Träna bort "fångnacke"?

Sv: Träna bort "fångnacke"?

Han har precis haft lindriga fångsymtom och hade en tid innan dess fått en kraftigare nacke än vanligt, som efter att han blev satt på fångdiet snabbt mjuknade och blev mindre.

Kan hästen få svullen hård mankam i samband med fånganfall utan att vara IR?

Är din häst IR??

Jag skrev det redan tidigare att fetma leder secundärt till fång.

Skräpmat och stora intag av socker leder oxå till fetma, att som fler än en användare påstå att det går att äta hälsosamt på Mac Donalds eller ngn annan "fast Food" får stå för dom.

Min uppfattning och även dom forkningsrapporter man främst från "over there" kan ta del av motbevisar deras påståenden.

Jag vet inte om han är IR, blir alldeles nojig av att läsa här om allt som kan drabba en häst och undrade därför om hästen kan ha en sån nacke utan att vara IR. Han har normal ämnesomsättning vad det verkar, och nacken SER inte stor ut längre, men känner man på den så är den mjuk en bit överst, vissa hästar har ingen sån mjuk bit så jag blir lite orolig.

Min häst är alldeles lagom i hull enligt klinikvet, men själv tycker jag nog att han skulle kunna gå ner lite grann. Eller snarare bli lite mer vältrimmad och musklad, han är inte riden så mycket. Men just nu är ju motion inte aktuellt alls. Men jag antar att han i alla fall inte lider av fetma eftersom vet sa att han var lagom.

Han har fått huvudsakligen hösilage och lusern, müsli har han fått 0,2-0,8 kg per dag (alltså inte varierat från dag till dag, men ändrat mängden beroende på om han ridits eller inte mm), men kommer inte att få igen.
Dock fick han i vintras 1 kg morötter per dag eftersom jag trodde det var nyttigt, slutade med det när jag läste här att det gjorde mer skada än nytta....

Vad menar du med skräpmat och stora intag socker när det gäller häst? Att det är mycket socker i gräs vet jag ju, och att det kan vara det i hö/silage också, menar du att man ska undvika bete öht, eller är det något annat du tänker på?

Är din häst IR??

Jag skrev det redan tidigare att fetma leder secundärt till fång.

Skräpmat och stora intag av socker leder oxå till fetma, att som fler än en användare påstå att det går att äta hälsosamt på Mac Donalds eller ngn annan "fast Food" får stå för dom.

Min uppfattning och även dom forkningsrapporter man främst från "over there" kan ta del av motbevisar deras påståenden.

Jag är fortfarande inte med på vad Mac Donalds har med detta att göra? Antar att du inte tillhör dem som påstår att hästar är detsamma som hamburgare?

Att det är mycket socker i gräs vet jag ju, och att det kan vara det i hö/silage också, menar du att man ska undvika bete öht,

Nej absolut inte eftersom hästen är en gräsätare. Det jag menar är att man ska inte "spä på" med massa annat duttande som får bägaren att rinna över och alltid utfodra sina hästar med rätt näringsvärde beroende på den enskilda individens näringsbehov.

Jag tycker det låter konstigt när man skyller skulden på hästens mest naturliga föda i stället för att börja analysera allt "duttande" som i alla fall som jag ser det tidigare fått bägaren att rinna över.

Vem gör det på detta forum?

jag hoppas än en gång att jag missuppfattar vem du vänder dig till, det är antagligen till dina kunder. jag är ganska övertygad om att det säkert finns massor av hästägare som stoppar i sina hästar allt möjligt nyttigt och onyttigt.

Men om man har en häst med anlag för eller på ngt annat sätt lätt för att bli insulinresistent så är inte våra odlade vallfoder ngn naturlig föda! De innehåller många ggr alldeles för mkt socker och fruktaner för dessa hästar.
De är framtagna till produktionsdjur som behöver näringsrikt foder och eller som betesgräs för att tåla starkt betestryck. Detta leder till hög halt av olämpliga kolhydrater. Lättfödda ponnyer av naturras är anpassade till ngt helt annat än våra beten. Sedan kan jag hålla med dig om att gräs är den bästa mat som finns för en häst.

Jag inser att du inte tror mig men skriver det ändå och hoppas att andra ska förstå.

Vad betyder "duttande" egentligen?

Jag tycker fortfarande att det skulle vara kul att höra vad för häst(ar) det är du har/har haft? Har förstått att hästras har väldigt stor betydelse för hur man tänker angående foder och foderstater. Det är inte alltid lätt att föreställa sig hästar som kan, mer eller mindre, leva på luft. Men som har ett mycket, mycket större tuggbehov än de klarar av näringsmässigt.

Jag tror aldrig vi får reda på det.
Det är naturligtvis lätt att vara överlägsen och komma med vad jag uppfattar som tråkiga kommentarer om man aldrig bjuder på ngt om sig själv. Detta att bjuda på egna erfarenheter och misstag/fel är vad jag tycker en del av att skriva som privatperson.

Vill fortfarande se en bild på en fångnacke, för att få bekräftat eller dementerat vad jag TROR det kan vara....Ingen som har nån bild att lägga ut?? Gärna även på "depåer" som diskteras på rumpa o bog mm

oj!!! den va skaplig, men jag skulle nog ändå vilja kalla den för "halsrygg" eller annat.. nacken för mig är längre upp mot öronen. Men det var ändå vad jag trodde :) tackar!

Så här kan det se ut.
BandoSaraoMats10aug2009031-1-1.jpg

*KL*
Hmmm... jag tror att det är vätska framför allt i en "fångnacke" inte fett egentligen. Men det var inte det jag ville säga utan detta: Olika raser har olika benägenhet att samla på sig dylika "reserver" (tänk kamelpucklar;-) Kallblod, ursprungsraser.... och att det inte nödvändigtvis betyder vare sig fång eller insulinresistens utan helt enkelt överskott på näring/energi som hästen samlar just där. Dessutom har en hel del valacker sent tagna lyckats anlägga en hingstnacke som de inte blir av med bara för att kulorna försvunnit.

Det MÅSTE inte alls vara något farligt eller ödesdigert det kan helt enkelt vara lite för mycket mat. Vi svullnar också av för mycket socker,,,,

säger en som har två som får äppelrumpa av att titta på mat men SKA ha det också....

Det är studerat och utrett att det ÄR fett. TYvärr. Vad värre är så är fettet 'hormonellt aktivt', och verkar vara av samma farliga typ som bukfett hos människor. Dvs det är värre att ha fettet på nacken för häst/buken på människa, än att ha det t ex på magen för hästen/rumpan för människor.

Tyvärr. Så även om hästen inte har fång etc, så är sådant fett potentiellt farligt, och värre än t ex en rund mage.

En häst med depåer- hals. länd, över korset eller "ponnyvalkar" på bukens sidor är som regel stenhårda o det kan misstolkas som stora muskler.

En muskel kan dock masseras mjuk, vilket inte fettet kan.

Japp, det är fett i nacken. Jag har sett bilder på en fjordhäst i livet med ändå inte så farligt fet nacke, och sedan bilder på denna häst slaktad. Hela övre delen av halsen var fett och dessutom var muskler/senor som ska bära upp halsen förminskade, eftersom denna feta nacke varit i vägen. Det var ingen vacker syn, och hästen såg som sagt inte orimligt fet ut i livs levande tillstånd, utan som rätt många fjordhästar ser ut.

Kanske borde vi omvärdera hur vi tycker att en häst i normalhull bör se ut? Det vi tycker är normalt, är kanske bara med onödigt mycket fett på kroppen?

Ang din sista mening, så så är det ju tyvärr. Majoriteten av hästägarna har en syn på normalt hull som är på tok för högt hull egentligen. Inte bara Sverige som lider av det problemet dock.

Det är svååårt vänja om dock, men det är ju i förlängningen livsnödvändigt tyvärr.

Vad betyder "duttande" egentligen?

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=179267

Jag har tagit del av hela debatten och det va mkt glädjande att ta del av hästens näringsbehov: Sammanfattningsvis kan sägas att de prövat det mesta i foderväg men är tillbaka till basen med hö, havre, mineraler och betfor som stomme.

Det som irriterar mig och under lång tid har gjort är alla dessa foderföretag som tror sig kunna uppfinna hjulet på nytt med massa nya produkter som i slutändan enbart leder till många hästars lidande.

Ta del av hela artikeln och du kommer förstå vad som menas med "duttande" och vad det leder till för hästens framtida välbefinnande.

Lycka till.

Haken är ju att just den kosten kan vara bokstavligt talat rena döden för en häst med IR/anlag för IR. Så jag förstår nog fortfarande inte hur du menar?

Mer än att inte 'krångla till' det i onödan, grovfoder som bas, ev kraftfoder efter behov och utefter höanalys - inte ge ditt kraftfoder för det ska ha undergörande erfarenheter, har ett flashigt namn eller toppryttarna ger det, inte dutta med si och så tillskott som ska göra ditt och datt.

Men det ser jag ytterst få exempel på i fångtrådarna/hos de som fått fång?

Det må vara kloka ord, som jag också läst förut. Artikeln (knappast utförlig nog för att dra några vettiga slutsatser från) är ju ett år gammal. Men det är lite komiskt för vi som har kallblod och ponnier är aldrig riktigt medräknade. Det är många av oss som inte "duttar", men som ändå får fång på våra hästar pga att de blir för feta på en diet av endast grovfoder. Det är inte riktigt rättvist att tro att det är så enkelt som att plocka bort kraftfoder. Hur gör man det när man inte ger något från början???

Hur var det nu, vad är det för häst(ar) som du har/har haft? Skulle vara väldigt intressant att veta vad det är för ras(er) du har sysslat med!

Nej absolut inte eftersom hästen är en gräsätare. Det jag menar är att man ska inte "spä på" med massa annat duttande som får bägaren att rinna över och alltid utfodra sina hästar med rätt näringsvärde beroende på den enskilda individens näringsbehov.

Jag tycker det låter konstigt när man skyller skulden på hästens mest naturliga föda i stället för att börja analysera allt "duttande" som i alla fall som jag ser det tidigare fått bägaren att rinna över.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=179267

Jag har tagit del av hela debatten och det va mkt glädjande att ta del av hästens näringsbehov: Sammanfattningsvis kan sägas att de prövat det mesta i foderväg men är tillbaka till basen med hö, havre, mineraler och betfor som stomme.

Det som irriterar mig och under lång tid har gjort är alla dessa foderföretag som tror sig kunna uppfinna hjulet på nytt med massa nya produkter som i slutändan enbart leder till många hästars lidande.

Ta del av hela artikeln och du kommer förstå vad som menas med "duttande" och vad det leder till för hästens framtida välbefinnande.

Lycka till.

Jag lyckades inte ta del av hela artikeln men tycker inte alls att det är ngt nytt precis. Och jag håller verkligen med dig om att man inte ska topa i hästar en massa konstigheter. En del av de färdiga fångfoder som finns är ganska skrämmande egentligen om man börjar tänka efter. Det är många som konstaterar att det inte är bra med stärklese och socker och sedan har de ändå en hel del spannmål i till en fånghäst :confused:

Men jag tror eller är snarare övertygad om att du öser din irritation på helt fel ställe. Här finns det vad jag vet ingen eller i alla fall ytterst få som inte är väl medvetna om att det bästa fodret till en fånghäst och eg till alla hästar är ett bra grovfoder. Svårigheten som en del av oss har är - än en gång de hästar som ibland har svårt även att äta en del grovfoder.

Jag tror inte att du har svarat på min fråga - om du har ngn erfarenhet av att utfodra en IR häst? Eller om du av ngn anledning har blivit inblandad i foderplanering för en IRhäst som ska bantas?

Det verkar inte så men jag kan ha fel.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka