Träna bort "fångnacke"?

Sv: Träna bort "fångnacke"?

Haken är ju att just den kosten kan vara bokstavligt talat rena döden för en häst med IR/anlag för IR. Så jag förstår nog fortfarande inte hur du menar?

Mer än att inte 'krångla till' det i onödan, grovfoder som bas, ev kraftfoder efter behov och utefter höanalys - inte ge ditt kraftfoder för det ska ha undergörande erfarenheter, har ett flashigt namn eller toppryttarna ger det, inte dutta med si och så tillskott som ska göra ditt och datt.

Men det ser jag ytterst få exempel på i fångtrådarna/hos de som fått fång?

Det bollades kring fodrets betydelse för den unga hästen vid det unghästseminarium på temat foder.

Mig veterligt så är minoriteten uppfödare som delgivit att dom drabbats av fång. Ännu mindre har jag läst att en häst föds med anlag för IR.

Mig veterligt är du själv ingen uppfödare.

Självklart så vill alla uppfödare som bedriv näringsverksamhet att deras individer ska utvecklas så snabbt som möjligt inom tävlingsgrenar där årgångsloppen är dom penningstinna.

Flipp flopp så duger den inte så säljs den till ngn mera hästkär ägare som faller för den som livskamrat. Skadan är dock redan skedd men i flertalet fall inte redan påvisbar utan kommer som en "glad överraskning" i ett senare skede.

Du talar varm om hösilage som grovfoder till dina hästar, Kolgjini har själv prövat det på sina hästar i träning men avråder bestämt för den typen av grovfoder.

Jag vill påstå att i just det fallet håller jag med den "galne albanien" som snabbt återgick till för hästen det mest naturliga grovfodret hö i stället för att börja mickla med massa försök till kompleteringar ex.

Det förefaller som helt omöjligt att försöka diskuttera själva grundfrågan och finna en lösning som främst är till hästens välbefinnande.

Människan är bekväm,, och försöker hela tiden med näbbar och klor finna en komprimiss,, jag vet det. Tyvärr kommer hästen aldrig att acceptera den compromissen.

Du får ursäkta men jag har mkt svårt att känna empati för dom hästägare som på forumet söker empati, min empati går till hästarna vilket knappast verkar uppskattas av inläggen från dom som söker empati.

Ännu mindre har jag läst att en häst föds med anlag för IR.

The more recently described EMS is a condition that first develops in younger (less than15 years of age) horses and is likely to have a genetic basis. Affected animals show enhanced metabolic efficiency and might be described as "easy keepers." They readily become obese when overfed and develop enlarged fat deposits in the neck and tailhead regions.

Horses and ponies with EMS suffer from insulin resistance, which is an endocrine disorder associated with increased laminitis susceptibility. Obesity and insulin resistance should therefore be managed to lower the risk of laminitis.

Källa: http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=15560

Uppfödare är ju strikt alla som fött upp en häst och är angiven som uppfödare på ett föl.

Och om du svarar i en tråd om 'träna bort fångnacke', där det diskuteras vuxna individer, fångnackar, IR och det görs av hästägare, så lär du få svar av sådana. Annars kan du prova posta ditt foderinlägg på avelsforumet t ex, eller på foder med en rubrik kring just utfodring av det växande fölet och unghästen. Eller på forumet för trav alt galopp alt en fodertråd på foderforumet men med en rubrik som talar om att du vill diskutera specifikt uppfödning inför åringslopp. Dvs vill du nischa är det här nog en olyckligt vald tråd?

Som annan användare hann före så finns det en ärftlig predisposition för IR. Dvs dessa individer har en lägre 'triggertröskel' för att utveckla IR än en individ som saknar predispositionen.

Nej, jag talar mig varm för silage som grovfoder, vid sidan av hö. Till skillnad från dig har jag inte generellt valt bort det enda, utan anser att båda två är bra, och i vissa fall för vissa individer är det ena bäst, i andra fall och andra individer är det andra bäst. Sen har jag iofs en stor förståelse för de resultat i mindre studier som gjorts vad hästar väljer för foder om de får fritt val. Inte så konstigt då de är gräsätare i grunden. Men silage passar inte alla, lika lite som hö passar alla. Båda två är utmärkta grovfoder dock, båda två har även fördelar och nackdelar.

Sen vad Kolgini tycker är ju så att säga hans val, precis som vad du tycker är ditt val och vad någon annan tycker är dennes val. Jag tror det är viktigt att inte låta personligt tyckande förvandlas till en universell sanning, utan försöka så långt man kan ge en nyanserad bild, och t ex när det gäller grovfoder ge alternativen, och låta andra själva välja, men så faktabaserat som möjligt.

Sen, hästar accepterar PÅ TOK för mycket, vilket är ett av de stora, stora problemen generellt med att hålla hästar. De accepterar en hel massa vi utsätter dem för, även fast det inte är optimalt för dem - i många fall inte ens bra. Den förmågan att anpassa sig och 'tåla' är på både gott och ont dock.

Det förefaller som helt omöjligt att försöka diskuttera själva grundfrågan och finna en lösning som främst är till hästens välbefinnande.

Människan är bekväm,, och försöker hela tiden med näbbar och klor finna en komprimiss,, jag vet det. Tyvärr kommer hästen aldrig att acceptera den compromissen.

Du får ursäkta men jag har mkt svårt att känna empati för dom hästägare som på forumet söker empati, min empati går till hästarna vilket knappast verkar uppskattas av inläggen från dom som söker empati.

Det är klat att du tycker det är omöjligt att diskutera grundfrågan. Du utgår från att det är du som vet allt bäst och det är kanske inte så alltid.

Det märks ganska tydligt i ditt påstående om att hästar inte kan ärva anlag för IR. Det finns i alla fall en hel del studier som visar att det mkt väl kan vara så men jag antar att du vet bättre.

Du får nog ursäkta mig men jag tror inte längre på att din empeti går till hästarna. Då borde du i så fall läst på lite bättre och inte kommit med märkliga påståenden.
Det om ensilage är lika knasigt det.
Det bästa fodret för en IR häst (antar att det är det vi diskuterar i en tråd om fångnacke) är ett grovfoder med låg halt av icke strukturella kolhydrater. Sedan spelar det ingen roll om det är gräs, hö, hösilage (om man nu ska använda det ordet), ensilage eller lusern. Det är mängden av de kolhydrater som framkallar fång som är viktigt, inte hur det ev är konserverat.

Det är klart att vi är bekväma - är inte du det?
Jag gör inte an massa saker i onödan. Men jag lägger ner en hel del tid på att ta hand om min fångponny på det sätt som jag hoppas är det bästa och fuskar faktiskt aldrig med det.

Senast ändrad:

Tror även att hästarna är bekväma:), dvs vi alla, djur och människor,väljer gärna den lättaste vägen.

Även om den inte är bra på sikt. Tyvärr.

Och det är här hästägarens ansvar kommer in, att se till att hästen har det bra på sikt, dvs göra saker som gagnar det långsiktiga välmåendet.

Sedan är det väl som vanligt en kombination av mat och motion. Har man tur så har man häst med hög förbränning, som "tål" mer, på samma sätt som vissa människor kan äta hur mycket som helst utan att gå upp, och sedan finns det andra som lägger på sig direkt. Här undrar jag hur man kan ändra metabolismen, någon som vet? Eller är det bara att försöka öka förbränningen genom träning?

När det gäller fångnacke så undrar jag följande: om man har en häst som är superspänd i nackmuskulaturen, inte fet utan just spänd, varför försvinner spändheten/nacken när hästen böjer halsen?

Senast ändrad:

Det bollades kring fodrets betydelse för den unga hästen vid det unghästseminarium på temat foder.

Mig veterligt så är minoriteten uppfödare som delgivit att dom drabbats av fång.

Det förvånar mig inte alls, föl och åringar drabbas ytterst sällan av fång och lider ytterst sällan av fetma. Digivande ston brukar också klara sig bättre (en del vetrinärer rekommenderar ju - helt felaktigt enligt mig p.g.a. arvbarheten- folk att avla på fångston eftersom de verkar klarar betet bättre när de ger di).

Ännu mindre har jag läst att en häst föds med anlag för IR.

Där har du redan fått källor på att det faktiskt är så. Däremot kan du förstås ändå klara en genetisk predisponerad individ från fång men det är mer trixigt än en individ utan predisposition.

Jag känner att jag ibland blir rätt sned på den fördömande tonen mot de som haft oturen att drabbas av fång. Det finns vissa gånger när det är ägarens fel (oftast p.g.a. okunskap) men det finns också fall som verkar mer eller mindre oförklarliga (ex.vis fånganfall på smal/normalhullad häst vintertid).

Jag har haft häst i 25 år, jag har aldrig haft en bakhälta på mina hästar eller ens en hovböld. Jag har aldrig behövt ge någon av mina hästar penicillin, de har aldrig haft hosta m.m.
Ger det mig rätt att att se ner på eller döma folk som haft en bakhalta på hästen, hästar som ofta får hovbölder eller hosthästar?!
Knappast.

På alla dessa år med ett antal hästar i min ägo eller på foder har jag haft en fånghäst (flertalet av hästens syskon har också drabbats). Är jag för alltid dömd?

På alla dessa år med ett antal hästar i min ägo eller på foder har jag haft en fånghäst (flertalet av hästens syskon har också drabbats). Är jag för alltid dömd?

Naturligtvis INTE,, varför skjuta budbäraren??? Var och en avger sitt vittnesmål och sedan är det både advokat och åklagare som ska framföra sin del i sakfrågan. Vad får dig att i min skrift framstå som enfaldig domare??

Läs vad jag jag skriver och känns det obekvämt att min personliga uppfattning även får stöd från mer kompetenta personer att dagens många hästägare "överutfodrar" sina hästar på ett helt onaturligt sätt enbart genom att följa dagens försäljnings argument från otaliga foderleverantörer.

I grunden (om jag nu ska tala i klartext) så vill jag påstå att skadan redan skett i ett mkt tidigt skede. Alla individers framtida välbefinnande och hållbarhet startar hos den enskilde uppfödaren med allt vad avel,foder,miljö,hantering och den enskilda individens näringsbehov..

Så i grund och botten ska du inte analysera mig utan först uppfödarna, sedan dom ägarna som drabbas av "defekt uppfödning med alla dom problem som följer, (man kallar det som hästägare gärna genetiskt) vilket är ett finare ord för att inte människan ska utpekas som del i individens framtida utlösande trauma eller miljörelaterade foderrelaterade framtida problem.

En dag kommer svaret när forskningen kommit i fatt alla fältstudier. Uppfattar du mig som att jag har en fördömande ton så kan jag bara säga att jag dömmer ingen var och en dömmer sig själv utifrån sitt samvete och deltagande.

Jag vidhåller med bestämdhet att jag ser till djurens välbefinnande före människans, och så kommer alltid jag att resonera.

När det gäller fångnacke så undrar jag följande: om man har en häst som är superspänd i nackmuskulaturen, inte fet utan just spänd, varför försvinner spändheten/nacken när hästen böjer halsen?

Till att börja med så skulle jag i det läget fundera på andra alternativ än just fånget som orska till den hårda nacken.

Ex.felbelastning, fel hållning i kroppen, täcke som tryckeroch ger spänningar, sekundär åkomma av ömmande hovar med eller utan fång, utrustning mm.

Att muskeln slappnar av när den böjer sig eller sänker huvudet beror på att muskeln då blir lång och avslappnad. Å på en fång/IR nacke så finns denna hårdhet kvar även i ett sådan läge.

Tack snälla.

Har funderat en del kring detta och får det inte till att stämma med fångnacke och fett. Tycker rent logiskt att är det fett så borde det vara hårt hela tiden, vare sig hals upp eller ned.

Stämmer med felbelastning.

------

Tycker att Coari har en poäng i det han säger (om jag tolkar det rätt) att vi faktiskt överutfordrar. Eller undermotionerar. Eller både och.

Sedan är det väl så att arv (genetik) och miljö samverkar och för miljön har människan ansvar, genetiken är det den är, men oftast bara en disposition som kan framkallas av miljöfaktorer.

Naturligtvis INTE,, varför skjuta budbäraren??? Var och en avger sitt vittnesmål och sedan är det både advokat och åklagare som ska framföra sin del i sakfrågan. Vad får dig att i min skrift framstå som enfaldig domare??.

Ja, nu tycker jag inte att du verkar vara en enfaldig domare, kanske enväldig men absolut inte enfaldig:D

Jag tycker däremot att du snöat in totalt på enbart överutfodring som orsak till fång. Fång är en ytterst komplex sjukdom med flera variabler.

Och ärvbarhetsfaktorn går inte bara att hoppa över (och där upplever jag att du ironiserar över att hästägare med fångproblematik "skyller" på arvbarhet för att slippa ta ansvar för sin överutfodring. Det kanske stämmer för en del men absolut inte för alla!) då den innebär att vad en häst tål i grovfoder tål inte en annan häst i samma storlek med samma behov. Så trots välräknad foderstat med huvuddel grovfoder så kan sockerhalten ställa till det och så är det kört ändå.

Uppfödarens främsta ansvar anser jag vara att inte avla på fångston. Sedan vill man självklart att den unga hästen ska ha fått den bästa starten på alla möjliga sätt (vilket är anledningen till att jag själv valde att avla fram min nuvarande häst, för att ha FULL kontroll).

Uppfattar du mig som att jag har en fördömande ton så kan jag bara säga att jag dömmer ingen var och en dömmer sig själv utifrån sitt samvete och deltagande.

Jo, jag uppfattar att du har en fördömande ton men det är glädjande att höra att du inte dömer. Man gör det nämligen så bra själv oavsett orsak till fånget.
Jag har heller aldrig hört att de som haft ex.vis kolikhästar blivit drabbade av samma fördömande som fånghästägare.

Jag vidhåller med bestämdhet att jag ser till djurens välbefinnande före människans, och så kommer alltid jag att resonera

Det tycker jag är ett mkt tilltalande resonemang!:love:

Om du har misstanke om varför muskelaturen är spänd så bör det försvinna med åtgärd.

Har själv samma problem men nu fått bort nästan alla spänningar, fånget och de ev. IR depåerna stämde inte helt med hans spända muskelatur som kom och gick från dag till dag o ändrades i olika lägen mm. Jag hade två olika problem och nu känns det ena löst och det andra på väg att lösas.

*KL*
Hmmm... jag tror att det är vätska framför allt i en "fångnacke" inte fett egentligen.

....
Där har du en bra poäng!

Det är skillnad på individer emellan .
Vissa har helt klart enbart fett i nacken ,eller rättare sagt mankammen för det är oftare mer åt manken är nacken det är svullet i mankammen.

Men andra individer har ödem/vätska som gör mankammen svullen,och det kan dyka upp på en natt vid ett akut fånganfall eller liten fångkänning.

Vissa individer svullnar inte enbart upp i mankammen utan har även svullnader ner över bogblad och över njurpartiet.Ibland är det muskulaturen som är stenhård också pga smärta.

Fångnacke är inte alltid fett.
Svullnad som kommer snabbt måste vara vätska.
"Äkta" fettnacke kommer inte på en efm ,utan utvecklas på vissa individer vid övervikt.
Vissa behöver inte ens vara överviktiga utan som nån sa vara hormonellt utlöst pga insulinresistens osv.Och får då fett i nacke mankam,men kan va tunn över revbenen.

Vet ett ponnysto som pga äggstockscysta såg ut som en fånghäst med extremt tjock nacke osv. Såg ut som en uppblåst badboll!
Hon blev helt normal efter att en stor cysta +ena ägsstocken opererats bort,(kul var att den andra äggstocken producerade en godkänd hingst några år senare)
Så till grundfrågan om nacken går att träna bort så beror det ju på om det är "bara" en fet häst eller en häst som har andra problem.

Hormonella problem som veterinär inte kan bota kan ibland alternativa metoder fixa.:angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka