Träna bort aggressivitet?

Sv: Träna bort aggressivitet?

Så länge du inte släpper ut honom till koppeländen, och han sen rusar åt rakt motsatt håll och därmed får upp farten innan "stoppet" kommer, kan du knappast knäcka nacken på honom med en halti. Faktum är att min egen hund (ja, jag hade halti på honom under en period för längesen...) drog på en katt som sprang ut ur en buske framför oss. Han hade haltin på, men NÄSTAN drog omkull mig ändå! Jag hängde med några flygande snubblande jättekliv innan han stoppade. Han drog alltså framåt, inte i sidled, och fick snarare blåmärke på nosryggen än ont i nacken...!
Jag känner att ett nylonstryp fungerar mycket bättre! Du kan inte korrigera med haltin, dvs ta krafttag/knycka till. Bara hålla emot när hunden sticker iväg. Jag tycker man är väldigt begränsad med haltin. Och har jobbat vidare med min hund med andra metoder - och är nu på god väg! :laugh:

Så länge du inte släpper ut honom till koppeländen, och han sen rusar åt rakt motsatt håll och därmed får upp farten innan "stoppet" kommer, kan du knappast knäcka nacken på honom med en halti. Faktum är att min egen hund (ja, jag hade halti på honom under en period för längesen...) drog på en katt som sprang ut ur en buske framför oss. Han hade haltin på, men NÄSTAN drog omkull mig ändå! Jag hängde med några flygande snubblande jättekliv innan han stoppade. Han drog alltså framåt, inte i sidled, och fick snarare blåmärke på nosryggen än ont i nacken...!
Jag känner att ett nylonstryp fungerar mycket bättre! Du kan inte korrigera med haltin, dvs ta krafttag/knycka till. Bara hålla emot när hunden sticker iväg. Jag tycker man är väldigt begränsad med haltin. Och har jobbat vidare med min hund med andra metoder - och är nu på god väg! :laugh:

Det är nog via Buke jag har fått den här starka rädslan för haltin och att det skulle vara så lätt att rycka av hundens nacke. Nu har i och för sig min hund väldigt mycket nacke, det är som du tidigare undrade en RR-hane. Men om man har halti och nylonstryp (är inte det ännu skarpare än kedja?) kan det fungera? Fördelen är såklart att ett nylonstryp kan sättas fast, då sitter det ju kvar, hans kedja lägger sig ju så långt ner det kan komma.

Vilka fler metoder har du provat? Jag vågar knappt fråga men hur länge har du kämpat med din hunds utfall?

jag vet inte om det hänger ihop riktigt. kanske på hundar som gör utfall för att de är kaxiga, men stämmer det verkligen på rädda hundar? min gamla hund var superlydig, jag behövde bara viska kommandon till henne så utförde hon allt jag önskade med blixtens hastighet. hon hade fått rejält med stryk i sina tidigare hem och höjde jag någon gång rösten så blev hon skiträdd för mig. men i samband med andra hundar så gick liksom ridån ner framför ögonen på henne, det blev helt svart och jag kunde lyfta henne i skinnet och banna henne utan minsta reaktion. direkt efteråt var hon sitt gamla vanliga krypiga jag igen.

nu när hon är gammal får hon göra lite som hon vill, hon skiter faktiskt i det mesta jag säger :p. men utfallen har inte kommit tillbaka? tvärtom så är hon ju snällare nu än hon någonsin varit förut. i helgen hade jag med mig en hittehund hem och den ville hon bara pussa på och leka med, fast den helt oförskämt tryckte upp nosen mellan bakbenen på henne. för 10 år sedan, när hon var superlydig, hade detta aldrig varit tänkbart.

Hur gör du när "hela himlen ramlar ner"? Jag läser uttrycket här emellanåt men vad betyder det rent praktiskt?

för min hund var det koppel runt magen och när hon gjorde utfall så drog jag samtidigt. den stackars hunden bara skrek, men efter det så vågade hon inte göra fler utfall, så länge kopplet var runt magen. samme instruktör visade också hur en kräksnara fungerar, man "hänger" hunden så den tappar andan och får en kräkreflex och de blir mycket spaka efteråt.

frågan är ju om du vill utsätta din hund för detta? för mig var det sista chansen, annars var det avlivning som gällde. jag hade träffat några olika instruktörer men ingen som kunde reda ut henne. efteråt träffade jag en annan instruktör och klickertränade istället + körde med lite "chockbehandling" dvs släppte henne med ett stort antal andra hundar (inte helt olikt det som caesar milan gör). hon insåg ju mycket snabbt sitt underläge i den situationen och då vågade hon inte mucka gräl utan sprang runt för sig själv i utkanten tills hon insåg att det liksom inte hände något fast det var en massa andra hundar där.

När jag "hänger" upp min hund få han varken andnöd eller kräkreflex, jo om jag inte har fått upp halsbandet ordentligt och han drar kan han börjar hosta och liksom harkla sig. Men i det läget får han ju verkligen skylla sig själv! ;)

Nu har jag i alla fall köpt mig en nylonsnara med stoppkloss så halsbandet ligger rätt hela tiden. Just i den affären hade de ingen halti som passade och jag vet inte om det hjälpt mig bättre än det här. Det är mest antidrag-hjälp?Vi får se.

På den här promenaden passerade vi tre hundar, den första brydde han sig inte nämnvärt om men där höll jag på att sätta mig på rumpan! Den andra vet jag inte om han såg, det hände inget i alla fall. Den tredje var i butiken när vi kom men nää, inget där heller!

Se, det räckte att jag hörde med BUKE så föll era energier över oss! :laugh:

Tillägg, han har heller aldrig varit spak efter att ha gått i "utställningsstil", kräksnara, CM-halsband eller vad vi ska kalla det. Jag kanske inte drar till ordentligt, å andra sidan ska han bara vara stilla eller gå där jag går. Men visst har jag i bland fått ta i ordentligt. Han har otypiskt mycket halsskinn, det kanske räddar honom?

Om jag bara vetat att ett koppel runt magen en gång räckt hade jag definitivt gjort det, men jag är tveksam till att det skulle göra det.

Nu fick jag i alla fall ett namn på en mycket erfaren instruktör på en brukhundsklubb som jag ska ta kontakt med.

Jag förstår inte vad det är som "hänger ihop" eller inte..?

Jag vet faktiskt VÄLDIGT få hundar som är "kaxiga" utan att vara just osäkra i grund och botten.
En trygg hund - även om den är dominant - skulle ju aldrig nedlåta sej till att göra ett utfall och riskera att "förlora ansiktet".
(Sedan finns det så klart hundar som gör utfall pga tex. frustration, men även dessa brukar ha en osäkerhet i grunden.)

Sedan är det STOR skillnad på att ha en lydig hund och att ha en hund med en bra grundfostran - i min värld!
Många hundar är ju mer eller mindre "kommando beroende", just för att de saknar den viktiga "uppfostrans-delen" under sin uppväxt.
För mej innebär fostran att jag lär hunden hur JAG vill att den skall agera i en massa olika situationer. Jag skapar ramar och regler som gäller i alla möjliga sammanhang! Här handlar det INTE om att hunden skall lära sej följa kommandon och agera med snabbhet och precision utan om att lära sej "uppföra sej" i det vardagliga livet även utan att matte/husse har "tummen i ögat".
Klassiska exempel är just hur vi går i koppel, hur vi agerar vid mötet med andra hundar, var hunden får vara i huset, hur vi beter oss vid mötet med vilt osv. Dvs saker som "bara ska fungera" 365 dagar/år.

Sedan anser jag att en korrigering måste var extremt kort för att vara verksam! Att "lyfta en hund i skinnet" eller dra kopplet "runt midjan" = långvarigt obehag, fyller sällan någon effekt alls - förutom att skapa mer stress och osäkerhet.
En korrigering har ju som enda mål att avbryta ett beteende - helst relativt abrupt - så att jag som förare kan ge en ny uppgift som jag kan premiera!

Att en hund med erfarenhet och ålder dessutom lär sej att "coola ner" och inte ta allt som händer så "allvarligt" tycker jag dessutom är ganska vanligt!
Att vi som förare dessutom blir lite mer "maniana maniana"-tänkande när hundarna blir äldre spelar säkert också stor roll! Dvs när vi är rädda/beredda på hundens agerande - utfallen - så sänder vi medvetet och omedvetet ut en massa felaktiga signaler. När vi "vet" att hunden kommer uppföra sej så slappnar vi av och är mer nonchalant = färre onödiga signaler för hunden att förhålla sej till!

Jag säger till exempel att min äldsta ALDRIG skulle bete sej olämpligt vid ett hundmöte (olämpligt i detta fall = gå fram till en främmande hund utan att först ha frågat mej om lov)! Jag litar på henne till 99,9 %!
Trots detta händer det med ojämna, långa mellanrum att hon faktiskt går fram främmande hundar!
Men jag lever vidare i min tro och ger henne extremt mycket frihet under ansvar, vilket gör att vi alla är helt avslappnade och "obrydda" om främmande hundar.
Detta smittar dessutom över både på övriga hundar i hemmet, men också ofta på hundar vi möter.

/Swat

Du ska inte ner till Halmstad i dagarna med din trygga gammelhund! För lite träning med min ouppfostrade!

" Klassiska exempel är just hur vi går i koppel, hur vi agerar vid mötet med andra hundar, var hunden får vara i huset, hur vi beter oss vid mötet med vilt osv. Dvs saker som "bara ska fungera" 365 dagar/år."

Det här är ju lite tungt att läsa. Helt ärligt tycker jag att jag varit skapligt duktig med min valp och unghund, men uppenbarligen har jag tvärtom misslyckats kapitalt! Kan man backa uppfostran och göra om, göra rätt? I koppel går han fint om det bara är han och jag, har vi sällskap är han mest jobbig, drar och ska vara överallt utom just där han ska. Han får vara i nästan hela huset utom i barnens rum och i tvättstugan, där är det för mkt kläder han äter upp. I köket kan man inte lämna något framme, det stjäl han direkt om vi går ut ur köket. (Fruktfaten låter han vara nu, de rev han ner som valp/unghund) Möte med vilt, tjae är han lös så sticker han. Hundmöten har jag nog redogjort för hur han är... Nu har ju ingen av er här varit med och sett oss, vi passar ju uppenbarligen ihop ungefär som vatten i en sil.

Äsch! Ta det inte så hårt!! :D

ALLA gör "fel" med sina hundar! Förhoppningsvis nya fel med nya hundar, men fel gör vi alla!
Det viktiga är ju att våga erkänna när saker och ting "gått ur hand" och våga ta hjälp!

Fördelen med hundar är att man kan "göra om och göra rätt" om man bara har energi och motivation nog, även om hunden är lite äldre.

Sedan går det alltid upp och ner med all hundträning! Ibland är man i fas med sina hundar och ibland kommer man lite "på kant" med varandra. Så du är inte unik!!

Rent generellt så tycker jag att många problem kommer ur att vi som förare/ägare vill vara allt för "snälla"! (Om jag generaliserar GROVT!)
Våra hundar har "fritid" upp emot 20 timmar/dygn, den tid vi kräver deras uppmärksamhet så har vi rätt att få den till 100% utan att ha dåligt samvete!

Höj kraven lite och börja behandla din hund som den vuxna hund han är! Sjuk eller ej, man får inte bete sej hur som helst.
Ni kommer ju få ett både enklare och trevligare liv om ni kommer i hamn med både hundmöten, stölder, viltintresse osv.

Lycka till!
/Swat

hänger ihop = att en hund som uppför sig bra i alla andra situationer/är lydig/är väluppfostrad per automatik inte gör utfall. min hund hade alla de där bitarna. hon drog aldrig i kopplet, hon låg stilla på kommando fast harar studsade upp framför näsan på henne, hon skulle aldrig drömma om att börja äta innan hon fick "varsågod". i vardagen var hon världens enklaste hund, för hon vågade inte göra något väsen av sig. men hon fixade inte andra hundar. då blev hon som förbytt, hon blev fullständigt rabiat.

att lyfta upp henne i skinnet var ju sådant jag gjorde för att rädda den andra stackars hunden, knappast i "träningssyfte". håller med om att hade jag gjort så för att försöka hindra utfall, så hade det inte lett någon vart. koppelkorrigeringen runt magen var extremt snabb och precis dock, förstår inte hur den ska kunna vara långvarig? men det funkade bara i just den situationen. jag var tvungen att ha kopplet runt magen hela tiden och det ville jag ju inte.

nu ropar sambon att maten är färdig så jag får svara på det andra sen :)

Han får alternativ att göra utfall, gå fint vid min sida och titta på mig men jag har inte lyckats hitta något som bryter hans fokus.

Men vet han om det? För dig är det ju självklart, men om han inte svarar på korrigeringar (eller positiv förstärkning för den delen) så vet han ju inte om att han har andra alternativ eftersom korrigeringen "inte finns". För honom finns bara den mötande hunden och den måste skrämmas bort. Förstår du hur jag menar?

Bra att du har hittat en tränare! Jag hoppas att ni får bukt med problemet :)

och här kommer svaret på det sista:

Att en hund med erfarenhet och ålder dessutom lär sej att "coola ner" och inte ta allt som händer så "allvarligt" tycker jag dessutom är ganska vanligt!
Att vi som förare dessutom blir lite mer "maniana maniana"-tänkande när hundarna blir äldre spelar säkert också stor roll! Dvs när vi är rädda/beredda på hundens agerande - utfallen - så sänder vi medvetet och omedvetet ut en massa felaktiga signaler. När vi "vet" att hunden kommer uppföra sej så slappnar vi av och är mer nonchalant = färre onödiga signaler för hunden att förhålla sej till!

visst spelar det stor roll om vi själva är övertygade om att hunden kommer uppföra sig. så gjorde jag med den yngre, att jag tänkte för mig själv "nu är han faktiskt x år gammal och vid den åldern ska man kunna gå lös" och det fungerade alldeles strålande. samma sak brukar inträffa i situationer när hunden bara måste uppföra sig, som på tåget eller i ett trångt väntrum. vi har nog större möjlighet att påverkar våra hundar än vi själva tror.

:bow::bow::bow:Swat

Min rottis far vissa ryck nar hon ar hos min son (dar vi ar och halsar pa nu) och hon uppenbarligen kanner att hon maste forsvara hans hund ocksa. I gar var det en Pomeranian eller liknande som hon minsann skulle visa:angel: SUCK. 'Pomen' kom ut pa andra sidan min son och hans hund nar vi var ute och gick, sa min tjej fick fnatt. Jag ROT "Leave it" samtidigt som jag gick in framfor och tvingade henne att ga bakat tills hon slappte focus och tittade upp pa mig. Da kravde jag ett artigt 'sit' och att hon sedan gick med lost koppel bredvid utan att saga nagot. MEN... jag sag till att ga sa hon kom narmare Pommen an sonens hund so hon inte behover kanna att hon maste forsoka forsvara henne eftersom hon ar mer dominant av de tva.

Hur kan man, utan att ha träffat TS och hennes hund, eller över lag alls, rekommendera halti??

Hur kan man, utan att ha träffat TS och hennes hund, eller över lag alls, rekommendera halti??

Varför inte?
En halti är ett bra hjälpmedel och inte något tortyrredskap som många här på Buke tycks tro. En korrekt tillpassad halti ligger mot en punkt i nacken som vid beröring upplevs lugnande.

Många gånger, just vid utfallsproblematik, ligger en stor del i problemet att föraren inte har kraft nog att hålla i sin hund så den stannar vid förarens sida. Det hjälper ju vare sig hunden eller föraren. Haltin ger den kraften och då har man rent plötsligt ett försprång på hunden och kan jobba med problemet.

Emellanåt upplever jag samma hysteria kring haltianvändandet som vissa människor har kring användade av hjälptyglar på häst. Min personliga åsikt är att finns det hjälpmedel som ger ett försprång som gör att man kan jobba med problematiken så ska det användas. Varför göra livet omständigare än det redan är?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 056
Senast: Milosari
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 102
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 077
Övr. Hund Nu känner jag att tålamodet håller på att gå ur mig när det gäller lillan och hundmöten. Jag har en sheltie tik som är 7 månader...
2
Svar
29
· Visningar
3 591
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar