träna balans och bärighet i traven

T

thyrniròs

... som sagt.
har en herre som är mycket obalanserad och svår att få ihop och få samling i i traven, medan det fungerar bra i skritt och tölt.

är det någon som har lite smarta övningar eller tips kanske. Känner mig lite fantasilös just nu och behöver lite inspiration:idea:

Sv: träna balans och bärighet i traven

jag är ingen expert men tömkörning på volt är ett hett tips;) ...om traven är springig och ojämn kan du kanske prova med travbommar..

Min lilla häst har haft en del problem med sin trav, hon vill inte trava under ryttare, men väljer traven i hagen och utan ryttare. Jag har tömkört henne massor med hyfsat tunga boots på. Och då jag har ridit henne i trav har jag också använt mig av boots. Hon är mycket bättre nu, även om det ibland fortfarande blir tölt när hon är lite uppjagad. Men traven har blivit mycket bättre.
Något som också har fungerat när jag idit henne i trav är att stå upp i stigbyglarna (detta varierar en del hästar hittar takten lättare omman ider lätt på dem), hålla tyglarna i ena handen och stryka henne längs halsen. Då har hon sökt sig nedåt framåt, slutat med att bara springa på i tölten och travat riktigt bra.

Tack för båda era svar. :banana:

Han travar och har ett bra steg och har sen i vintras hittat sådan balans att han kan gå långsamt (behöver inte springa ikapp sig själv) och söker sig framåt nedåt. Problemen kommer när jag försöker samla ihop honom lite, han blir stressad och vinglig igen och har ingen balans alls på volt.

Ska prvoa att börja tömköra.
Fler tips?övningar?

Hmmm tack för tipset:Det ska jag prova,smekningen av halsen grejen... Mvh Åsa

En mycket bra övning både för häst och ryttare är att rida slalom i trav mellan koner. På detta sätt måste både häst och ryttare vara i balans. Min häst har stort steg i traven och jag hade svårt med balansen men dessa övningar har hjälpt oss mycket. Lycka till!!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka