Träna bättre bett

escodobe

Trådstartare
Ja, bortsett från att min vrålapa har bettfel så bits han dåligt med. Lekar man med trasor så har han inte fattat "bit, hållfast - dra"
Han nyper den, lossnar, tar omtag, nyper, lossnar osv. Och han kommer närmare och närmare mina fingrar som en symaskin tills jag skriker.

Hur tränar man in ett vettigt bett så att man slipper offra fingrarna?

Sv: Träna bättre bett

Du kan alltid köra lite jaktlekar. Ett långt spö (longerpisk tex!) om du inte är modig och vågar offra fingrarna. Sätt fast ett litet kampskinn i snöret längst fram och dra upp jakt. När hunden efter lite missar tar skinnet så kan du "smårycka" lite om hunden tuggar. Och då försvinner bytet, så håller man inte i det rymmer det :cool:

Sv: Träna bättre bett

Ja, bortsett från att min vrålapa har bettfel så bits han dåligt med. Lekar man med trasor så har han inte fattat "bit, hållfast - dra"
Han nyper den, lossnar, tar omtag, nyper, lossnar osv. Och han kommer närmare och närmare mina fingrar som en symaskin tills jag skriker.

Hur tränar man in ett vettigt bett så att man slipper offra fingrarna?

Ett tips är att binda trasan i en lina/gummiband eller liknande linan/gummiandet knyter du sedan fast i ett plaströr (typ sådant där rör som man drar elkablar i).
När hunden griper trasan och kampar/håller fast så leker du och låter hunden vinna men så fort du ser att han/hon börjar tugga eller gripa om så ska man med ett lätt/snabbt ryck kunna dra trasan ut munen på hunden och sedan låta hunden kämpa lite för att få åt sig trasan igen. då brukar hunden lär sig att så fort dom tuggar så tappar dom trasan och sedan måste jobba för att få tillbaka den.

Det spelar igentligen inge roll vad du har att leker med bara hunden förlorar leksaken såfort han/hon tuggar och tar omtag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: zabby
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka