"Träna" bort att hon slår i framskorna med bakhovarna??

JessicaM

Trådstartare
Jag tänkte såhär. Förut så klappade hon aldrig i bakhovarna med framhovarna, det är något som kommit ganska nyligen.

Finns det några bra övningar eller liknande för att få bort detta.?? Hon måste ju gå annorlunda nu eftersom hon slår i framhovarna, så det måste ju på något sätt gå att träna bort..

Hoppas ni förstår vad jag menar. "Har liksom inte alla indianerna i kanoten" när jag ska förklara :rofl:

Sv: "Träna" bort att hon slår i framskorna med bakhovarna??

Dags för omskoning?

Om överrullningen är för lång kan detta problem uppstå nämligen. Om tårna blir för långa bak/fram.

Annars är väl det mest effektiva att få hästen stel i bakkärran....

Dags för omskoning?

Om överrullningen är för lång kan detta problem uppstå nämligen. Om tårna blir för långa bak/fram.

Annars är väl det mest effektiva att få hästen stel i bakkärran....

Hon blir skodd regelbundet, det går max 8-10v mellan skoning/verkning.

Har tårna blivit längre på senare tid?

Har du ändrat något i din träning?

Säg åt din hovslagare, så får man se om den kan åtägrda felet.
Ofta är det så att överrullningen inte fungerar, och då får man ändra balanseringen.
Travfolk är duktiga på detta annars.

Tio veckor låter som en väldigt lång tid. Har hästen extremt dålig tillväxt? Annars låter det som 6 veckors skoperiod skulle kunna lösa problemet.

Prova att sko med vanlig skointervall, dvs 6-8 veckor. Vissa hästar behöver ännu kortare skoperiod än så.

Annars kan det vara tex ryggont eller liknande.
Har du ändrat träningen?

1. Diskutera det med din hovslagare för det är h*n som kan göra absolut mest åt det. Brukar hjälpa att korta tån fram, men det kan även behöva läggas på en sko med en extra lång traktarm bak för att balansera upp där med.
Och framför allt kortare skoningsintervaller. Min som är en sådan som har lätt att klappra i skor ligger på ett normal intervall på 5 veckor, men ibland har det även blivit 4 veckor mellan, så 8-10 veckor är ett relativt långt intervall.

2. Är det även ute i hagen hästen klapprar ihop skorna? Eller bara vid ridning?
Är det även i hagen, eller enbart i hagen, så är det oftast enbart hovis som kan göra något åt det. Men om det även är vid ridning, så fundera över balans, takt och tempo när du rider, ofta kan du även hjälpa upp det litegrann där.

/Camilla

Hon blir skodd regelbundet, det går max 8-10v mellan skoning/verkning.

Man rekommenderar idag 4-6 v o oftare på sommaren då hovarna växer mer.

Allt för att den inte ska växa ur skorna o dessutom skilja sig i vinklar från ena dagen till den andra- stor omställning för hästen.

Det spelar ingen roll om hon är nyskodd eller om det gått 4v sen skoningen.

Min hovis tycker att hon bör skos med 8-10v intervaller. Jag brukar köra på 8v vanligast.

Boots har vi provat och det hjälper till viss del men inte sådär jätte mycket inte..

1. Diskutera det med din hovslagare för det är h*n som kan göra absolut mest åt det. Brukar hjälpa att korta tån fram, men det kan även behöva läggas på en sko med en extra lång traktarm bak för att balansera upp där med.
Och framför allt kortare skoningsintervaller. Min som är en sådan som har lätt att klappra i skor ligger på ett normal intervall på 5 veckor, men ibland har det även blivit 4 veckor mellan, så 8-10 veckor är ett relativt långt intervall.

2. Är det även ute i hagen hästen klapprar ihop skorna? Eller bara vid ridning?
Är det även i hagen, eller enbart i hagen, så är det oftast enbart hovis som kan göra något åt det. Men om det även är vid ridning, så fundera över balans, takt och tempo när du rider, ofta kan du även hjälpa upp det litegrann där.

/Camilla

Det är både i hage och vid ridning.

Vad menar du med balansera upp?

8-10 veckor är långt:confused:
Håller med övriga. Det handlar troligen om skoningen. Prata med hovis.
Rider du den i balans? Eller slängtravar den bara på? Då kan den förstås slå i.

Hej!

Har haft ett par hästar med de problemen genom åren och det är som tidigare skrivit, din hovslagare som är den som kan hjälpa dig. Tar han inte problemen på allvar tycker jag du ska byta hovslagare.
Jag har haft samma hovslagare, och har fortfarande, i över 20 år, men en av dessa hästar kom han inte till rätta med så henne fick en annan hovslagare sko, vilket fungerade utmärkt. Hon fick sulor fram och kortare tår bak vilket fungerade på henne. I övrigt har min "trotjänare" alltid kunnat hjälpa mig så han är kvar ändå, men om han inte kom tillrätta med något, eller inte tog mig på allvar när jag påpekar ett problem så skulle jag byta direkt!
Sedan är det ju som någon sa, att en samlad häst ofta slår i mindre men om det är alltid så bör def hovis kunna åtgärda detta!:)
Lycka Till!

Problemet ligger hos hovslagaren, om det är som du beskriver, att det uppstått nu. Fel balans ger att överrullningen inte fungerar som den ska.

Byt hovslagare, det är han som orsakat problelmet.

När min valack gjorde sådär så var det för att han reds fel, spände sig och sänkte ryggen.

Om inte du bytt hovis, och/eller om h*n inte gjort några förändringar på hovarna nyligt så skulle jag kolla igenom rygg och sadel.
Skulle tippa mest pengar på att det kommer från ryggen, inte från hovarna.

Det finns halvrunda ridskor (vanligt inom travet) som skyndar på överrullningen i fram, det kan hjälpa.

Det är både i hage och vid ridning.

Vad menar du med balansera upp?

Är det både i hagen och vid ridning så är det med största sannolikhet bara din hovis som kan fixa så att det blir bättre.

Det jag menar med att balansera upp även bak är att när hästen slår ihop skorna på fram och bak, då har du helt enkel att bakhoven kliver fram innan fram hunnit ur vägen. Så det du främst vill göra är att få hästen att flytta fram lite snabbare och det gör du genom att t.ex. se till att tån på fram inte blir för lång, kan t.o.m. behövas någon typ av sko som hjälper överrullningen ännu mer för att det inte räcker med att hålla tån kort.

Överrullningen är det momentet i steget där du om du själv går, är på väg fram på bara främre delen av foten för att sedan skjuta ifrån med tån.

Och ibland är det bak som rör sig för fort, genom att sätta en sko med något längre traktarm så stabiliserar du upp på bak, och sänker därmed även tempot på bakhoven något. Så på det viset har du balanserat upp bak också.

/Camilla

Hur gammal är hästen? Och hände det något speciellt innan detta problem uppstod?

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 852
Senast: Tofs
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka