och bli ledd i grimskaft, kunna stå uppbundna, bli borstade och lyfta fötter. Sen begär jag inget mer av dem på ett bra tag.

När jag ska börja lyfta hovar och borsta första gången o stå i gången så kan jag ju ha mamman med som står längre ner i stallgången :)

Jag skulle gärna vilja ha en lägre pinne med mig så att Jag med min förlängda arm kan putta honom på rumpan om det skulle behövas

Varför inte börja i boxen med att borsta och lyft fötter? Det är ju den tryggaste platsen för fölet.
Och hur hade du tänkt använda pinnen för att få fram fölet om den fryser fast och inte går framåt? Slå hårdare?

Använd inte pinne för att peta fram fölet (du riskerar att få ett föl som blir bakrädd och kanske börjar slå), ta istället ett grimskaft som medhjälparen eller du själv kan lägga runt baken och låt stoet gå före tills fölet börjar förstå.

Jag har gjort som Sar skriver, lyft benen och borstat mamman i boxen och sen gjort likadant med fölen.

Där jag jobbade hanterade vi fölen endast vid vaccinationer, verkning och avmaskning. De blev så pass lite/mycket hanterade tills de blir 3år.

Första gångerna man tar fölen i grimma så leder vi först upp mamman (vi brukar ta hela flocken, alla ston med föl samtidigt och leder stona) till stallet och fölet får gå löst. Någon går alltid bakom så att fölet inte "halkar efter" för mycket. Börjar fölet halka efter så får man valla, alltså smacka på bakifrån, "vifta" med nån arm.
Sen ställer vi fölen med sina mammor i varsin box. Mamman får lite hö så att hon blir lugn,. Stona brukar vara lugna ändå,! men också för att stot ska stå stilla. Sedan går man in i boxen och tar med sin en föl grimma och helt enkelt "fångar" fölet och sätter på grimman.
Nästan alla är lite skeptiska och börjar gå runt i början, men då går man lugnt efter -man ska absolut inte kasta sig på fölet!! utan gå efter tills fölet blir lugnt, man kan gärna klappa fölet lite (om det går) . Är du och stoet lugna så brukar fölet lugna ner sig ganska snart.. sen sätter man på grimman. Men när man sätter på den så måste man vara lite smidig och snabb, fölen brukar bli lite rädda första gången. Nån stegar ibland... men det är bara att sätta på den. Vi brukar kalla det för "tvångstemjning"

Det kanske låter hårt för det lilla fölet, men ingen utav våra föl har blivit svår fångade på något sätt eller skeptiska.. Första gången kan fölet vara lite skeptiskt då man ska sätta på grimman, men när dem är ca 1-2 år så brukar det inte vara några problem längre.

Vi har våra på lösdrift och vill ha dem lite "vilda". Ska man däremot ha hästen på box och måste leda dagligen så kanske det här inte är den "rätta" metoden..? men det funkar bra på våra som hanteras bara vid nödfall och går lösa/blir vallade då vi ska ex. byta hage eller måste ta in i stallet.

Jag säger som någon redan skrivit, ställ dig inte och dra i grimman, fölis kommer inte förstå ett jota och tycka att du är otroligt obehaglig,
är du inne på nh så antar jag att du är medveten om att hästar styr andra hästar genom att driva = Tryck bakifrån, aldrig framifrån..
Fölis förstår säkert framåt om du lägger på tryck bakifrån med t.ex längre rep och kommer med all säkerhet också reagera på drag i grimman med att backa

sedan ser jag ingen anledning att du ska ha nån "pekpinne", har fölis inte blivit mycket hanterad kommer hon tro att du är galen som börjar dra och peta och ha dig :cool:

den dar pinnen som jessica pratar om, ar tyvarr fran Parelli NH traning. INTE en nodvandig grej men manga anvander.
Skulle aldrig kunna tanka mig att ha pinne/spo med en 6 manader, i stallet ar folet "arbetat" fran dag ett och de flesta var anvanda vid 6 manader och kunde da gora det fundamentala, sasom leda sta still och vara uppbunden, lyfta hovar och bli verkad etc.
Forstar inte varfor folk gor saker krangligare an vad det ar.. Anvand sunt fornuft och hjarnan och saker faller pa plats.. Eller sa kan man vanda sig till ngn/Buke och fa rad..

* Leda hästen med slakt grimskaft o drar lite när jag vill att vi ska gå åt "detta hållet" om han nu går åt något annat håll.

Föl reagerar negativt/motsatt för tryck.
Drar man i dem brukar de ofta reagera med att backa och protestera.
Jag fick lära mig att använda mig av kroppsspråket, hand på manken för att få fram fölet och hand på bogen för att stanna. Då med mammans hjälp såklart.

När fölet är van att bli ledd, då kan man lite smått börja införa tryck i grimman.

* Inspektera olika saker runt gården, skramla lite smått
Tycker jag absolut du ska göra! :) MEN hästen måste vara säker och trygg att leda först, så den vet till 100% vad det handlar om. Så det inte blir massa missförstånd redan från början.

* Få fölet att komma till mig med slak grimma (jag står på lite avstånd) om han inte kommer så lägger jag lite tryck på grimskaftet etc etc
Som sagt. Tryck = föl kommer backa och protestera. Ta den där träningen när hästen är äldre.

Hästen är väl verkad? :confused:

Tänk på att föl är bebisar. De ska inte behöva lära sig något annat än det grundläggande, det är tillräckligt för dem att ta in!
Att gå snällt i grimman (utan massa krussiduller), stå uppbunden och bli allmänt hanterad räcker gott och väl.
Risken finns att det kokar över om du börjar hålla på för mkt för den, så att du står där med en odräglig unge istället för en välhanterad.

Kroppspråket är just det jag vill använda, men jag har bara gått 1kurs så jag kan ej så mkt. Och till er som säger använd sunt förnuft o inte gå kurser- Bra för er att ni redan har detta kroppsspråket till hästen inuti er.

Jag tog ut henne idag för första gången (min första gång). Hon skulle fort ut till hennes mamma som stod i hagen. Men när hon drog väldigt när vi kom ut ur stallet så tog jag och gick i en cirkel med henne o sen fortsatte mot mammans hage. Hon trippade o drog så då tog jag en cirkel till och när vi kom fram till Eltrådarna (utan el) till hagen så ville hon självklart springa genom trådarna o ut i hagen. Men jag väntade tills hon lugnat ner sig lite o sen gick vi in i hagen och sen släppte jag henne..

Är det ok att gå i en cirkel när det "hettar till" (går för fort el för vild, vad som helst)?? vet inte riktigt vilket annat ord att använda. Hon va ju inte dum el så utan bara ivrig att komma till sin mamma..

ja, det är faktiskt helt rätt sätt att hantera pigg fölis, istället för att säga åt henne eller ge obehagligt tryck bakåt så riktade du om hennes energi till att springa runt dig :) Då håller du dig sams med glad fölis, ställer inga höga krav, men hon ser ändå att det trots allt är du som bestämmer riktningen :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 105
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska...
Svar
15
· Visningar
3 064
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?