Träna bort "fångnacke"?

L

Liten Ponny

Min häst har haft fång och det har resulterat i en tjock nacke. Jag undrar om det går att få ner nacken till normal storlek igen?
Anledningen till att jag frågar är att jag pratade om detta med några vänner häromdagen och de sa allihopa att det inte gick att få bort en fångnacke.

Sv: Träna bort "fångnacke"?

Jodå, visst går det att få bort den. Har du någon bild på din häst som den ser ut just nu?
Träna bort den går nog inte men du kan få bort den med dietfoder.

Senast ändrad:

Ja det går att få bort den men det kan vara svårt. En fångnacke är inte ett tecken på att hästen är fet utan på att den har problem med insulinresistens.
Att träna hästen kan hjälpa till att få bort nacken men det man framförallt måste göra är att se till att sluta belasta hästens kropp med socker. Socker finns i det mesta så det gäller att läsa på och se till att hålla mängden nere. Generellt så är spannmål olämpligt, betfor direkt förkastligt, frukt likaså och man bör analysera sitt grovfoder med avseende på sockerinnehåll.
Nu är jag inte jätte insatt i problematiken då mitt sto fick problem med IR (fettnacke) i slutet av sin dräktighet. Jag har altså enbart gjort enkla åtgärder under några få veckor före fölningen eftersom denna typ av problem brukar försvinna efter förlossningen (vilket jag tycker det ser ut som om de har gjort).

Det är snarare så att en fångnacke ökar risken för ett fånganfall och inte tvärtom dvs en häst får inte en sådan nacke för att den har haft fång. men det spelar kanske mindre roll.

Nacken består av fett och har troligen uppstått pga hästen är eller har varit insulinresistent. Det är ngt som liknar människans diabetes2 sjukdom fast inte riktigt.

Det gäller att få ner insulinhalterna och det får man gnm att banta hästen, motionerna den (om den är bra från fången) och så bör man inte ge den sockerrikt foder. Den ska alltså inte äta spannmål, melass, frukt, hö med mkt socker i, inte för mkt gräs osv.

Det är inte helt lätt och det tar ett tag men till sist blir den mindre, blev i alla fall det på min ponny.

Är du säker på att det alltid beror på IR? Min f d häst som fick fång och fångnacke hade IR så det är klart att jag blir nyfiken på om det är bevisat att IR ger fångnacke? Det kan vara bra att veta för framtiden. I övrigt så blev han plötsligt jättetjock samtidigt som han fick denna fångnacke. På två veckor så sa det bara "poff"! Men med en lång tids sockerfri diet så försvann fångnacken. Då fick han i o f s Pergolid med, eftersom han visade sig ha Cushing också.
Min vet menade på att fångnacken kom sig av Cushing och inte IR.

Senast ändrad:

Fettnacken anses tillsammans med blodprov som den viktigaste delen i diagnosticering av IR.

Jag tror alltså att man är ganska säker på att fångnacken är ett tecken på insulinresistens dvs en häst med denna nacke är troligtvis IR eller på väg att bli. Vilket som ger vilket är kanske svårt att säga. Jag tror att man kanske bara ska se det som att det finns ett samband och att båda dessa kommer av för mkt socker maten/fetma eller annat som höjer insulinet.

En insulinresistent häst kan ha denna nacke utan att ha Cushing. Det är jag i stort sett helt säker på (men nu är jag inte veterinär i och för sig)

Är du säker på att det alltid beror på IR? Min f d häst som fick fång och fångnacke hade IR så det är klart att jag blir nyfiken på om det är bevisat att IR ger fångnacke? Det kan vara bra att veta för framtiden. I övrigt så blev han plötsligt jättetjock samtidigt som han fick denna fångnacke. På två veckor så sa det bara "poff"! Men med en lång tids sockerfri diet så försvann fångnacken. Då fick han i o f s Pergolid med, eftersom han visade sig ha Cushing också.
Min vet menade på att fångnacken kom sig av Cushing och inte IR.

Eller oxå ska man vara ytters uppmärksam på om en häst börjar eller redan har sk fångnacke (som vi brukar säga om inbyggd falukorv under mankammen, för det är ett tecken på att denna individ är ytterst nära ett akut fånganfall eller redan står med ett lättare anfall.

Som ngn nämde så består nacken av fett, när detta leder till fettma så är det en tydlig signal på att antingen brister kunskapen i foderlära eller oxå är inte fettförbränningen relevat med foderstaten.

Det secundära blir man dock väldigt varse om och flera olika secundära trauma kan uppkomma. Grundläggande är dock att införskaffa sig kunskapen om hur man förebygger fång. Inte när skadan redan är skedd börja söka efter möjliga orsaker, komma på att hästen måste ställas på en "bantnings diet" eller annan "sötma".

Det vet väl alla i dag att ju fetare personer ju större mängder söt läsk per dag inhalerar dom. 2 liter coca cola anses ju som en "normaldosering" för majoriteten jättefeta personer man ställer frågan till och tro mig dom har oxå fettnacke och ont i fötterna, dock inte varesig IR eller Cushing.

Att se en fet barnfamilj äta middag på Mac Donalts äcklar mig för det visar verkligen brist på foderlära.

Fast som du vet så led denna häst av två sjukdomar och blev absolut inte överutfodrad. Snarare så fick han en foderstat som hade passat bättre på en c-ponny än på en häst som är 1,63 cm. Problemet var att när hästen fick gå på LITE gräs några timmar om dagen så blommade hans sjukdomar, som jag inte visste om, ut. Nu har jag bara haft en sådan här häst men efter vad jag förstår så är det ett typiskt kännetecken för en häst med dessa problem, att man knappt kan ge dom något att äta över huvud taget, för dom ser ut som flodhästar på ingenting. Det är klart att jag hade gjort annorlunda (läs: inget gräs), om jag hade vetat om hans problem, men nu gjorde jag inte det.
Enligt mig så skall hästar få gå på gräs om somrarna, åtminstone några timmar om dagen. Det är inte samma sak som att göda dom smällfeta, det handlar om att låta hästar få vara hästar.
Sen tycker jag att om du lider av att se folk äta, så får du blunda. Mac Donalds
har inte sämre mat än någon annan. Det går att välja hälsosam och mindre hälsosam mat på varenda ställe som serverar något att äta. Det är inte upp till dig att avgöra om/var folk skall inta ett mål mat.

delvis kl

Det finns hästar som troligtvis har anlag för insulinresistens. De har antagligen ett annat energibehov än "normala" hästar och är ganska så lätta att ge för mkt mat. De har en inbyggd förmåga att ändra sin metabolism. Och sockerhalten i ett hö tex är det inte många som analyserar. För en sådan häst räcker det med mindre mängder för att den ska få fettdepåer.

Jag tror inte att man fattar vad det handlar om förrän man har en sådan häst själv. Och detta skriver jag inte för att bortförklara varför min ponny fick fång utan om man inte inser det riktigt så lär man göra det om man själv får ansvar för en häst med anlag för minskad insulinkänslighet.

Sen tycker jag att om du lider av att se folk äta, så får du blunda. Mac Donalds
har inte sämre mat än någon annan. Det går att välja hälsosam och mindre hälsosam mat på varenda ställe som serverar något att äta. Det är inte upp till dig att avgöra om/var folk skall inta ett mål mat.

Jg lider inte av att se folk äta, däremot så blir jag äcklad av att behöva ta dela av att man ser "fast food" före husmanskost, och främst koncekvenserna av vad detta leder till. Ökad sjukvård som i slutändan kräver högre skatt för att finansiera sjukvården. Högre premier på hästvårds försäkringarna mm.mm.

Ja jag vet att du förstår men varför har du då inte låtit mig blunda om du nu förstår?? Att påstå att Mac Donalds eller coka coka skulle kunna erbjuda "hälsosam mat " är en ren klycha.. Jag har aldrig påstått att jag ska avgöra vad folk/hästar ska inta i ett mål mat. Det jag säger är att brist på god kunskap om husmanskost på hästar i slutändan leder till större problem på den som utför hovvården än på den mänsliga faktorn. Fetmna på människan är inte mitt område utan tillför sjukvården,, som alla skattebetalare så går den del av vår betalda skatt till sjukvården.

Man kanske skulle dela upp båda sidorna,, den som har en hästförsäkring och kan uppvisa kunskap i ämnet "husmanskost" kanske borde få en lägre premie liksom dom människorna som inte belastar dagens sjukvård med skattemedel som drabbar oss övriga som blir äcklade av att behöva ta del av dagens "fast food"

P.S. Jag stödjer dagens flygbolag som tar ut dubbelt biljettpris för den resenären som kräver dubbla säten och tro mig,, jag lider med dom som får sitta bredvid en sådan "hälsosam" resenär.

Nu vet jag att du inte tillhör den skaran men förstår inte vem det är du tar i försvar. Jag vill heller inte behöva ta del av det.

delvis kl

Det finns hästar som troligtvis har anlag för insulinresistens. De har antagligen ett annat energibehov än "normala" hästar och är ganska så lätta att ge för mkt mat. De har en inbyggd förmåga att ändra sin metabolism. Och sockerhalten i ett hö tex är det inte många som analyserar. För en sådan häst räcker det med mindre mängder för att den ska få fettdepåer.

Jag tror inte att man fattar vad det handlar om förrän man har en sådan häst själv. Och detta skriver jag inte för att bortförklara varför min ponny fick fång utan om man inte inser det riktigt så lär man göra det om man själv får ansvar för en häst med anlag för minskad insulinkänslighet.

Ja men det är väl endå alltid hästägaren som har ansvaret för hur hästens ska utfodras.. Vem har sagt att alla hästar har samma näringsbehov??? Jag trodde det va helt individuellt och att en lättfödd häst kräver en helt annan foderstat.

För mig låter det som att du försöker skylla över skulden på ngn helt oberoende. Påminner om många av dagens föräldrar som dagligen "föder sina barn med coka cola och middag på Mac Donalds. När sedan fetman uppstår så ansäger man sig sitt eget ansvarstagande. Detta leder i slutändan till ökade kostnader i både skatt och försäkringspremier för,,,,,,

Är det rätt tycker du att folk med bättre vetande skall drabbas av högre avgifter??

*kl*

Var går gränsen mellan fett/fångnacke och en vanlig nacke?

Hur mycket fett kan anses som normalt? På vissa hästar finns det i princip inget fett alls i nacken, på andra finns det en hel del och min har lite grann.
Han har precis haft lindriga fångsymtom och hade en tid innan dess fått en kraftigare nacke än vanligt, som efter att han blev satt på fångdiet snabbt mjuknade och blev mindre.

Kan hästen få svullen hård mankam i samband med fånganfall utan att vara IR?

Jovisst går det att träna bort:D
Det gjorde jag på min fd foderhäst.

Det tog 1,5år men sen var den borta:d
Min hade bara skrotat i hagen när jag fick honom och så sattes han i träning igen... Jag masserade nacken på honom dagligen också (ganska hårdhänt:p) Vet inte om det hjälpte, gjorde det mest för att han ÄLSKADE att få sin nacke knådad:rofl:

Erkänner att min åt både betfor, havre och frukt under den perioden... Visserligen ganska små mängder (ca 2dl betfor, 3dl havre och ett äpple) men socker det åt han.
Helt gräsfri hage gick han i sommartid, fick dock beta 45min varje morgon.

Nej jag är inte säker utan det har fallit bort ett "troligen" ur en mening. Man ska inte skriva inlägg när man har bråttom. Dock tror jag att det finns ett mycket starkt samband mellan fettnacke och IR det är dock min personliga uppfattning.

Ja men det är väl endå alltid hästägaren som har ansvaret för hur hästens ska utfodras.. Vem har sagt att alla hästar har samma näringsbehov??? Jag trodde det va helt individuellt och att en lättfödd häst kräver en helt annan foderstat.

Jag tror inte att du förstår vad jag menar, uttryckte mig kanske oklart.
De flesta är nog medvetna om att olika hästar har olika energibehov. Det finns ju svårfödda hästar och lättfödda hästar. De behöver naturligtvis mer eller mindre energi uttryckt i ex MJ. Men sedan finns det hästar med metaboliska störningar som tex insulinresistens. Alla hästar kan kanske bli IR tillfälligtvis om de får massor av socker men dessa har mkt lättare för det. De ökar i vikt mkt lättare än andra och är svåra att banta. Insulinkänsligheten kan antagligen försämras om man "råkar" ge dem ett grovfoder med högt innehåll av icke strukturella kolhydrater. Dvs du kan analysera ditt hö och få reda på energiinnehållet, räkna foderstat på lägsta energibehovet. Men det säger inte ngt om hur mkt socker du ger din häst.

Hur många är medvetna om detta?

Nu tror jag inte alls att alla hästar riskerar att bli IR. jag tror inte heller att alla fånghästar är det. Det finns säkert massor av hästägare som ger för mkt foder till sina hästar så de blir för feta på ett mer "normalt" sätt.

Men det var inte dessa hästar jag menade i tråden eftersom den handlar om ngt som anses ha ett starkt samband med IR.

Har du ngn erfarenhet av att fodra en IR häst?
Jag tror att man måste ha det för att kunna förstå hur svårt det faktiskt kan vara. Det verkar i alla fall så när jag läser många av de inlägg som handlar om att utfodra överviktiga hästar eller fånghästar.

Påminner om många av dagens föräldrar som dagligen "föder sina barn med coka cola och middag på Mac Donalds. När sedan fetman uppstår så ansäger man sig sitt eget ansvarstagande. Detta leder i slutändan till ökade kostnader i både skatt och försäkringspremier för,,,,,,

Är det rätt tycker du att folk med bättre vetande skall drabbas av högre avgifter??

jag förstår inte vad detta har med diskussionen att göra.
Själv blir jag illamående bara av att stå i kön i kassan på konsum och se alla dessa godisbitar och sockerdrycker som finns i ett överflöd. Jag har förstått det som att det finns planer på en sockerskatt på godis och tycker att det är en bra ide.

Att påstå att Mac Donalds eller coka coka skulle kunna erbjuda "hälsosam mat " är en ren klycha.. .

Nu är det en helt annan tråd och kraftigt OT eg, men det går utmärkt att äta hälsosamt på McD.

Ingen TVINGAR matgästerna att äta pommes frites och att dricka sockrad läsk.
Utan man kan ta en hamburgare - utan dressing - och till det ta sallad eller morötter, och dricka mjölk eller vatten.

Eller så kan man ta en sallad och slopa hamburgaren helt.

Sen kan man dricka försvarliga mängder coca cola utan att bli fet - om man istället häller i sig sötningsmedel, dvs dricker lightläsk. Nu är aspartam mfl sötningsmedel inte helt ofarliga de heller, men ur överviktshänseende så går det att dricka störa mängder lightläsk utan att bli tjock/gå upp i vikt.

Dessutom haltar det att jämföra människor med hästar. Människor behöver inte äta X fibrer per dag för att magen övht ska fungera, de får inte fång av magtarmstörningar, och de är heller inte gjorda för att äta hela tiden. Det är bättre jämföra med hundar - där övervikt också är ett problem - i så fall. Problemet med att banta mkt lättfödda hästar är nämligen att få ihop behovet av TS med ett mycket lågt MJ-behov.

På människa, och hund, är det otroligt mkt enklare, då man inte har samma fiberbehov, äta hela tiden behov osv OCH det dessutom finns gott om i princip kalorifri bulkmat. För hund t ex så majskorn, groddar och grönsallad så kan du bulka och servera en stooor skål mat 1 - 2 ggr/dag, utan att hunden får i sig mer än nån enstaka kalori. Samma med människor, förutom majsen (majskorn går rakt igenom hund, de kan inte ta upp dem).

Men på häst SAKNAS sådana bulkalternativ, ihop med då ett högt fiberbehov och ett behov av att äta med mycket täta intervall. Det närmsta man kommer är halm, men det är även det för kaloririkt för de extremt svårfödda OM det ges i sådan mängd att fiber och 'äta ofta' behov täcks.

Så du är ute och snedseglar med din jämförelse, det är för mycket jämföra äpplen med päron.

Nej jag är inte säker utan det har fallit bort ett "troligen" ur en mening. Man ska inte skriva inlägg när man har bråttom. Dock tror jag att det finns ett mycket starkt samband mellan fettnacke och IR det är dock min personliga uppfattning.

Det är ju också belagt i studier?

Däremot har jag faktiskt inte blivit klok på om fettnacke alltid är IR, eller om det kan finnas ändå, utan IR. Jag har trott det tidigare, men ju mer man läser dessto mer likhetstecken sätts mellan den nacken och IR, iaf på en häst som inte är GROTESKT fet. Och då är ju frågan om inte den groteska fetman gjort hästen IR?

Det enda jag känner mig säker på är att fettnacke är en MYCKET stark indikation på IR, och om man kikar på lite olika hästar, så kan även FETA hästar vara utan fettnacke, medan 'bara' lite runda hästar kan ha den.

Min häst har haft fång och det har resulterat i en tjock nacke. Jag undrar om det går att få ner nacken till normal storlek igen?
Anledningen till att jag frågar är att jag pratade om detta med några vänner häromdagen och de sa allihopa att det inte gick att få bort en fångnacke.

Det är klart att det går att få bort en “fångnacke”. En “fångnacke” är en symtom på att din häst kan vara insulinresistent. Ta ett blodprov och kolla insulin- och glukosnivån.

En IR-häst ska sättas på en socker- och stärkelsefattig foderstat. Ge absolut inget kraftfoder och ta en sockeranalys på ditt grovfoder. Sockerhalten bör inte vara större än ca. 80 g/kg TS. Kolla också så att hästen inte har magnesiumbrist, dvs. foderstaten ska innehålla en tillräcklig mängd magnesium (minst 0,022 g/kg kroppsvikt och Ca : Mg-kvoten bör inte överstiga 2). Magnesiumbrist förvärrar IR. Du kan även ge din häst biotin.

Motionera hästen så mycket som möjligt!

Passar på igen att fråga om var 80 gram socker/kg TS kommer ifrån. Fortfarande nyfiken då jag hitills bara sett 10 - 12% NSC (dvs inkl stärkelse). Vilket om man räknar bort 2% för stärkelse ger 8 - 10 % socker/kg TS.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka