"Träna" bort att hon slår i framskorna med bakhovarna??

Sv: "Träna" bort att hon slår i framskorna med bakhovarna??

Mitt halvblod " slår i sko " när jag låter honom bli för lång i formen. Oftast i trav men kan även hända när han älgar iväg i skritten.
Inte lika vanligt när han är nyskodd.

Jag försöker att tänka på att rida honom i form och i ett avvägt tempo även när jag rider ut.
Är ju inte så kul med tappskor....

Det kan vara så här också: Som jag själv stött på och som min kompis får jobba med hela tiden med sin häst..

Att den trampar under sig bra med bak, men att det inte "hinner" undan med fram. Den behöver bli lite "lättare" fram.? ;)

Hur gammal är hästen? Och hände det något speciellt innan detta problem uppstod?

Hon är en 17årig travare.
Tror att det möjligtvis hände efter att hon blivit verkad FÖR hårt! Fick stå på boxvila + sjukhage i flera veckor. Efter 6-7veckor blev hon skodd. Hovisen kunde inte verka så mycket.. Efter det har hon blivit verkad o skodd igen. Så ja det måste ha hänt efter den dåliga verkningen! :(

Fick hon stå i sjukhagen/boxvila pga verkningen? Eller pga en skada?

Det måste verkligen ha varit extremt dåligt verkat för att hon ska stå på boxvila för en verkning. Gav hovslagaren dig en orsak till den dåliga verkningen? Vad hände? Och har du kvar samma hovslagare?

Var detta sommar/betestid? Kan det ha varit en lätt fång hon fått? Som nu ändrat hennes gångschema?

Eller så har hovslagaren ändrat hennes gångschema genom dålig verkning.

Eller... har han gjort hennes gångschema bra, som det Ska vara, och att det är därför hon slår i? Att hon numera kan röra sig så som hon ska och därför tar längre steg?

Boxvila och sjukhage gör att man tappar muskler. Jag tror fortfarande på att hästen har problem med bärigheten.

Vad menas med "skyndar på överrullningen"? :o

Överrullningen kallas det moment där hoven rullar över tån så att säga. Med en sko som är halvrund (alltså den är som en vanlig plan sko mot hovens yta, men utåt är den rundad så skulle man kapa skon på mitten skulle den vara halvmåneformad i kanterna) snabbas den rörelsen på jämfört med om det skulle vara en slät sko.
Det är vanligt inom travet där vi/dom balanserar om hästarna med små förändringar som skyndar på eller ändrar ett rörelsemönster. Halvrunda skor på travare används väl främst för att undvika att hästern springer och slår sig på bakkotorna med framhovarna. Genom att lägga på en halvrund sko hinner framfötterna undan snabbare och därmed minskar risken för slag.

Förstod du? :)

om det är balanseringen som problemet... så kan man påskynda överullningen (den del i hovens rörelse då hoven lämnar marken,) genom tvärtå, halvrunda skor, eller öppen tå(bakvänd sko utan tåkappa).
Att bootsen hjälper lite kan ha att göra med tyngre skor/boots på hoven får hoven att sväva högre. förr användes även tåvikter men är inte så vanligt numer men kan hjälpa i vissa problematiska fall.

Om detta inte hjälper så kan du göra ändringar bak också, men dessa ändringar är inte lika påtagliga som ändringar på framhovarna. men börja med en ände i taget.
På bakhovarna kan du sätta på skor med fals för att få baksteget långsammare. lättare skor får hoven att sväva lägre & kan "krypa under" framhovarna. tvärtåa bakhovarna kan också fungera. inom travet använder man även uppkeck, för balanceringen, men är din häst en ridhäst så tycker jag att du inte ska ha sån utrustning.

om du nu vill träna bort denna egenskap så rid i djupsnö, klättra i branta backar så hästen verkligen får lyfta på benen, gå i djupsnö, ta de tyngsta skorna ev. viktmashetter på framhovarna finns på jula....

Eller så tar du kontakt med en hovis som skor travare på heltid för råd

Har kontaktat en riktgt bra utbildad hovis som till och med brukar tävla i hovslageri.
Får se när man kan få en tid med han! Men hon behöver inte skos om förrens 4veckor så vi kan vänta om vi så måste..

Ja och för att få hästen "snabbare" i fram så ska/kan man skynda på överrullningen, ett sätt är att hovslagaren kortar tån en del, givetvis i harmoni med resten av hoven.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 852
Senast: Tofs
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka